Wasabi (2001)

Alternatieve titels: Wasabi - The Japanese Dip That Kicks like a Mule | La Petite Moutarde Qui Monte au Nez

Frankrijk / Japan
Actie / Komedie

geregisseerd door Gérard Krawczyk
met Jean Reno, Ryoko Hirosue en Michel Muller

De onbeschofte rechercheur Hubert krijgt van de commissaris het advies een korte vakantie te nemen. Hubert accepteert dit met tegenzin. Dan krijgt hij een bizar telefoontje uit Japan. Een notaris vertelt hem dat Miko, de liefde van zijn leven die hij al 20 jaar niet meer heeft gezien, onder vreemde omstandigheden is gestorven. Zij is hem echter niet vergeten, want hij blijkt haar wettige erfgenaam te zijn. Hetgeen zijn hem heeft achtergelaten is meer dan ene testament, meer dan een kado, meer dan een probleem .. Het is Yumi Yoshimido, zijn zeer recalcitrante dochter. Samen met zijn oud collega Momo zet hij Tokio op z'n kop om Yumi uit de meest benarde situaties te helpen.

avatar van Baggerman
Niet zo bijzonder, maar ook geen straf om dit te moeten aanschouwen. Reno is als vanouds leuk en helpt het geheel nog wel naar een wat hoger plan te tillen. Van Ydie umi kreeg ik de bibbers. Van mij had Reno haar ook wel even een beuk mogen verkopen met dat gehuppeltut en gespring van haar de hele tijd.

De wasabi-scène vond ik eigenlijk maar niets. Reno zou negentien jaar daarvoor jaren in Japan hebben doorgebracht. En dan niet weten wat wasabi is? Kom zeg!

avatar van sinterklaas
Zeker weer een vermakelijke politiecomedie waarin Jean Reno weer goed op zijn plaats is als een roekeloze agent die zijn slimme trucjes heeft. Dit keer met een erg leuke geinige plot dat ook soms wel een beetje de dramakant opgaat. Zo gaan we veel leuke avonturen beleven met Reno en zijn knullige compaan in Japan waar we ook lekker kunnen genieten van de humor en ook het vleugje drama. Ook die dochter vond ik een lekker ding en ook schitterend neergezet. Wat wel jammer was was dat de actiescenes een beetje te ver uit elkaar gerekt waren, maar evengoed kunnen we van Reno's vuisten ook nog de vruchten plukken. Ook die scene in die amusementenhal was geweldig.

Zeker weer een vermakelijke Franse actiekomedie met held Reno.

Film-Master
Hahaha wat een geweldige film is dit toch,wat lag ik in deuk toen ik dit zag.Fantastisch is deze.

avatar van DDT
DDT
Was een film van Reno ik niet kende,en idd leuke film met grappige momenten

Dick2008
Het acteren is op sommige momenten op zo'n manier, dat had toch wel wat beter gemogen, zeker van zo'n iemand als Jean Reno. Toch is het in algemeen wel in orde. De actiescènes zijn ook al zo, van dat het wel allemaal erg gemakkelijk gaat. Maar toch grappige film die zich grotendeel in Japan afspeelt. Leuk verhaal en de humor is goed gelukt, heel droog ook vaak zoals die scène tussen Reno en Carole Bouquet. Ook leuke rollen van Michel Muller en 'Techno' Hirosue. De film kijkt dan ook gemakkelijk weg en heeft wat mij betreft het doel bereikt, namelijk gewoon een film, bedoeld als ontspanning. Daarom een ruime 3.0.

avatar van je80roen
Erg standaard actie-komedie. Jean Reno speelt een soort superheld. Die zonder enige moeite en binnen no-time de hele yakuza uitmoord. Ondanks de ongeloofwaardigheid en clicheematigheid toch best vermakelijk om naar te kijken, maar zeker niet memorabel

Jean Reno is een held. Droge, chagrijnige kop die continu staat op een blik van 'waag het niet me aan te spreken' en een rechtse stoot die mensen meters door de lucht laat vliegen. Tel daar nog eens bij op dat hij zonder moeite een bord van de heetste troep ter wereld opvreet zonder blikken of blozen en dat hij ook nog eens zuigt in domme Japanse dansspelletjes: Jean Reno is naast Jean-Claude van Damme de enige actieheld die weg kan komen met dat verwijfde taaltje dat Frans heet (ja, ik maak een grap mensen, voel je vooral niet beledigd)!

Wasabi heeft overduidelijk de hand van Luc Besson in het script, terwijl Krawczyk zijn snelle montage van de Taxi films ook weer laat zien. Allemaal weinig verrassend meer, maar voor een snelle komedie met een hoop actie werkt het allemaal uitstekend. In dat opzicht is Wasabi nergens echt verrassend meer (afgezien van de perfect Frans sprekende Japanners dan), maar het vermaakt allemaal zo uitstekend, dat het me allemaal niets meer uitmaakt dat de helft in de tussentijd behoorlijk cliché en inherent aan de Franse cinema is. Humor en een hoop actie maken deze film uitzonderlijk genietbaar, Jean Reno hoort daarbij wat mij betreft ook in meer actiefilms thuis.

avatar van bjerik76
wel grappig om een keer te zien.
Van mij had er wel iets meer actie in gemogen in het verhaal.
Het is een heel simpel niet erg diep uitgewerkt script, maar daardoor wel heel erg makkelijk te volgen die 94 minuten.

de filmkeuring 16jr vind ik een beetje hoog na overige films die de filmkeuring 12jr hebben zijn veel schokkender. dit viel reuze mee, en mede door het komediegehalte.

avatar van boemboem27
aardige film met inderdaad wat (ook leuke) aktie.
lekkere sjagrijnige Jean Reno met "zijn"dochter die op bepaalde punten ook zijn nukken vertoond.
heb me kostelijk vermaakt anderhalf uur lang
net mooi lang genoeg voor deze film.
veel clichématige aspecten,maar dat mag de pret niet drukken.
leuke geslaagde combinatie van humor en aktie