Der Brennende Acker (1922)

Alternatieve titel: Burning Soil

Duitsland
110 minuten (Duitse Gerestaureerde versie, 2003) / 98 minuten (VS)

geregisseerd door F.W. Murnau
met Werner Krauss, Lya De Putti en Alfred Abel

Een oude boer sterft en laat zijn twee zonen de grote boerderij na. De plichtsgetrouwe zoon Peter kent zijn verantwoordelijkheid en als een rechtvaardig leider ontfermt hij zich over het personeel en zet het leven op de boerderij voort. De andere zoon, Johannes, was al lang uitgekeken op het plattelandsleven. Net terug van de grote stad heeft hij ambitieuze plannen. Hij weet zich in te werken in de huishouding van de rijke graaf Rudenburg door zijn secretaris te worden. De hebzuchtige Johannes legt het aan met Gerda, de dochter van de graaf, om zo eventuele toekomstige rijkdommen veilig te stellen. Maar als hij er achter komt dat juist Helga, de stiefmoeder van Gerda, een enorme erfenis te wachten staat, moet hij zijn tactiek bijstellen.

Mooie film, en de beste onuitgebrachte film die ik gezien heb van Murnau (beter zelfs dan "Phantom").

Een mooi, donker en sfeervol verhaal over twee broers waarvan de ene er alles aandoet om rijk en machtig te worden, ten koste van de mensen om hem heen. De 2 broers zijn precies het tegenovergestelde van elkaar en worden goed neergezet door Eugen Klöpfer en Vladimir Gajdarov.

De film is een lust voor het oog met prachtige sfeervolle beelden van een boerderij en landgoed eromheen.

Als je alle dvd's van murnau hebt gezien en je wilt meer, is dit zeker een goede film om eens op te zoeken.

avatar van VanRippestein
hoe kom ik eraan dan?

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Bericht over downloaden verwijderd.

avatar van VanRippestein
Madecineman schreef:
Bericht over downloaden verwijderd.

AHA! dankje!