The Bleeder (2016)

Alternatieve titel: Chuck

Biografie / Sport

geregisseerd door Philippe Falardeau
met Liev Schreiber, Naomi Watts en Elisabeth Moss

Het ware verhaal van Chuck Wepner, de man die de inspiratie vormde voor de Rocky films. In het gewone leven was Wepner drankhandelaar, maar hij werd beroemd nadat hij 15 rondes doorstond tegen bokskampioen Muhammed Ali. Zijn moeizame bokscarrière leverde hem twee knock-outs, acht gebroken neuzen en 313 hechtingen op. Maar zijn zwaarste gevechten waren zoals vaker buiten de ring. Een heftig leven vol drugs, drank, wilde vrouwen, ongekende pieken en diepe dalen.

kappeuter (moderator)
Vanaf 1 juni in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van mrklm
Liev Schreiber is zeer charismatisch in deze vermakelijke, maar ietwat oppervlakkige biografie over Chuck Wepner, bijgenaamd 'The Bayonette Bleeder', die in 1975 15 ronden lang stand hield in een gevecht om de wereldtitel zwaargewicht tegen Muhammad Ali, wiens manager Don King na de beruchte 'rumble in the jungle' uit was op een rassenstrijd in de ring. Wepner was destijds de enige blanke bokser in de top 10 en stond bekend om een enorm incasseringsvermogen die zijn bijnaam verklaart. Zijn heroïsche gevecht met Ali was de inspiratie voor Sylvester Stallones doorbraakfilm 'Rocky'.

De film is uitstekend geacteerd en vooral het eerste deel, dat opbouwt naar het gevecht met Ali, heeft sterke momenten. Morgan Spector maakt ook indruk in een klein, maar cruciaal rolletje als Sylvester Stallone, die Chuck een rol in Rocky II aanbiedt. "The Bleeder" is het verhaal van een eenvoudige man, die nauwelijks weet hoe hij om moet gaan met zijn verantwoordelijkheid als echtgenoot, vader en ,in de loop van de film, als beroemdheid. Een minpunt aan de film is dat het scenario nauwelijks inzicht geeft in de oorzaken, de beweegredenen voor Chucks misstappen: het wekt de suggestie dat hij geen zelfreflectie heeft. Hoewel dat wellicht dichter bij de realiteit staat, maakt dat gebrek aan karakterontwikkeling de film minder interessant dan hij had kunnen zijn.

Sympathieke film. Goed acteerwerk, mooie kleurenfilters, fijne seventies soundtrack en uitstekende 'Sly' in de film. Vond het einde ook erg treffend met die polaroid.

avatar van Basto
Kende dit verhaal niet. Leuk tijdsbeeld en aardig portret. Maakt Rocky, de eerste dan, ook minder ongeloofwaardig. Sommige mensen kunnen kennelijk heel veel klappen verwerken.

Grappig ook de impact van Rocky op zijn leven te zien. Leuk tussendoortje

7tje

avatar van Redlop
Pakkend Seventies-sfeertje. Ik vond ook het acteerwerk erg sterk. Liev Schreiber overdrijft niet (itt Bale in The Fighter) waardoor het vrij natuurlijk oogt.

avatar van danuz
Voor mijn gevoel de zoveelste '70s rise & fall biopic. De flarebroeken, discofeesten, foute snorren en lijnen cocaïne kan ik zo langzaamaan wel dromen. Normaliter heb ik er een broertje dood aan trouwens, maar Falardeau wist Wepner's wereld wel redelijk enthousiast vast te leggen. Een nogal knullige naieveling, goed gespeeld door Schreibner. En wat heeft Ron Perlman toch een neanderthaler kop zeg!

avatar van Shinobi
"You do know me, but you don't know you know me."

En ik maar altijd denken dat 'Rocky' volledig ontsproten was uit het hoofd van Sylvester Stallone, terwijl hij zich eigenlijk heeft laten inspireren door rauwdouwer Chuck Wepner die letterlijk zijn bloed gaf met elke bokswedstrijd.

'The Bleeder' is een intrigerende karakterstudie die je inzicht geeft in het leven van deze opmerkelijke man. Het ironische is dat dit geen typische boksfilm is; het gevecht tegen Muhammed Ali zit namelijk al gelijk in het begin verwerkt. Juist door de nasleep hiervan te laten zien maakt deze film des te interessanter.

De grootste troef is zonder twijfel Liev Schreiber die de beste man op een innemende wijze neerzet, ondanks de vele misstappen die Wepner op zijn naam heeft staan. Je krijgt nog zelfs sympathie voor hem. Hierdoor blijf je als kijker geïnvesteerd in zijn miserie gevuld met de nodige drank, drugs en vrouwen. Hij wordt hierin gesteund door een prima cast.

Het jaren '70 sfeertje wordt erg authentiek neergezet, van de beeldvoering tot de aankleding. Je waant je vanaf het begin, met de voice-over voor even in het wereldje van Chuck. Jammer genoeg ontkomt de film niet aan de typische clichés en de vlakke uitwerking, aangezien de motivaties - voor het gemak - achterwege zijn gelaten.

