Carodejuv Ucen (1977)

Tsjechoslowakije / West-Duitsland
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Karel Zeman
met de stemmen van Ludek Munzar, Jaroslav Moucka en Christian Brückner

Het verhaal gaat over de jongen Krabat. Hij komt op een molen bij het Koselmoeras, waar hij gaat werken als leerjongen. De molen blijkt een school voor zwarte kunst te zijn. De molenaar is Meester in de zwarte kunst. Zijn twaalf knechten zijn ook zijn leerlingen, zowel voor het molenaarsvak als "al het andere". Ze kunnen niet weglopen van de molen, daar heeft de Meester voor gezorgd. Wie probeert te ontsnappen zal merken dat zijn weg altijd weer terugleidt naar de Zwarte Molen. Slechts met toestemming van de Meester kan men omringende dorpen bereiken.

avatar van ewalk
Animatiefilm die veel indruk op me heeft gemaakt. Ik was een jaar of 8 toen ik deze film op een van de Duitse zenders zag. Zeer duister allemaal. Op latere leeftijd het boek gelezen. Geweldig verhaal.

avatar van Baggerman
Ik heb deze film ook ooit als kind gezien, maar kon toen het artistieke van de wat houterige animatie nog niet waarderen. Nu kan ik dat beter en ik vind het knap hoe Zeman toch weer zijn eigen stijl weet te creëren en te behouden. De animatie oogt een beetje als een ouderwets Turks schimmenspel.

Zeer duister sfeervol allemaal en zoals ewalk al beschreef een geweldig verhaal.

Overigens leuk dat het Zeman Museum inmiddels al vijf van zijn films gerestaureerd en voor een zeer schappelijke prijs heeft uitgegeven. Hopelijk komt de rest van zijn oeuvre ook nog uit.

avatar van Mochizuki Rokuro
Baggerman schreef:
wat houterige animatie [...] zijn eigen stijl weet te creëren en te behouden.

Hier zit ik ook een beetje mee. Ik vond deze stijl voor een hele lengte (en dan naast de stijl ook zeker de monotone voice over die ruim de helft van het verhaal inkleurt) toch een wat te statisch geheel. Maar tegen het einde, zeg de laatste 20 minuten, werd ik toch ook wel gegrepen en is de vertelling toch wel meeslepend gebleken.

Dus inderdaad: knap, maar niet zonder kanttekening. De statische stijl heeft ook wel wat weg van de wijze waarop Ocelot zijn Kirikou reeks heeft gemaakt, trouwens.

Op het einde wist ik ook zeker dat ik die vroeger al gezien heb. Die gekleurde rook sequenties herkende ik namelijk direct, terwijl de rest van de film wel vaag bekend voorkwam, maar toen wist ik het niet zeker.

avatar van Woland
De Duitse verfilming van Krabat van een paar jaar terug was niet heel geweldig, ondanks dat het verhaal voor mij pure nostalgie is. Deze eerdere (animatie-)verfilming, getipt door Baggerman, hield zich wat dichter bij het bronverhaal en beviel ruim beter. De animatiestijl was even wennen, het is in eerste instantie vrij grof maar al snel bleek het voldoende expressief voor dit verhaal. Ook gelijk nog even mijn Duits kunnen oefenen bij gebrek aan Engelse of Nederlandse ondertitels . Het was verder een goede keuze om de lengte van de film beperkt te houden, want ik denk dat ik bij een nog veel langere film in deze stijl toch wat moeite zou krijgen met de animatie. Maar hier werkt het goed om een uitstekend maar toch vrij donker (kinder)volksverhaal op sfeervolle wijze neer te zetten.

avatar van John Milton
Ik moest toch vooral ook aan Lotte Reiniger denken. Die Abenteuer des Prinzen Achmed (1926) en dergelijke. Als is dit wel degelijk anders, de associatie was er toch.

Niet best.

De animatie is echt wel een spelbreker hier. De link naar schaduwpoppen animaties is inderdaad logisch, het effect bij deze film is nagenoeg hetzelfde. Een beperkt aantal vaste vlakken bewegen volgens vastgelegde wiskundige paden, een klassieke variant van de Flash animaties die een 10-tal jaar geleden kwamen opzetten. Ik vind er weinig aan, het oogt gewoon erg statisch.

Zeker ook omdat de tekenstijl erg beperkt is. Niet speciaal, ietwat kinderachtig zelfs. Het verhaal (kende het niet, in mijn jeugd ook nooit gezien of van gehoord) is wel wat duisterder, maar het oogt als een film voor jongere kijkers. De juiste balans tussen die wordt nooit gevonden, waardoor het, zelfs gezien de redelijk korte speelduur, toch een erg lange zit is.

Allicht dat het leuker is voor mensen die de film ooit eerder zagen, maar ik vond het een weinigzeggende klassieker. Best lelijk, matig verhaaltje dat niet wist te boeien en ook de geluidsband irriteerde meer dan dat het wat wist toe voegen. Snel vergeten maar weer.