The Hurricane Express (1932)

Avontuur / Misdaad
227 minuten (Serial) / 79 minuten (Television edit)

geregisseerd door J.P. McGowan en Armand Schaefer
met John Wayne, Conway Tearle en Tully Marshall

The Wrecker overvalt treinen van de L & R Railroad. Een van de slachtoffers is Larry Baker's vader. Baker wil de booswicht vinden tussen een hele hoop verdachten maar het zal niet simpel zijn aangezien de Wrecker een meester is in vermommingen.

Nieuwe poster ingestuurd

En het resultaat is er na

avatar van Metalfist
John Wayne en The Wrecker

ik had gisteravond nog eens zin in een John Wayne film. Mijn voorraad van The Duke begint langzamerhand wel wat te slinken, dus ik heb niet meer enorm veel keuze. The Hurricane Express lijkt op papier wel een interessante film, maar ik heb hem echter altijd een beetje links laten liggen omdat ik enkel de television edit in bezit heb. Ik ben de volledige versie echter niet meer tegengekomen, dus dan toch eens hier voor gaan zitten.

Ik vraag me af wat er in die 227 minuten gebeurt, maar het mag duidelijk zijn dat de 80 minuten versie (bijna 3x zo kort!) het allemaal geen eer aandoet. Samengesteld uit de hoofdstukken 1, 2, 3, 9, 10, 11 en 12 (inderdaad, nagenoeg het hele middenstuk wordt genegeerd) vertelt The Hurricane Express het verhaal van een saboteur van treinen die achtervolgt wordt door John Wayne nadat diens vader is overleden door de schuld van The Wrecker. Het is echter een komen en gaan van personages en ik moet bekennen dat ik op den duur eigenlijk niet meer mee was met wie wie is. Het helpt natuurlijk niet dat The Wrecker zich in ieder ander personage kan vermommen (eigenlijk zoals Fantomas dat kan) en dat de film in het algemeen nogal van de hak op de tak springt. De focus ligt voornamelijk op de actie en het is daar dat dit op zich nog wel wat overeind blijft staan. Er zitten een paar leuke stunts tussen in ieder geval.

En John Wayne is er ook bij. De enige reden waarom dit zoveel jaar na datum opnieuw is uitgebracht volgens mij. De print is niet van een al te degelijke kwaliteit, wat te verwachten is van Classic Movies die zich vooral concentreren op het uitbrengen van Public Domain materiaal), maar The Duke blijft cool natuurlijk. Hier nog in zijn jonge jaren (hij was nog maar 25) en toch al wel met de nodige uitstraling. Let vooral trouwens ook nog op een kleine bijrol van Yakima Canutt. Een goede vriend van Wayne (en uitstekende stuntman) die ettelijke keren met hem heeft samengewerkt. Rest van de cast is van een niveau dat je bij dit soort oude producties kunt verwachten.

Ik zou op zich wel eens de volledige serial willen zien. Lijkt me leuker met telkens een cliffhanger aan het einde van een episode en het zal ook wel net iets meer coherent zijn dan hetgeen je in de 80 minuten versie te zien krijgt. Mijn DVD bevat trouwens ook nog Of Human Bondage (Bette Davis) en Life with Father (Elizabeth Taylor), maar geen idee of dit ook apart is uitgebracht.

avatar van missl
Korte film gezien en die is veel te fragmentarisch om er überhaupt een verhaal van te kunnen maken.

avatar van mjk87
Matig. Natuurlijk mis je een groot deel als je de korte versie ziet, en dat merk je ook wel. Het begin is nog wel redelijk logisch, maar daarna gaat het ineens met enorme stappen en is het niet altijd even helder. Ook mis je volstrekt de binding met verhaal of personages en wordt het zo een saai geheel. Ook amateuristisch geacteerd en de beeldkwaliteit is ook niet bijzonder. Voor enkele aardige shots en het begin dan nog 1,0*.