Sparrows (1926)

Alternatieve titel: Human Sparrows

Drama / Avontuur
84 minuten (24 fps) / 107 minuten (18 fps)

geregisseerd door William Beaudine
met Mary Pickford, Roy Stewart en Mary Louise Miller

Diep in een moeras ergens in de zuidelijke staten, houdt de gemene Grimes een hele reeks weeskinderen gevangen op zijn boerderij. Zij moeten hard werken in zijn tuin, terwijl hij hen behandelt als slaven. De kinderen worden verzorgd door Molly, het oudste meisje. Een bende, die met Grimes samenwerkt, brengt Doris, een jong dochtertje van een rijke man en verbergt haar op de boerderij van Grimes. Als de politie nadert, dreigt Grimes Doris in het moeras te gooien. Maar Molly wil het kindje redden en het door het met alligators bevolkte moeras heen terug brengen.

avatar van matthijs_013
Mijn favoriete Pickford film. Ik vond het een erg mooie film, de eerste avonturenfilm ook volgens mij. Erg mooie technische bewerkingen voor een film uit 1926!

avatar van jordybeukeboom
Qua sfeer en beelden een erg mooie film. Het verhaal is wat 'krom' en niet altijd even boeiend. Maar wel knap voor een film uit 1926 om toch een behoorlijke lading spanning te hebben.

Vakkundig en knap gemaakte film, wat betreft entertainment en verhaal minder boeiend.

avatar van The One Ring
Mary Pickford was één van de grootste sterren van de stomme film en werkte samen met Douglas Fairbanks, Charlie Chaplin en D.W. Griffith om de eerste onafhankelijke filmstudio, United Artists, op te richten. Toch is Pickford lang niet zo bekend als die andere drie. Waarschijnlijk omdat geen enkele van haar films een echt grote klassieker geworden is. Sparrows is dan nog een van haar bekendste films, maar niemand zal je kwaad aankijken als je zou zeggen er nooit van gehoort te hebben.

Dat is jammer, want het is een mooi filmpje geworden. Eigenlijk is Mary Pickford niet heel bijzonder hier. Tijdens de luchtigere momenten, een korte komisch scène of een waarin ze een klein dansje kan doen, komt ze het best tot zijn recht. Ik vermoed dan ook dat ze erg goed was geweest in een komedie. Sparrows is niet grappig bedoelt en steunt voor Pickford meer op haar melodramatische talenten, die helaas niet echt bijzonder zijn, al is ze ook niet echt slecht.

Wel bijzonder is de set. Ik hou wel van die ouderwetse stomme filmsets, die soms een meer karakteristieke en gedetailleerd uiterlijk hebben dan sets uit latere filmperiodes. Wat ik hieraan ook wel kan waarderen is dat het overduidelijk studio-opnames zijn. Soms kan dit lelijk werken in een film, zeker als ze uitgaan van een authentieke stijl, maar bij een sprookje als Sparrows geeft het iets dromerigs aan het geheel. De sets zijn lekker duister en het bos waarin deze film zich afspeelt is zeer gedenkwaardig, niet op de laatste plaats door al dat drijfzand, waar meer dan eens iemand in vast komt te zitten.

Het verhaal dat eromheen gebouwd is kan ermee door, maar is niet heel speciaal. Ik heb vrees ik niet zoveel met weeskinderen in dit soort verhalen. Je weet immers al dat zo'n personages het overleven. Aan de andere kant, dit zou zomaar bedoelt kunnen zijn als een kinderfilm en voor kinderen zou dit wel eens kunnen werken. Het is niet moeilijk de link te leggen met bijvoorbeeld Snow White van Disney, zeker niet met diens bosscène. En het moet gezegd worden dat de film erg goed opgebouwt is en dat de setting geweldig benut wordt. Die tocht door het moeras op het einde, met die alligators en die hond, is toch wel erg sterk gemaakt en het is knap dat je nergens aan afziet dat er gebruik is gemaakt van trukages.

