• 8.346.812 stemmen

Genre: Actie

Geregisseerd door: James Glickenhaus

Met onder meer: Christopher Walken, María Conchita Alonso en Michael Ironside

Plot McBain

"The drug lords have the power, the money, the connections. They didn't count on McBain"

Aan het eind van de Vietnam Oorlog redt Santos het leven van krijgsgevangene McBain. Santos scheurt een honderd dollar biljet doormidden, geeft een helft aan McBain en zegt als je de andere helft ontvangt dan kan je iets voor mij doen. In 1991 krijgt hij de andere helft van Christine, Santos zuster. McBain gaat naar Colombia om de klus af te maken waar Santos mee bezig was.

imageimageimageimage

avatar van jacom

jacom

• 2058 stemmen

de makers van deze film hebben geprobeerd the simpsons aan te klagen wegens plagiaat (het personage van rainier wolfcastle speelt ook in zogenaamde mcbain-films), maar hebben die rechtzaak verloren omdat the simpsons de naam al eerder hadden gebruikt.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Niet op dvd in Holland?

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

jacom schreef:

de makers van deze film hebben geprobeerd the simpsons aan te klagen wegens plagiaat (het personage van rainier wolfcastle speelt ook in zogenaamde mcbain-films), maar hebben die rechtszaak verloren omdat the simpsons de naam al eerder hadden gebruikt.

Grappig. Je zou eerder denken dat het dan omgekeerd zou zijn. Rainier Wolfcastle is natuurlijk wel gebaseerd op die ene spierballenfilmvedette, jodelahiti.

avatar van Eraser2

Eraser2

sinterklaas schreef:

Niet op dvd in Holland?

Nu wel zelfs op blu-ray bij de media markt.

avatar van Nephilim

Nephilim

Eraser2 schreef:

Nu wel zelfs op blu-ray bij de media markt.

En hij is GLORIOUS!

Heb me erg vermaakt vanavond met deze film. Pure USA propaganda maar oh zo vermakelijk.

Nu nog Red Dawn op Bluray (al is die volgens mij uit in de USA).

avatar van Melvin Udall

Melvin Udall

Wat heerlijk om dit na 20 jaar weer eens te zien. Toen al niet bijzonder, nu nog steeds niet. Enigszins verworden tot een cultachtig geheel met Walken toch wel steady in de hoofdrol. Over 20 jaar maar eens herzien, denk dat ik m dan goed vind

avatar van RuudC

RuudC

Snap hier de haat niet zo goed. McBain ziet er dan wel uit als een prototype B-film, maar het resulteert hier wel in een prent waar spelplezier en creativiteit vanaf druipt. The Exterminator is saaiheid troef, terwijl hier voortdurend leuke stunts en leuke, soms grappige afwisselingen zijn. Natuurlijk zal McBain lang niet iedereen tevreden stemmen, maar ‘serieuze’ filmliefhebbers kopen toch geen dvd’s waar met schreeuwende letters melding wordt gemaakt van cult en grindhouse. Hoogstaand wordt het nergens. Ook niet met Christopher Walken of Michael Ironside, terwijl de film genoeg actie bevat om toch grotendeels vermakelijk te zijn. Zowaar zijn er hier ook luchtgevechten en valt er bijvoorbeeld over het aantal figuranten niet te klagen. Zeker bij veel andere lowbudgetproducten is het toch schrijnend om te zien dat wat voor massale gevechten moet doorgaan het toch vrij treurig is om steeds niet meer dan 5-6 man in beeld te zien. Daar hoef je je hier geen zorgen om te maken. Voor een gave goedkope nineties actiefilm zit je hier gewoon goed!

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Mcbain is het type The Expendables, maar dan van de jaren '90. De film is niet realistisch, zit vol met rondvliegende kogels en ontploffingen en heeft een ouderwets vermakelijke sfeer.

avatar van VanRippestein

VanRippestein

heeeeel veel beter dan the Exterminator. Een duidelijk groter budget resulteert in meer explosies en gevechten, maar niet in een coherenter plot. Eigenlijk een soort A-team aflevering.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Ik heb mezelf ook prima kunnen vermaken met deze film. De kogels vlogen behoorlijk regelmatig in het rond, de personages gingen ermee door en Walken zet weer een tof personage neer.

De actie is wat variabel van kwaliteit. Daar waar sommigen hier en daar door gefantaseerde kogels neergehaald worden, zijn er ook een aantal die met grove bloederige verwondingen neergaan.

