Dreaming by Numbers (2006)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Anna Bucchetti

Elke gebeurtenis heeft een eigen getal volgens het Italiaanse getallenboek Grimas. Napolitanen nemen dit getallenstelsel bloedserieus en hopen er hun voordeel mee te doen. Dreaming by Numbers bezoekt een honderd jaar oud lottokantoor in Napels waar buurtbewoners en passanten dagelijks inzetten op voor hen belangrijke getallen. De cijferobsessie neemt soms hilarische proporties aan, ('welke getallen levert een droom over een manke kakkerlak op?'), maar achter het gokken gaan vaak tragische verhalen schuil. Een historicus ziet parallellen met Pythagoras' getallenleer, die op deze manier springlevend wordt gehouden in de Italiaanse volkscultuur.

Dreaming by Numbers is een van de vier Nederlandse documentaires die dit jaar zijn opgenomen in de Joris Ivens-competitie (voor lange documentaires) van Idfa 2005, het International documentary festival Amsterdam dat plaatsvindt van 24 november tot en met 4 december.

Data:
11/27/2005, 16:15, City 1 (regular)
11/30/2005, 20:00, City 2 (regular)
12/1/2005, 13:45, Cinerama 1 (regular)

IDFA | Dreaming by Numbers | International Documentary Film Festival Amsterdam

avatar van aphexfreak
Leuke en interessante documentaire over de lotto in Italie en alles wat er omheen gebeurt. Zag hem in de sneak en was aangenaam verrast. 3*

Zwakke feelgood documentaire

avatar van Mug
Mug
Integendeel.

Een uitermate sterke sfeer documentaire. Geschoten in groezelig zwart wit door Stefano Bertacchini. Zijn camerawerk levert prachtige plaatjes op dat je doet verlangen naar Napels. Dit zwart wit is uitermate effectief voor die mooie sfeerplaatjes, maar als het aankomt op interviews e.d., lijkt het net alsof je kijkt naar een slechte restauratie van een jaren 30 film.

Dat dromen en getallen en de loterij een zeer grote rol speelt in het dagelijkse leven van de Napolitaan, dat werd wel duidelijk. De meest fantastische verhalen komen aan bod. Waar het de documentaire aan ontbreekt is geschiedenis-inhoud. Aan woord komt wel een slechtziende historicus die een fascinerende monoloog houdt over Pythagoras, maar verzuimt informatie te geven over Napels en de loterij in de voorgaande eeuwen. Wat zijn de ontwikkelingen geweest e.d., en in hoeverre is het oude gebruik veranderd (of juist niet?). In plaats daarvan krijgen we aan het woord een verplicht emotioneel intermezzo in de vorm van het volgen van een vrouw die de sterfdata van haar dochter en kleinkind gebruikt voor de loterij....totaal overbodig.

Verder is de muziek nog te prijzen, met als hoogtepunt een prachtig stukje accordeon-muziek dat gespeeld wordt door een 7-jarig jongetje in de lotto-winkel, iets wat pas duidelijk wordt in de laatste seconden.

Prachtig, maar de docu mist toch essentiele informatie dat de film nog meer sfeer had kunnen geven. De Nederlandse documentaire 'in general' lukt het om sferen op te roepen, en prachtige plaatjes af te leveren, schoonheid [editing, camera, muziek], maar veelal mist een fatsoenlijke informatie-graad. Daar mag wel eens meer rekening gehouden mee worden, zodat er wat meer meesterwerkjes uit de Hollandse klei worden getrokken.

Een dikke 3,5*

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Ben het eigenlijk in grote lijnen wel met Mug hierboven eens. Documentaire heeft een aantal mooie sfeervolle plaatjes van bijvoorbeeld een nachtelijk Napels in de regen. Het idee, het gegeven is leuk en kan zeker meer dan genoeg materiaal opleveren voor een boeiende documentaire. Alleen Italië is zo'n mooi kleurrijk land dus waarom dan geen kleurrijk portret (letterlijk en figuurlijk) van een Napolitaanse volkswijk en zijn inwoners. Maw het mocht allemaal wel wat meer sprankelender en levendiger daarnaast ben ik bovendien niet echt gelukkig met de keuze voor het zwart/wit hier.

dragje
4.5. Meesterlijk goed geschoten documentaire!

Mooie beelden, heel respectvol gefilmd, een fascinerende wereld op een paar vierkante meter. Een documentaire over een 'klein' onderwerp waarbij ik me geen seconde verveeld heb. Ik kon geen enkel minpunt vinden en daarom de volle vijf punten.

avatar van russo
mooi gefilmde docu, je zit echt midden in de sfeer van napels, oude mannetjes die aan het kaarten zijn op straat, kofie die rond gebracht word, mensen met persoonlijke verhalen over de lotto enz

alleen vond het onderwerp niet boeiend genoeg om 75 minuten te blijven kijken, en de docu had inderdaad wel in kleur gemogen, vooral bij de shots in de eetwinkeltjes bv

robertus65
Het is wel aardig om te zien al dat bijgeloof dat men aan die getallen hecht. Het zwart/wit versterkte het oude Napels en de oude mensen alleen maar. Helaas vond ik het zelf niet zo boeiend allemaal.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Hoewel de documentaire soms juist door het zwart-wit aardig oogt, werkt het niet helemaal. Zoals al eerder genoemd, vooral tijdens de interviews niet. En ik twijfel nogal of ik die stijlkeuze wel terecht vond. Bij vlagen mooie muziek en mooie portretten, maar de documentaire mist een beetje een punt. Het onderwerp is to concreet om alleen bij de sfeerschets te blijven en er worden te bewust mensen in geinterviewd rondom het thema. Desalnietemin, best bijzonder.

3.0* is mijn 1900e stem

Erg mooie en goede documentaire in prachtig zwart wit