Songcatcher (2000)

Drama / Muziek

geregisseerd door Maggie Greenwald
met Janet McTeer, Aidan Quinn en Michael Goodwin

Lily Penleric gaat nadat ze ontslag heeft genomen als leraar op een universiteit naar haar zuster in een vredig dorpje. Daar leert ze een aantal Ierse ballads, die al generaties lang door moeder aan dochter wordt doorgegeven. Bij het leren van de liedjes wordt de zus van Lily bijgestaan door Tom, een getalenteerde musicus. Lily wordt verliefd.

avatar van mrklm
Aan het begin van de 20e eeuw neemt de eigenzinnige Lily [Janet McTeer] ontslag wanneer een verwachte promotie aan haar neus voorbij gaat, in haar ogen omdat ze een vrouw is. Ze brengt een bezoek aan haar jongere zus Elna [Jane Adams] die een school heeft opgericht voor de kinderen in de Appalachian Mountains in Virginia. Lily kijkt aanvankelijk neer op de ongepolijste en ongeschoolde plaatselijke bewoners, totdat ze kennis maakt met hun muzikale traditie. Lily vindt een goudmijn aan traditionele, oorspronkelijke Europese volksliedjes en is vastbesloten om deze liedjes zowel op schrift als op plaat vast te leggen. Maar haar ambities worden gedwarsboomd door Tom Bledso [Aidan Quinn], een plaatselijke bewoner die inziet dat Lily de bewoners uitbuit. Bovendien probeert Earl Gidden [David Patrick Kelly] de bewoners hun land af te troggelen zodat het gebied kan worden geïndustrialiseerd.

Een authentiek aanvoelende productie die interessante vragen oproept, maar daar wat lang in blijft hangen. McTeer is goed in de hoofdrol en Kelly en Pat Carroll blinken uit in de ondersteunende cast, maar het zijn vooral de vertolkingen van de volksliedjes die het meest beklijven. In dat opzicht roept het herinneringen op aan de Oscarwinnende documentaire Harlan County, U.S.A. (1976) waarin dezelfde soort muziek een sleutelrol speelt in de geschiedschrijving van de strijd van mijnwerkers tegen de vakbond.