Voor mij persoonlijk was het ook interessant om te zien hoeveel Sparrows leek op The Night of the Hunter. Het is een ander verhaal en Hunter is veel expressionistischer dan Sparrows, maar het kan haast niet anders dan dat Laughton deze film gezien heeft en er inspiratie uithaalde voor zijn meesterwerk. De settings lijken op elkaar en Mary Pickford omringd door die weeskinderen doet sterk denken aan Lillian Gish in Laughtons film. Zou Laughton Mary Pickford gevraagd hebben voor Gish' rol in die film? Het zou eigenlijk wel moeten.

avatar van Airbakke
Hmm, de film was zeer voorspelbaar en deed erg Disney aan.
Ik vraag me dan ook af hoeveel ik aan Disneyfilms zou geven indien de nostalgie er niet was.
Mary Pickford is echt wel heilig in deze film en die vieze man die de weeskindjes uitbuit is echt wel een slechte man, gelukkig loopt het goed af en mag iedereen in het huis van een lieve rijke man komen wonen.
Do I have to say more? (om even cool int engels af te sluiten)

Die krokodil was wel even verschieten.

avatar van missl
Mijn eerste stomme film en deze ervaring is matig. Het verhaal over een vrouw die kinderen beschermt tegen een man en drijfzand doet wat kinderachtig aan.

In weerwil van allerlei tekortkomingen naar hedendaagse maatstaven een huiveringwekkende film over kinderslavernij met Mary Pickford als de zorgzame beschermengel en Gustave Von Seyffertitz als de ultieme slechterik. Beiden hebben het voordeel dat die rollen hen a.h.w. op het lijf geschreven zijn.
William Beaudine heeft met, denk ik, beperkte middelen een knappe film in elkaar gezet, die van begin tot aan bijna het einde boeit. Jammer dat het nogal zoetsappige slot naar mijn gevoel afbreuk doet aan de rest van de film, maar ik kan me voorstellen dat het publiek destijds zo’n soort einde wilde.
Ik heb nu een paar films gezien van de kleine Mary Pickford en ik vind deze zonder meer haar beste. Weliswaar 90 jaar oud, maar nog steeds goed te doen.

avatar van arno74
Na The Little Princess (1917) is dit mijn tweede 'Mary Pickford'. De duivel was duidelijk een bron van creativiteit voor het maken van goede films in die tijd, daar heb ik wel meerdere van gezien, en Sparrows valt daar ook onder. Verrassend hoe een silent vanaf de eerste minuut spannend kan zijn en blijven. Met de eerste tekst wordt de toon, en de sfeer, gezet:

"The Devil's share in the world's creation was a certain southern swampland - a masterpiece of horror. And the Lord appreciating a good job, let it stand."

In dat godverlaten moerasgebied woont een duivels echtpaar met hun zoontje die een tiental weeskinderen ondervoedt en uitbuit. Mary Pickford speelt de rol van de oudste, een tiener die tevens de moederrol voor de rest op zich neemt. Waar ze in de film die ik eerder noemde eigenlijk te oud was voor haar rol is ze voor deze film uitstekend gecast.

Molly neemt het op voor de jongsten en is in een constante strijd gewikkeld met het echtpaar. De omstandigheden zijn zwaar, het leven van de kinderen (de "sparrows" uit de titel) wordt niet bepaald gespaard, wanneer het echtpaar een ontvoerd kind in het moeras wil werpen is de maat vol voor Molly en slaat ze met hen op de vlucht. De link die bij deze film eerder is gelegd met The Night of the Hunter is begrijpelijk. Er volgt een spannende vlucht en achtervolging door moerassen met drijfzand en krokodrillen. De link met Disney vind ik een stuk minder geslaagd, daar is deze film veel te duister voor, vaak worden ook films met kinderen meteen voor kinderfilms aangezien en dat is een grote vergissing. Dit is absoluut geen Disneyfilm, al slaat de happy end wel erg door.

De special effects zijn uitmuntend, het ziet er zo echt en spannend uit dat ik aan het einde van de film wel een bordje had verwacht met de tekst "tijdens de opnames zijn geen kinderen door krokodrillen opgegeten". Alleen een enkele scene waarin duidelijk miniatuurbootjes zijn gebruikt zag er minder uit, wel zonde, maar dat gaat niet ten koste van hoe knap de rest van de film is opgenomen.

Een hele degelijke en spannende silent, richting de 4*. Ik zag overigens de gerestaureerde versie van 93 minuten.