Das Goebbels-Experiment (2005)

Alternatieve titels: Dagboek van een Propagandaminister | The Goebbels Experiment

Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Historisch

geregisseerd door Lutz Hachmeister
met de stemmen van Kenneth Branagh en Udo Samel

In Das Goebbels-Experiment leest acteur Udo Samel voor uit het dagboek van nazi-propagandaminister Joseph Goebbels (1897-1945). Hierin doet hij verslag van de periode 1924 tot en met 1945. De documentaire laat Goebbels voor zichzelf spreken, in combinatie met nog nooit vertoond historisch archiefmateriaal. Hiermee legt de regisseur het leven bloot van een van de belangrijkste mannen van het Derde Rijk, zijn eerste kennismaking met de NSDAP en zijn bewondering voor Hitler.

kos schreef:
Dat lijkt me onzin.

Mijn oprechte excuses voor dit vreselijke vooroordeel over nazi-sympathisanten.

Hehe. .

avatar van SPT
SPT
De film moet het met name hebben van de mooie historische beelden. Als documentaire vond ik hem echter tekort schieten, en naar het einde toe begon hij me behoorlijk te vervelen.

Ik vraag me simpelweg af waarom de kijk van Goebbels op de zaken zo interessant is. Hitler vindt hij helemaal geweldig, Joden niet, hij geniet van de successen van het NS-regime (en werkt daar soms dag en nacht voor), baalt van de mensen die dat succes in de weg staan en van het latere verloop van de oorlog, en boven alles geniet hij van zijn macht en faam. Leuk voor hem, maar voor de gemiddelde kijker zal dat alles toch niet echt als een verassing zijn gekomen...

Voor originaliteit geef ik geen punten, alleen voor originaliteit die ook geslaagd is. Bij een film als deze had ik graag gewoon commentaar gezien, in het bijzonder over de rol van de media en Goebbels bij de opkomst van de NSDAP. Desnoods over de psyche van een zieke geest als Goebbels.

Eigenlijk is de enige reden dat ik toch maar een paar puntjes heb gegeven dat ik het beeldmateriaal uit de jaren '30 en '40 wel interessant vond om naar te kijken. Veel meer dan dat een beetje op volgorde zetten en op één grote hoop gooien hebben de filmmakers er echter niet mee gedaan.

avatar van Leo1954
Geweldige documentaire over de gemeenste man uit de geschiedenis. Er is ooit eens een foto van deze man gemaakt, dat is zo puur kwaad. Dat zie je hier weer.

avatar van Stephan
Het is zeker interessant om grote stukken van deze geschiedenis uit de mond van Goebbels (via Branagh) te horen. Zeker in het begin als hij zich af en toe ook kritisch opstelt jegens Hitler.
Verder zaten er behoorlijk wat momenten in die me verrasten. Hitler in een simpel pak met stropdas als hij de Siemenswerkers toespreekt had ik nog niet eerder gezien. Ook enkele momenten van hoge technische kwaliteit alsof het in de jaren 60 opgenomen was.
Omdat het dagboek hier en daar wat grote sprongen maakt is enige kennis van de ontwikkelingen tijdens de tweede wereldoorlog wel zo handig, daar de film amper toelichting geeft.