Scared Stiff (1953)

Komedie / Muziek

geregisseerd door George Marshall
met Dean Martin, Jerry Lewis en Lizabeth Scott

De onhandige busjongen Myron Mertz wordt altijd in bescherming genomen door de nachtclubzanger Larry Todd. Larry verbreekt zijn romance met de mooie entertainster Carmelita Castinha, wanneer hij zich realiseert, dat ze de vriendin van een moorddadige en jaloerse gangster. Terwijl hij op de vlucht is, gelooft Larry ten onrechte dat hij één van de gangsters gedood heeft. Larry wordt geholpen om aan de politie te ontsnappen door de erfgename Maria Caroll. Zij smokkelt Larry en zijn kameraad Myron naar Cuba. Maria heeft een spookslot op een afgelegen eiland geërfd, maar ze negeert de onheilspellende waarschuwingen en bedreigingen en ze besluit het slot binnen te gaan. Het trio komt er al snel achter dat gangsters jacht maken op een verborgen schat, die zich in het slot zou bevinden en ze ontmoeten ook een moorddadig spook.

avatar van LadyKnight
Dit vind ik één van hun beste films. Leuke scetches en liedjes met grappige momenten en toch ook wel spanning en een beetje griezelen. Deze film kan ik wel meerdere keren achter elkaar zien.

Dick2008
Je zou zeggen met zo'n cast. Dorothy Malone en Carmen Miranda (het was de laatste film waarin ze optrad) komen ook in de film voor. Lewis heeft maar een rotstem. Dean Martin zingt aan het begin een leuk liedje "I don't' care if the sun don't shine". Niet best verder voor een komedie, een hoop drukte en de lol ging er al heel snel af. Bing & Bob zijn hier twee skeletten, lees ik bij IMDb. Het is een nieuwe versie van The Ghost Breakers (1940) 2.0

Eén van de betere van het duo.

Wel jammer dat het wel érg lang duurt alvorens ze eindelijk bij het oude kasteel aankomen. Dat lijkt de kern van de film te zijn, maar da's eigenlijk pas het laatste half uur van de film. De aanloop er naartoe is meer een luchtige/muzikale versie van wat noir/thriller invloeden. Pas in het laatste half uur wordt er al lachend gebibberd.

Verder het klassieke gebeuren tussen Lewis en Martin. Lewis met een hoop gekke gezichten en vage stemmetjes/reacties, Martin als balans/rem. En natuurlijk als zanger, want een film als deze is niet volledig zonder een paar nummertjes.

Leukste wordt tot het laatst bewaard trouwens. Een geniale cameo van "dat andere komische duo", voelde hem totaal niet aankomen, wat het alleen maar leuker maakt. Verder vooral veel van de typische grapjes tussen de twee, best vlot, soms grappig, maar na een film of 10 vloeit het wel erg in elkaar over allemaal.

lezertje
Een zanger en een komiek waren volgens de Hollywood normen de ideale combinatie voor komedies. Denk aan Bing Crosby en Bob Hope (Beide te zien in een wel heel kleine cameo) die samen goed waren voor een aantal komedies met de naam “Road to (Plaatsnaam)’. En als zo een formule eenmaal aanslaat, dan gaat Hollywood graag op herhaling. In 1946 ontmoette Lewis Dean Martin en zij werden een komisch duo dat voornamelijk in nachtclubs optrad, waarbij Lewis als zanger steedss onderbroken werd door de klungelige Lewis. Het succes van dit duo, zorgde ervoor dat filmproducent Hal B. Wallis van Paramount Pictures hen een contact aanbood voor een bijrol in ‘My friend Irma’(1949) . Voor beide betekende dit hun speelfilmdebuut. Het succes van het de heren zorgde er voor dat het niet lang duurde voordat hun namen als eerste op de titelrol verschenen.
Doordat Lewis elke film het zelfde irritante piepstemmetje opzette, lijken als zijn filmpersonages op elkaar (Een typetje dat hij had ontwikkelt voor de talloze acts die hij met Martin in nachtclubs speelde), waarmee hij bewijst een zeer beperkt acteur te zijn. Naast het irritante stemmetje kon hij niet veel meer dan paniek uitbeelden, waardoor hij geen woord mer kon uitbrengen. Toch was het Amerikaanse publiek hier dol op (Zegt veel over het Amerikaanse publiek), en samen met Martin maakte hij zestien films.
Ook in deze formule film is de rolverdeling alles behalve verrassend. Martin speelt de nachtclub zanger Larry Todd en Lewis diens stuntelde vriend Myron Myron Mertz. Een onbenullig verhaaltje dat dient als kapstok om een paar acts van het duo uit hun nachtclubperiode aan op te hangen. En deze film het toch wel het meest mislukte einde van alle films ever.