Al met al een aardige biopic die niet zozeer verheffend is, maar zeker de moeite waard is als je meer te weten wil komen over de echte 'Rocky'.

3,0 Sterren.

avatar van Biosguru
Fijn periode drama. Mooi gefilmd, leuke details, goed geacteerd. Eigenlijk vooral leuk als je Requiem for a Heavyweight '62 goed kent. Er zitten een paar fijne verwijzingen in, naar die film. Moet wel bijgezegd worden, dat ik een zwak voor boksen en de jaren zeventig heb.

Kleurenfilter lag mij er iets te dik op en ging wat teveel blauw/ oranje. Over 20 jaar denken we dat iedereen in de jaren '00 - "20 oranje was. Haha misschien hebben ze wel gelijk ook nog, met Trump als oranje kersje op te taart.

avatar van Pazmaster
Een prima biopic, met een uitstekende rol van Schreiber, over de bokser waar de film Rocky op werd gebaseerd. Niet echt een boksfilm, we krijgen weinig boksen te zien, maar wel een interessant drama over het leven van Chuck Wepner. Ik had nog nooit van de man gehoord. Een uitstekende cast en het sfeertje van de jaren '70 wordt prima neergezet.

Prima film over het eigenlijk best deprimerende en mislukte leven van bokser Chuck Wepner.
Veel minder heldhaftig en euforisch dan de "Rocky" reeks due refereren naar de hoofdpersonage Wepner. En dat geldt dan ook voor dit boksdrama zelf. Het verloop is sober soms treurig en veelal deprimerend. De schaarse gevechten in beeld zien er realistisch uit. Grappig detail is dat de rol van Stallone in deze film op gegeven moment ook wordt geacteerd door ( een overigens niet lijkende) andere acteur. "The Bleeder" kent een prima eind jaren 70, begin 80 sfeertje. Hetgeen ook nog eens wordt versterkt door de soundtrack van die periode.

avatar van vranque
danuz schreef:

Niks aan toe te voegen. Ik zag te laat dat Ron Perlman hier aan mee deed.Normaal sla ik films meteen over waar hij deel van uit maakt. Toch geen spijt overall want het was te pruimen.Sterker nog. Aangenaam ondanks bovenstaande.3*

avatar van Brabants
Veel tijd en zorg is er besteed aan de vintage en '70s sfeer wat puur en zeer realistisch doet overkomen. De karakters en de daarbij behorende acteerprestaties zijn subliem en de casting krijgt hierbij veel respect. Het leven van the champ is veelbewogen en een goede inspiratiebron voor zowel de Rocky films als deze soort van biografie.

avatar van Banjo
8 gebroken neuzen!
Ik dacht dat ik al bijzonder was met 1 keer...
8 gebroken neuzen... tjonge jonge bestaat er een hardere sport?
Ik wil deze wel eens zien...

avatar van dvdfreak123
Toch wel genoten van deze the bleeder. Film boeide van begin tot het einde. Leuk om eens te zien op wie Rocky gebaseerd is. En hoe hij er mee omgaat Chuck Wepner om in de schaduw van de film te leven. De 70’s wordt ook heel goed weergegeven in deze film. Cast deed het ook wel goed.Geeft natuurlijk ook wel hier en daar minpunten en dingen die beter konden maar zeker en vast genoten. 7/10

avatar van mixmaster
Heerlijke film over de echte Rocky Chuck Wepner, de man die geen cent heeft gezien van de ''Rocky films''.

Deze film laat goed zien hoe het werkelijke verhaal is gegaan, de settings, kleding, muziek zijn prachtig gedaan en geven je het echte 70's gevoel.

Wat heb ik toch met 'boksfilms'.
Ik hou helemaal niet van de sport, maar elke keer ik een film zie die met de sport heeft te maken, ben ik telkens weer opgetogen over de films.
Ook deze is er weer zo een, een film die me weet te raken, die me kan boeien, door het prachtige verhaal dat er wordt vertelt.
Hoewel, prachtig is het verhaal niet altijd, er zit veel drama in, maar het maakt de prent wel menselijk.
Liev Schreiber, die ik steeds meer waardeer als acteur, doet het hier uitstekend evenals zijn vrouwelijke tegenspelers, Naomi Watts en de prachtige Elisabeth Moss, die ik zo prachtig vond ik de serie 'Mad Men', dat ik opgetogen was haar hier eens in een echte film te zien.
IK hou van waar gebeurde verhalen in films, ook boksfilms dus, en vond deze prent meer dan de moeite van het bekijken waard. Een topper als je het mij vraagt !!!

Goeie film over een bokser die op het opneemt tegen Muhammed Ali. Deze biopic over de man die de inspiratie vormde voor Rocky Balboa is zeker geen standaard boksfilm. Een toch wel sympathiek hoofdpersonage die nogal achteloos door het leven gaat. De film heeft een vlot tempo Liev Schreiber is niet de meest voor de hand liggende casting keuze, maar doet het toch goed.