Swamp Women (1956)

Alternatieve titels: Swamp Diamonds | Cruel Swamp

Misdaad / Avontuur

geregisseerd door Roger Corman
met Beverly Garland, Carole Mathews en Mike Connors

Een politieagente infiltreert in een groep geharde vrouwelijke criminelen, die van plan zijn om uit de gevangenis te breken om hun buit op te halen uit het spookachtige moeras. Als de vrouwen besluiten een politieagent te ontvoeren en uiteindelijk ruzie krijgen, gaat de boel mis.

avatar van Poisonthewell
Estrogens of Darkness. Roger Corman's debuutfilm is volgens geen enkele conventionele maatstaaf een goede film te noemen, maar voor de liefhebber is ie best interessant. Corman was een pionier in de independent cinema; het studiosysteem zou zich in 1955 nooit aan dit materiaal gewaagd hebben. Hollywood's jaren '50 moraal met betrekking tot gender roles wordt op zn kop gezet, en bij de catfights gaat het er soms zelfs vrij ruig aan toe. Tsja, je moet een behoorlijke tolerantie hebben voor lage productiewaarden om hier plezier aan te beleven, maar mogelijk is het zeker. 3*

avatar van Vinokourov
De lage productiewaarden werden pijnlijk zichtbaar toen die ene trut uit het begin in de rivier verdronk. Opeens zit ze te spartelen in het ondiepe van een zwembad . Ik kon er wel om lachen. Wel jammer van die onnodig lang uitgerekte scenes.

avatar van otherfool
Q: wat doen 4 vrouwen als ze vluchtend voor de politie in een moeras op zoek gaan naar gestolen diamanten?
A: ze knippen hun jeans tot hotpants!

Met plezier naar gekeken. Tuurlijk slaat het allemaal nergens op maar de vrouwen spelen leuke rollen (die roodharige was zelfs ronduit intens) en tussen het gekibbel door zijn er best leuke scenes te bespeuren. Ik vind sowieso die filmpjes van Corman over het algemeen wel aangenaam...

2,5*.

otherfool schreef:
A: ze knippen hun jeans tot hotpants!

2,5*.

Vind je? Ik ben meer Bert I Gordon-fan als we het toch over matige regisseurs hebben. Zeker zijn latere werken vertonen lichtpuntjes, terwijl de verderfelijke Corman bij mij vrijwel altijd een 1,5* scoort en ik nog niet aangenaam verrast ben door hem.

avatar van otherfool
Mja, ik heb er nu 7 van Corman gezien met een gemiddelde van 2,4; niet slecht. Gordon scoort 2,0 na 6 films. Hoewel zijn latere films (vooral Tormented) inderdaad een lichte verbetering laten zien...

Maar goed, deze film vond ik ondanks al z'n fouten echt vermakelijk, alleen al die heerlijke ontsnapping; geen moeilijk gedoe, snel naar dat moeras! En dan die hopeloze romance, allemaal lekker vlot, en dat is al heel wat.

Heb je trouwens wel Corman's 'klassieker' Little Shop of Horrors al gekeken? Want dat vind ik echt een sterke film hoor...

avatar van Poisonthewell
^The Intruder, A Bucket of Blood, en Corman's Poe-bewerkingen zijn ook allemaal serieus goede films.

avatar van Vinokourov
Toch me maar eens daaraan wagen. Van iemand anders hoorde ik ook dat Cormans latere werken gewoon oke waren. Hij heeft ook erg veel betekend voor Hollywood, dus zo'n nietsnut lijkt ie me ook weer niet.