Workingman's Death (2005)

Oostenrijk / Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Michael Glawogger

Glawogger is geboeid door de mechanismen die in werking treden bij fysieke arbeid op grote schaal en het feit dat dit zelden gevat wordt op het witte doek. Hard werken wordt in film slechts getoond ter bevestiging van twijfelachtige sociale en economische systemen. Het lijkt alsof zware arbeid liefst verborgen wordt. Om ons terug te confronteren met de lichamelijke realiteit van arbeid filmde hij overal ter wereld vanuit verschillende perspectieven kolenmijnen, slachthuizen en fabrieksloodsen waar menselijke werkkrachten de repetitieve handelingen uitvoeren die in de gemiddelde film geen plaats krijgen.

Ongelofelijk wat een indringend beeld er weergegeven wordt van de zeer primitieve dus handmatige uitvoering van een aantal gevaarlijke beroepen. Op zeer indrukwekkende wijze wordt je getuige van rauwe klussen waar geen arbo-regelgeving wordt toegepast. Meesterlijk van dichtbij gefilmd. Dit soort staaltjes staan bij mij in de categorie 'blind aanschaffen'.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Niet over de hele linie even krachtig maar evengoed een mooie docu waarin noeste arbeid getoond wordt in fraaie, soms bizarre beelden. De regisseur laat die voor zich spreken, en dat werkt goed: de beeldcomposities zijn vaak schitterend, ondanks de vaak mens- (en dier-) onwaardige omstandigheden, met veel gevoel voor kleur en contrast. Segment twee en drie springen er uit qua heftige beelden, zijn ook het best, het meest dubbelzinnig, met als hoogtepunt of liever dieptepunt de toeristen die ongeduldig wachten tot de zwaveldragers voorbij gezwoegd zijn om hun foto te schieten. Het derde segment is erg rauw, wie geen dierenleed kan aanzien slaat deze beter over. Het laatste deel in China is wat kort en had misschien beter weggelaten kunnen worden, de epiloog voegde mijns inziens ook niet veel toe.