The Bitter Tea of General Yen (1933)

geregisseerd door Frank Capra
met Barbara Stanwyck, Nils Asther en Walter Connolly

Als de net gearriveerde Megan Davis (Barbara Stanwyck) terechtkomt in een Chinese opstand, wordt ze gelukkig gered door een galante bandiet, Generaal Yen (Nils Asther), die haar meevoert naar zijn paleis. Na een tijdje ontdekt Megan dat de generaal niet van plan is haar vrij te laten. Dan bedenkt ze een plan om de macht van generaal Yen te ondermijnen. Megan moet haar vriendin Mah-Ling redden met haar eigen vrijheid omdat ze de generaal verraden heeft. Ondertussen merkt Megan dat ze zich niet meer verzet tegen haar gevangenschap en dat generaal Yen bijzonder aantrekkelijk voor haar wordt.

rick@themovies
Een wat minder bekende film van Frank Capra, maar absoluut de moeite waard.

Barbara Stanwyck werkte al eerder met Capra in The Miracle Woman uit 1931. Tot op zekere hoogte speelt ze hier een zelfde karakter; een jonge, zelfstandige vrouw die moet kiezen tussen enerzijds haar overtuiging en normen en waarden en anderzijds de liefde.

Dat thema heeft in principe alles in zich om een draak van een film op te leveren, maar niet bij Frank Capra. Hij is in staat om dit persoonlijke thema naar een universeel niveau te trekken en er tegelijkertijd een aantal maatschappelijke kwesties bij aan de orde te stellen. In deze film zijn dat geloof, ras en cultuur.

Omdat de Hayes code nog niet was ingevoerd kon Capra zich visueel ook meer permitteren om die thema's in beeld te brengen, En dat lukt, want niet alleen ziet de film er schitterend uit, ook zijn er een paar scenes met een behoorlijke seksuele lading.

Pak er dan ook nog eens een paar uitstekende acteurs bij, zoals naast Barbara Stanwyck ook Nils Asther en vooral een uitmuntend acterende Walter Connolly, en je hebt een hele goede film.

Capra stelt wederom niet teleur.

avatar van Zuster Stein
Ik waardeer Capra omdat hij een goed hart combineert met vlijmscherpe analyse. In deze film brandt hij de Christelijke waarde van vergeving af (althans die zonder nadenken gegeven wordt), evenals het superioriteitsgevoel van Westerlingen tegenover Oosterlingen.

Tegen wie praat ik eigenlijk? Niemand die dit leest..31 stemmen slechts..

avatar van Biosguru
Fantastisch mooi zwart / wit gefilmd. Maar het laat me helaas volledig koud.