16 Years of Alcohol (2003)

Alternatieve titel: Sixteen Years of Alcohol

Verenigd Koninkrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Richard Jobson
met Kevin McKidd, Laura Fraser en Susan Lynch

Als jongetje ziet Frankie hoe de wereld om hem heen zichzelf drenkt in alcohol. Zijn vader is een idool voor Frankie, tot hij zich voor het eerst laat kennen als een pathologische leugenaar. Als tiener is Frankie de leider van een straatbende. Ze leven voor muziek, dure kleren en geweld. Een toevallige ontmoeting met Helen opent Frankie's ogen voor een wereld waarvan hij niet wist dat ze bestond. Hij begint zich los te maken van zijn identiteit als bendelid, waardoor de bende zich tegen hem keert. Frankie wordt verliefd op Helen, maar heeft moeite het verleden los te laten waardoor alles gedoemd is te mislukken. Als zijn leven wéér lijkt af te glijden valt hij terug op het vertrouwde patroon van geweld en alcohol.

avatar van nightbreed
Vreemd filmpje, de eerste helft was zeer afstandelijk en dromerig.
Ik had het gevoel dat ik naar een reklamespotje zat te kijken en verwachtte elk moment de slogan 'Wie is toch die man die op zondag het vlees komt snijden?'.
Ik kreeg af en toe ook een beetje een muziekclip gevoel bij sommige scenes.
Ook was het een beetje semi-artistiek en semi-intellectueel.
De eerste helft geef ik een 2,5.
Dan komt gelukkig een veel betere tweede helft, hier wordt het script een stuk beter en zelfs de slechte regisseur kan daar niets slechts van maken.
Gelukkig is de tweede helft wat minder artistiek en een stuk menselijker en gevoeliger.
De tweede helft geef ik een kleine 4.
Met een andere regisseur en een paar aanpassingen in het script had dit een erg goede film kunnen worden nu blijft de film steken bij de noemer 'Redelijke film, leuk om een keer gezien te hebben'.

avatar van mxfnck
Ik ben het behoorlijk oneens met de beschrijving hierboven, het geeft een verkeerd beeld van de film.

En wat betreft de mening van nightbreed, dat kan ik enigzins begrijpen, maar dan is het misschien niet het soort film voor jou. Ik vind bijvoorbeeld dat je de regisseur niet slecht kan noemen. Misschien niet jouw stijl, maar ik heb er zeker van genoten.

Samengevat voor mij een film met mooie verhaallijn, mooie shots, goeie muziek en in totaal erg origineel en uniek gedaan. Bovendien is de acteur die Frankie speelt echt onwijs goed.

Aanrader!