• 8.232.338 stemmen

Alternatieve titel: Heartbeat

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Marcel Pagnol

Met onder meer: Fernandel, Orane Demazis en Léon Belières

IMDb beoordeling: 7,4 (712)

Oorspronkelijke taal: Frans

Over Le Schpountz

We ontmoeten een filmploeg voor het huis van een jongeman. Deze jongeman ziet veel belofte in zijn carriere als acteur, maar de leden van de filmploeg lachen hem vooral uit. Nadat hij een vals contract heeft getekend, gaat hij naar Parijs om zijn carrière te lanceren.

imageimage

Irénée Fabre

Oncle Baptiste Fabre

Casimir Fabre

Clarisse Fabre

Bogidar Glazunoff

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Wat zie ik, nog geen stemmen voor deze gekende Pagnol klassieker met Fernandel ?

Fernandel speelt hier dus in principe zichzelf, al schijnt de basisidee ontleend te zijn aan een authentieke dorpsgek die de opnames van Angele-ook met Fernandel- opleukte met zijn idioterieeen. Bovendien een soort meta film, want Fernandel speelt hier een schpountz die een schpountz speelt, misschien dat daarom sommigen de brave Pagnol wel vergelijken met Kiarostami...

Voor alle duidelijkheid: schpountz is hier een fantasiewoord voor would be filmster, en zou je nu nog kunnen gebruiken voor al die legioenen dwazen die per se beroemd wilen worden en in tv-casting shows als onwetende clowns mogen opdraven ter vermaak van de massa, deze film was zijn tijd wat dat betreft vooruit.

Het eerste deel is superieur aan het tweede, met als hoogtepunten de beroemde scene waarin Fernandel het artikel over de doodstraf uit de code penal reciteert en dat eindigt met de beroemde catharsis scene die in een tragedie thuishoort.

Helaas vond Pagnol het nodig om de scene nog eens te copieren met veel retoriek en gemoraliseer over het wezen van het clownschap, en volgt een soort Hollywoodesk feel good verhaaltje.

Grotendeels interieuropnames, maar ook enkele plein air scenes waar Pagnol om gekend is en allicht vaak geestige dialogen.

Voor de community vermeld ik nog even dat niet alleen een piepjonge Piere Brasseur hier een over the top nicht speelt die verliefd is op de net doorgebroken Fernandel, maar dat er ook een geblondeerde valse nicht in zit die de nog onbekende Fernandel helemaal nix vindt.

p.s.: zoals gekend is de film alleen nog te zien in de DVD versie van 122 minuten en de TCM versie die ong. 10 minuten langer duurt, wat vooral in het begin wat abrupte cuts geeft.

avatar van houbi

houbi

Voor tijdsfanaten: ik zag gisteren de gerestaureerde versie in de bioscoop. De tijdsduur van deze versie bedraagt 127 minuten.

Pagnol trekt hier van leer tegen het wereldje van de zevende kunst, maar besluit toch -typisch Pagnoliaans- met een optimistische noot. Fernandel is een naïeve dorpsjongen die filmster wil worden, in de grap van een filmploeg tuint, wreed ontgoocheld wordt, maar uiteindelijk toch roem kent.