• 8.344.242 stemmen

Genre: Drama

Geregisseerd door: William Wyler

Met onder meer: Miriam Hopkins, Merle Oberon en Joel McCrea

Plot These Three

"Were they the innocent victims of a whispering campaign?"

Het gaat om de onderwijzeressen Karen Wright en Martha Dobie die beiden verliefd op Dr. Joseph Cardin zijn. Een kwaadaardige leugen van één van hun leerlingen sleept hen alle drie naar een schandaal mee dat hun leven ontregelt.

imageimageimage

BBarbie

Bijtend drama, gebaseerd op Lillian Hellman’s “The Children’s Hour” over hoe een verzinsel van een kwaadaardig jong meisje het leven van drie jonge mensen verwoest. Onder invloed van de Hays Code is de verwijzing naar een lesbische relatie vervangen door een driehoeksverhouding.
Schitterend acteerwerk van een indrukwekkende cast, waarbij vooral de vertolkingen van de jonge Bonita Granville en Marcia Mae Jones in het oog springen.
William Wyler heeft in 1961 een al evenzeer pakkende remake gemaakt met Audrey Hepburn en Shirley MacLaine. Toen was de Hays Code inmiddels verleden tijd en kon hij zich houden aan het oorspronkelijke thema van Lilliam Hellman.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19847 berichten

Zoals de titel en premise al aangeven gaat het hier om een driehoeksverhouding tussen 2 vriendinnen die samen zijn afgestudeerd en zelf een school zijn gestart en de helpende dokter. Nu vond ik dat aspect van de film niet meteen interessant omdat het ook nogal geforceerd overkwam. Ik kan ergens wel begrijpen dat ze in die tijd de oorspronkelijk bedoelde lesbische subtekst hebben vervangen, maar het had de film een stuk sterker gemaakt. Nu gaat het vooral om de acties van de twee kinderen die het hele schandaal hebben veroorzaakt die het tot een goede film maken. Bonita Granville is geweldig als de verwaande en gemene Mary met Marcia Mae Jones als de naïeve brave en makkelijk te manipuleren Rosalie als tegengewicht. Beetje flauw einde waar ik niet meteen blij van werd. En niet te vergeten een leuke bijrol van Margaret Hamilton die later zou uitblinken als de heks/Miss Gulch in the Wizard of Oz (1939).