Real Genius (1985)

geregisseerd door Martha Coolidge
met Val Kilmer, Gabriel Jarret en Michelle Meyrink

Als een aantal warrige maar geniale studenten de koppen bij elkaar steken kan er natuurlijk van alles gebeuren. Chris, Mitch en Lazlo zijn bezig met een speciaal labproject maar als Chris ontdekt dat het hier eigenlijk om een geheim militair project gaat, en dat zij een zeer gevaarlijk lasersysteem aan het ontwikkelen zijn, wordt er en waanzinnig plan gesmeed.

Leuke actiekomedie met piepjonge Val Kilmer.
Redelijke effects.
Maar de film kan niet verbloemen dat het echt om een B filmpje gaat.

avatar van Down_By_Law
Een van de betere jaren '80 komedies met een even goede als grappige Val Kilmer. Sommige scenes komen enigzins wat tenenkrommend over tegenwoordig, maar dat lijkt bij meerdere jaren '80 komedies zo te zijn (bijv. "Cocktail"). Geen film om heel serieus te nemen, maar dat lijkt me logisch. Gewoon een leuke zondagmiddagfilm. 3.5/5

Leuke jaren '80 comedie over een school voor slimmerikken. Ondanks dit gegeven weet de film zich niet echt te onderscheiden van de gebruikelijke high-school-comedies. Desondanks zeker wel leuk om te kijken, alleen is het einde wel een beetje aan de lange kant.

Voor de oplettende kijker: Dean Devlin heeft nog een behoorlijke rol als één van de studenten, en zou later bekend worden als producent van films als Independance Day en Godzilla.

avatar van DDT
DDT
Leuke jaren 80 film,vooral einde vd film met het liedje van Tears for fears is mooi ook

avatar van Lord Flashheart
Nostalgisch '80-ties filmpje.

De film wordt vooral herinnerd om Val Kilmer in één van zijn eerste hoofdrollen, die hier niet onverdienstelijk speelt. Jammer dat hij tegenwoordig alleen nog maar bijrollen heeft. De jonge Gabriel Jarret, die aanvankelijk de hoofdrol heeft, verdwijnt gaandeweg de film steeds meer in de schaduw van Kilmer. Geen wonder dat niemand ooit meer iets van Jarret heeft gehoord.

Verder is het allemaal weinig bijzonder. De grappendichtheid ligt vrij laag voor een college komedie en daarnaast is de delivery van de meeste acteurs (uitgezonderd Kilmer) vrij beroerd. Duidelijk dat het hier niet om aanstormende komische talenten ging. Regisseur Martha Coolidge weet ook elke keer het tempo uit de film te halen door veel te lange muzikale intermezzo's met nietszeggende '80-ties deuntjes. Alleen de eindcredits met Everybody Wants to Rule the World liet me een sentimentele zucht ontsnappen.

Verhaaltje kun je verder overslaan: voor de jaren '80 liefhebber een aanrader, anders negeren. 2,5*

avatar van Biosguru
Het rammelt aan alle kanten, maar is toch duidelijk met plezier gemaakt. Erg goed mee vermaakt en inderdaad ik ben in die tijd opgegroeid.

avatar van Filmkriebel
Hopeloos verouderd, met voor elke geslaagde grap drie flauwe. Val Kilmer valt erg tegen in deze komedie over een groep geeks die zonder dat zij het weten een laserwapen moeten ontwikkelen voor het leger. Voor die hard fans van de 80s; verder is dit een film die met de jaren dieper in de vergeethoek zal raken.