La Petite Jérusalem (2005)

Alternatieve titel: Little Jerusalem

Frankrijk

geregisseerd door Karin Albou
met Fanny Valette, Elsa Zylberstein en Bruno Todeschini

Een Parijse buitenwijk gekend als "La petite Jérusalem" waar een grote groep joden zich heeft gesetteld. Laura is 18 en leeft in een tweestrijd tussen haar religieuze opvoeding en haar studie in de filosofie die haar mateloos boeit en haar een andere kijk op de wereld biedt. Terwijl haar zus Mathilde haar huwelijk nieuw leven probeert in te blazen, ontdekt Laura de eerste liefdesemoties. Dit brengt haar geheel in verwarring en zet al haar zekerheden op het spel.

avatar van Donkerwoud
Een beetje nietszeggende film over de cultuurverschillen tussen Joodse en Islamitische mensen. Het onderwerp spreekt meer aan dan dat het weet te boeien.

Film gaat vooral over de spanningen tussen orthodoxe opvoedingen en gewoontes (joods en moslim) en de hedendaagse, westerse samenleving. Heel interessant thema, maar van deze film wordt je jammer genoeg niet veel wijzer. Een gemiste kans, volgens mij.