OSS 117: Le Caire Nid d'Espions (2006)

Frankrijk
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Michel Hazanavicius
met Jean Dujardin, Aure Atika en Bérénice Bejo

Egypte, 1955. Caïro is één groot spionnennest. Niemand vertrouwt nog iemand anders, iedereen zit wel in één of ander complot tegen iemand anders: Engelsen, Fransen, Sovjet-Russen, de familie van de afgezette Koning Farouk die haar koninklijke troon wil heroveren, de Arenden van Kheops, een religieuze sekte die de macht wil grijpen... De president van Frankrijk, René Coty, stuurt zijn geheime wapen alsmede rechterhand om de boel op orde te zetten: Hubert Bonisseur de la Bath, alias OSS 117.

Ben benieuwd!

FisherKing
Ja, Poster lijkt op Sean Connery in een 70'er jaren setting.

avatar van raymon
ik vind het top, gezien toen ik een week verbleef bij een gezin in Frankrijk. De film is er leuk. Maar vooral Jean Dujardin is top als OSS 117.

Vermakelijk en soms grappige film met een goedlijkend connery!
3,5***

avatar van brabusRUS
Erg leuke en grappige film. Aanrader.

avatar van xgogax
Volgens mij heb ik de originele reeks niet gezien , maar de nieuwe serie is hilarisch . Ik vind OSS 117 echt geweldig !

avatar van Brix
(Deze film was gisternacht op een van de BBC TV zenders te zien)

Dit heeft weinig met de eerdere films uit de jaren zestig te maken, want dat waren serieuzere benaderingen van de boeken van Jean Bruce.
Maar deze komedie versie mag er absoluut ook wezen.
Het doet mij ontzettend sterk denken aan de stripverhalen van Agent 327, van de Nederlandse tekenaar en scenarist Martin Lodewijk.
Jean Dujardin lijkt zelfs wat op zijn stripcollega Hendrik IJzerbroot (agent 327)

Hoofdpersonage Hubert Bonisseur de la Bath is fout, bot, dom en arrogant tot-en met (in deze versie)
Hij raakt in de meest hilarische en absurde situaties verzeild.
Maar de grappen zijn vaak raak, en ik heb meerdere malen hardop moeten lachen bij het bekijken van de escapades van deze geheimagent.

Ik ben benieuwd naar zijn verdere avonturen.

avatar van assowise
Ik hoop dat de bult Oscars voor het team Hazanacius en Dujardin ook nieuwe aandacht op deze hilarische film legt.

Een andere acteur zou waarschijnlijk niet de held als een dergelijk sympathieke sukkel kunnen neerzetten.Als ie in The Artist net zo goed is (of zelfs nog beter) dan verdient ie de Oscar. Beide OSS 117 films zijn erg grappig en zien er prachtig uit. Absolute aanrader.

avatar van Filmkriebel
Heeft veel overeenkomsten met "The Artist". Hier maakt Hazanavicius een hommage én een parodie aan de spionagefilm uit de jaren '50 en '60. Het is vooral style over substance, en dat is vooral het handelsmerk van de inmiddels gelauwerde regisseur. Het verhaal is dwaas en houdt weinig in, maar het is gefilmd als een echte oude jaren '50 film : let wanneer ze in een auto rijden, of de knullige vechtscènes. Bovendien is de film op sommige momenten echt wel grappig. Niet op een lompe manier zoals met Leslie Nielsen (Naked Gun) en Rowan Atkinson (Johny English). Het is veel verfijnder. Dujardin is de imbeciele kloon van James Bond, en de grappen roteren rond zijn gebrek aan cultuur en intelligentie. Zo was het natuurlijk wel te denken dat de film een goede afloop zou kennen, maar dan totaal toevallig zoals het in zo'n film hoort. Erg amusante en genietbare parodie.

Aardige film waarin een geheim agent naar Cairo wordt gestuurd om de dood van een ander te onderzoeken. Overduidelijk een parodie op de vroegere James Bond-films. Niet bijster origineel dus, maar wel leuk om te kijken en ook mooi en passend aangekleed. De humor varieert van grappig tot flauw en vaak beiden. Met gemak 3.0 sterren.

Avontuurlijk komedie met een duidelijke link naar de Bond-films en dergelijke uit de jaren 60.
Dezelfde flegme, gevechtssituaties, romantiek, codetaalgesprekken enz maar dan uiteraard met meerdere, doorgaans geslaagde, gags.
Jean Dujardin is uitstekend als een lachende Sean Connery.

avatar van Drulko Vlaschjan
Behoorlijk grappige James Bond-parodie. Denk ik. Dat het een James Bond-parodie is. Behoorlijk grappig was hij in ieder geval. Vond ik. Soms over de top, soms subtiel; ja, die Jean Dujardin kun je er goed bij hebben. Er zit een goede kop op.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een Bondparodie die het houdt op een persiflage van Sean Connery en ik herken wat humor van Naked Gun. Het mist net wat meer verhaal om het helemaal boeiend te houden, maar is als spoof best wel geslaagd. Vooral mooi om te zien hoe de filmsfeer van de jaren '60 wordt weergegeven. Stilistisch ziet het er best wel mooi uit. De humor is soms te flauw, maar verder wel genieten.

Film Pegasus schreef:
Een Bondparodie

Eigenlijk een OSS 117 persiflage, en een geheimagenten parodie in het algemeen.
Vergeet niet dat geheimagent OSS 117 een voorloper van James Bond was.
Het eerste verhaal, geschreven door Jean Bruce, verscheen al 8 jaar voor de eerste Bond-roman van Fleming.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Brix schreef:

Eigenlijk een OSS 117 persiflage, en een geheimagenten parodie in het algemeen.
Vergeet niet dat geheimagent OSS 117 een voorloper van James Bond was.

OSS 117 was er dan wel voor 007, qua film is dit duidelijk een verwijzing naar de Bondfilms en vooral de versie van Sean Connery. Maar het is natuurlijk breder dan enkel Bond die ook wel wat te danken zal hebben aan de verhalen van Jean Bruce.

avatar van Brix
Dat mag je inderdaad wel stellen dat Fleming wat te danken had aan Bruce.
Ook qua film lag OSS 117 enkele jaren voor op 007 (1957 - OSS 117 n'est pas mort)
Het televisiespel "Casino Royale"(1954) niet meegeteld

Ik vond overigens de OSS 117 films uit de jaren '60 en '70 niet zo gek veel verschillen van de Bond films, ondanks kleiner budget.