Tof voor de liefhebbers van 'slechte cinema'.

avatar van Dick2008

Dick2008

Cultfilm uit de jaren '90. Gewelddadig maar ik vind hem niet zo geweldig. Ja, je moet ervan houden met die Vietnamtoestanden, harde actie, geschiet, ontploffingen, the army... Het is dat Walken erin speelt anders nog niet eens bekeken in één van zijn vroege rollen. Ik ben er eigenlijk op uitgekeken. ... maar Maria Conchita Alonso was dan nog wel positief, ze is hier beter/leuker dan in Touch and Go. 2.0

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Beetje vuurwerk en veel kogels, een tweedehands Che Guevara die een regiem gesteund door Escobar wil omverwerpen. De bevolking leidt onder het juk, tijd voor aanpak. Helaas mislukt de coup, de leider wordt doodgeschoten en Amerika ligt op zijn gat, kan schijnbaar niets doen als steun voor de coup. Tijd voor vergelding voor de moord, dit door een groepje veteranen dat zichzelf gekscherend "a half dirty dozen" noemt.

Een klassiek ingericht werkje waar Glickenhaus patent op lijkt te hebben. Toch heeft hij een aardige cast weten te strikken die het, ondanks het slap verhaal en niet bijster sterk script, het nog leuk doet. Een paar opmerkelijke stunts heb ik gezien, het echte vakwerk. Waarschijnlijk hebben een aantal stuntmaan flinke blauwe plekken of zelf gebroken onderdelen overgehouden van hun werk dat ze verricht hebben voor deze film.

Maar ook dikke missers zitten er in de prent. Zo zijn de tanks eerst te zien in Vietnam, om vervolgens bijna twintig jaar later in Colombia te verschijnen. Ook enkele momenten gestolen uit de Thunderbirds maakten het niet altijd erg sterk te noemen. Maar goed het was ook nog maar het begin van de jaren 90, CGI lowtech en de prent had nou ook niet echt een groot budget te verspelen.

Maar er is wel wat vermaak uit het werk te halen, zolang je maar geen hoge verwachtingen hebt voordat je deze prent gaat bekijken. Het is niet hoogstaand maar het is een vlot filmpje geworden met een paar leuke namen erin. Een beetje nieuwe stijl, jaren 80, Chuck Norris, en The A-team. Dat is wat je kunt verwachten en dat is gemakkelijk pulp te noemen. Nostalgie in elk geval wat mij betreft. Ik vond de muziek soms tenenkrommend, vooral de nummers met vrouwelijke zangeres.

Ach 3 sterren, 6,5/10. Nu op naar de Exterminator van dezelfde regisseur.

avatar van Lebarron

Lebarron

McBain is een vermakelijke B-film met een behoorlijk aantal acteurs die al behoorlijk bekend waren zoals Steve James, Maria Conchita Alonso, de eeuwige tough guy Michael Ironside, beroepslelijkerd Luis Guzman en beroeps ouwe chagerijn Victor Argo maar de bekendste naam is uiteraard Christopher Walken. Het is dan ook aan deze cast te danken dat McBain ondanks het matige script en lage budget een vermakelijke film is geworden. Het verhaal is grotendeels copy-paste van andere films. Het halve honderdje was al eerder in Red Heat gedaan en het verhaal toont raakvlakken met Lets get Harry al is het uitgangspunt wel anders. McBain is dan ook vele malen beter dan die film maar dat komt omdat het verhaal iets geloofwaardiger is, voor zover dit kan bij dit soort films. Een groep Vietnamveteranen die een oude maat gaan wreken is realistischer dan een groep blue-collar guys die na 2 dagen training een compleet guerillaleger oprollen. De film is vooral de moeite waard vanwege de cast en het zichtbare plezier dat ze hebben waardoor de chemie goed is. Walken is goed als altijd. Maar het aparte is dat hij in deze film warmer overkomt dan in andere films met vergelijkbare rollen. Ironside is ook zeer goed als de foute good guy zoals hij ook was in Starship Troopers. Ironside is zo'n type waarvan je blij bent dat hij aan jouw kant staat en niet bij de tegenpartij zit. Maria Conchita Alonso is weer de mooie doch stoere dame zoals we haar eerder zagen in The Running Man. Al heeft ze hier naar mijn smaak een iets te tuttig kapsel wat haar sex-appeal behoorlijk doet kelderen. De opening in Vietnam vond ik ook wel aardig. Walken in een cagefight is wel een uniek moment.