Scusi, Lei È Favorevole o Contrario (1967)

Italië

geregisseerd door Alberto Sordi
met Alberto Sordi, Giulietta Masina en Anita Ekberg

Tullio (Sordi) kan niet goed opschieten met zijn vrouw Anna (Masina). Hoewel hij erg katholiek is, wil hij toch van haar scheiden, omdat hij een losbandig leven leidt en niet trouw kan blijven aan één vrouw.

Er bestaan er niet veel van : films waarin Dario Argento een speaking part heeft...dit was de eerste en voorlopig laatste. Hij draaft hier op als priester- had ie ook wel de kop voor- is een minuut of 3 in beeld en spreekt 2 zinnetjes uit, dubbing was niet nodig. En da's al.
Niet meer dan een curieuze wetenswaardigheid omtrent de tweede film van Sordi die ons verder tracteert op wat we mogen verwachten : een 2 uur durende one man show door en met hemzelf. One man maar niet one woman gelukkig : Sordi heeft hier gezelschap van o.a. Ekberg, Masina, MILFy Mangano, Bibi Andersson en in een bijrolletje- als zijn dochter n.b-. een jonge Laura Antonelli , die we even schattig in bruidsgewaad zien . Tenslotte een werkelijk piepjonge en amper meerderjarige Tina Aumont - in de credits nog Marquand geheten - als een van de 6 maitresses van de held.
De titel slaat op de net losgebarste brede maatschappelijke discussie omtrent het goddeloze echtscheidingsvraagstuk, in 70 beslecht ten gunste van de favorevoli. Hoewel hierboven het tegenovergestelde wordt gesuggereerd, is Sordi contrario want devoot katholiek...en is het Masina die wil scheiden.
In feite is dit alles voor Sordi slechts een aanleiding om zijn variant op la dolce vita te geven, itt Mastroianni voelt de held zich hier echter kiplekker in het Romeinse jet set wereldje en geniet hij ervan met een goed geweten. Dit zien we dan in een 2 uur durende verzameling sketches waarin Sordi practisch 100 % van de speelduur in beeld is, maar dat weet je vantevoren, net zoals je weet dat je dit niet voor de prachtige visuals hoeft te zien.
Aangezien Andersson reeds een Zeedse stewardess speelt is Ekberg hier voorzien van een Roemeens paspoort, Silvana is Sordi's minnares met wie hij het best kan praten, Aumont is zijn bijna illegale sexspeeltje- in het begin naakt te zien achter een strandbal- en Masina voor de verandering een muurbloempje dat de capriolen van haar hubby lijdzaam moet toezien.
Vooral de moeite vanwege de cast, net als alle andere door Sordi geregisseerde films anderszins niet de moeite. Of misschien als tijdsbeeld.
Score van Piccioni.

avatar van Mochizuki Rokuro
In Spanje op DVD en onder de Spaanse titel verkrijgbaar met Engelse subs. El Gran Amante (Scusi, Lei ? Favorevole O Contrario?): Amazon.it: Film e TV. De Italiaanse heeft geen subs.

Ekberg, Mangano, Antonelli, Andersson - alleen dat al. Dan neem ik Masina op de koop toe.

avatar van baspls
Prachtige muziek van Pino Donaggio