Los Borgia (2006)

Alternatieve titel: The Borgia

Spanje

geregisseerd door Antonio Hernández
met Sergio Peris-Mencheta, María Valverde en Paz Vega

César Borgia wordt gearresteerd voor de moord op zijn broer Juan. We reizen twaalf jaar terug in de tijd en zien de Spaanse broers Borgia - de ambitieuze César, de wilde Juan en de schuchtere Jofré - in Rome, waar de familie woont en waar vader Rodrigo gewijd wordt als nieuwe paus. Rodrigo, nu paus Alexander VI, besluit direct al zijn kinderen uit te huwelijken om de macht van de Borgias en het Vaticaan te vergroten. Zijn dochter Lucrecia moet trouwen met Juan Sforza, zoon van een rivaliserende familie. Oudste zoon Juan maakt hij legeraanvoerder, tot grote teleurstelling van zijn broer César, die militaire ambities heeft maar door zijn vader tot kardinaal wordt gemaakt. Jongste zoon Jofré trouwt met Sancha de Aragon. César accepteert het pad dat zijn vader voor hem uitgekozen heeft niet en de twee oudste Borgia-zonen komen lijnrecht tegenover elkaar te staan.

avatar van catweasel
Hier verheug ik me echt op!
Ik ben een grote geschiedenisfan, en de Borgias hebben me altijd aangesproken.

Ik weet zeker dat de Italiaanse Renaissance een perfect decor voor deze kleurrijke film is.

Is vergrijgbaar in het duits bij amazon.de

avatar van Flipman
Ik vond het moeilijk me als kijker te binden aan één van de personages. Degenen met wie je mee zou moeten kunnen leven waren veel te weinig aanwezig. Sommige regisseurs doen je meeleven met kwaadwillende personages, zoals ook in The Godfather het geval is, maar hier heeft Antonio Hernández helaas gefaald, mocht dit al zijn bedoeling zijn. Dit portret van de Borgia familie bleef daarom helaas nogal op de oppervlakte en duurde daarom veel te lang. Het kon me op een gegeven moment echt niets meer schelen wat er nou met wie ging gebeuren. Jammer, want de decors, de locaties en de beelden waarop deze werden vastgelegd zijn buitengewoon schitterend.

avatar van valtalor
mooie film voor kennis te maken met de borgias maar ik prefereer de series

avatar van arno74
Not my cup of tea. Op zich niet slecht maar het is toch niet een film die me bepaald kan boeien. De film is niet perfect, maar zoveel valt er ook niet op aan te merken. Maar het verhaal sprak me gewoon niet aan en vond ik toch meer aan de saaie en langdradige kant.

Voor wie echter wel geinteresseerd is, bestaat er ook een TV-serie. Heb er enkele afleveringen van gezien maar wederom boeide mee ook daar het verhaal niet echt, maar dat is natuurlijk iets persoonlijks en iemand anders kan er misschien wel heerlijk van genieten: The Borgias (2011)

Epische kroniek over de beruchte Borgia familie eind 15e eeuw. Ondanks een aantal getalenteerde acteurs (Lluís Homar, María Valverde, Paz Vega e.a.) meer interessant dan goed, al heb ik geen idee of het historisch allemaal klopt.