Polish Wedding (1998)

geregisseerd door Theresa Connelly
met Lena Olin, Gabriel Byrne en Claire Danes

Midden in Detroit, in een buurt waar kraakheldere huizen naast door onkruid overwoekerde krotten staan, woont het rommelige gezin Pszoniak. Moeder Jadiza probeert met strakke hand haar vier luidruchtige jongens en haar mooie, onstuimige dochter Hala, in goede banen te leiden. Maar ondertussen, terwijl haar dromerige echtgenoot Bolek 's nachts werkt in de plaatselijke bakkerij, houdt Jadiza er een dubbelleven op na als minnares van de rijke Roman Kroll. Afgezien van deze affaire, maakt moeder zich vooral zorgen om de 15-jarige Hala. Ze is al van school gestuurd en ontsnapt elke nacht via het kelderraam op zoek naar avontuur. Op een dag gebeurt het onvermijdelijk: Hala raakt zwanger van de plaatselijke politieagent Russel. Voor een katholiek gezin als de Pszoniak's een enorme schok! Tot overmaat van ramp wordt Hala ook nog eens door de kerk uitverkoren om als maagd de jaarlijkse processietocht te leiden...

avatar van narva77
Ach ja leuk meisje die Hala (Claire Danes), maar voorderest een middelmatig filmpje! Tja je moet toch wat op de zaterdagavond (of was het vrijdagavond?)

Heel vreemde film, erg langdurig en onduidelijk pas bij het eind begon ik me een beetje te vermaken.

aangenaam filmpje en Claire heeft een charmante rol.

avatar van LinkVink
Leuk geacteerd. Er gebeurt redelijk veel in een korte tijd, te veel introductiemomenten in het begin.

Verder was het natuurlijk een rare scenraio, met niet al te veel intressante invalshoeken. Maar voltreffelijk spel van Claire Danes, Lena Olin en natuurlijk Gabriel Byrne. Zeer overtuigend als polen.

Voor 1 euro gehaald, het is die ene euro helemaal waard!

avatar van mcouzijn
LinkVink schreef:
Zeer overtuigend als polen.

Overtuigend als Polen? Deze film laat net zulke 'overtuigende Polen' zien als films met stinkende negers, gierige joden, arrogante Amerikanen, geile Fransen, impotente Britten en hulpeloze blonde vrouwtjes ons overtuigend informeren over deze respectievelijke bevolkingsgroepen.

Wie de rollen in deze film ziet als 'overtuigende Polen' kent kennelijk maar weinig echte Polen.

Voor 1 euro gehaald, het is die ene euro helemaal waard!

Tuurlijk, sommige mensen betalen graag 1 euro om hun vooroordelen bevestigd te krijgen. Lekker gevoel, lekker goedkoop.