Funny Girl (1968)

Muziek / Drama

geregisseerd door William Wyler
met Barbra Streisand, Omar Sharif en Kay Medford

In het begin van haar loopbaan is alleen Fanny's moeder ervan overtuigd dat haar dochter Fanny Brice het als comediènne gaat maken in de showbusiness. Op een dag krijgt ze de kans om op te treden in Keeney's Music Hall. Fanny's hilarische debuut als een showballetmeisje op rollerskates zorgt ervoor dat ze een contract krijgt als comediènne. Een jaar later staat ze onder contract bij Florenz Ziegfeld in zijn wereldvermaarde Follies. Ze groeit uit tot een ster, wordt verliefd op de aantrekkelijke beroepsgokker Nick Arnstein en trouwt met hem. Het geluk is echter niet met Nick en hij raakt betrokken bij een duistere deal. Uiteindelijk wordt hij veroordeeld tot anderhalf jaar gevangenisstraf, maar Fanny weigert zich van hem te laten scheiden, ondanks de negatieve publiciteit rond het schandaal.

FisherKing
Een van de laatste films van William Wyler

FisherKing
De regie is van de onvolprezen William Wyler.
In deze film is de actrice op haar best. En is ook een van de betere films. Helaas heeft ze getracht dit succes te proberen te evenaren met Funny Lady (+ een TV film daarover) waardoor er een beeld ontstond dat ze wel heel erg met zichzelf bezig was; wat dus weer ten koste ging van dit origineel.

avatar van jassonn
Was vandaag op tv. Aardige musical die helaas wat traag en gedateerd overkwam. 3*

Deze film is echt geweldig, één van mijn favorieten.
Goed en vooral grappig geacteerd. Ook al is de film wat ouder...De humor is tijdloos. En door de kostuums uit het jaar 1900 , is de film ook mooi om te kijken. Dus een echte aanrader.

Vond er niet veel aan. Flauwe chickflick. 3 sterren.

avatar van Dievegge
De beste Barbra Streisandfilm, in concurrentie met "The Way We Were". Overigens vind ik haar niet lelijk, alleen haar neus is te groot.

Musical rond Barbra Streisand met een klassiek, te voorspellen plot maar ik zag al veel slechtere in dit genre.
Barbra verraste wel met haar act en dat leverde haar een Golden Globe en een Oscar op. Haar stem bleef wel haar grootste troef : "Second hand rose", "People", "My Man"...

Een ouderwetse, nostalgische, klassieke musical volgens het Hollywood concept van destijds. Barbra Streisand was in topvorm (de film is bijna een one womanshow) en kon met haar sterke persoonlijkheid de productie dragen. Behalve dat ze verdomd goed kon zingen was ze ook nog grappig. De film overtuigde mij het minst in de dramatische gedeeltes.

avatar van Spetie
Typische musical, zoals er in die tijd wel meer gemaakt werden. Maar met Wyler aan het roer, en Barbara Streisand in een zeer goede hoofdrol, zorgen er voor dat er ondanks de ietwat te lange speelduur, voldoende te genieten valt.

Streisand is echt geweldig op dreef hier. Een zeer energieke rol, waarin zij zich helemaal uitleeft en daarnaast de musical weet te voorzien van de nodige humor. Het verhaal is voorspelbaar en het drama heeft hier en daar wat zwakke punten, maar gelukkig zijn de muzikale intermezzo’s niet slecht. Sommige zijn zelfs heel leuk.

Verder heb ik er niet zo veel over te melden. Wyler is een veelzijdig regisseur, die ook in dit genre goed uit de voeten kan, zo bewijst hij hiermee.

avatar van Ste*
Ik kende Barbra Streisand hiervoor nauwelijks, laat staan als jonge vrouw. Verrassend dat ze als jonge meid zo leuk was, en dat ze zo'n leuke vlotte rol neerzet. Naast een goede zangeres was ze dus ook echt getalenteerd als actrice, en gewoon een leuke persoonlijkheid.

Het idee was dat ze 'lelijk' moest voorstellen, maar ik vind haar eigenlijk best mooi en heel fijn om naar te kijken. Terechte Oscar wat mij betreft.

Haar rise to fame is erg leuk om te volgen, alleen jammer dat het verhaal zo afdwaalt van Fanny naar haar relatie met die schimmige vervelende Mr. Arnstein. Ik vond dat een vrij vervelende wending, en dat doet de film op een speelduur van 2,5 uur weinig goed.

Een lagere beoordeling dus dan het had kunnen worden, maar alsnog wel een voldoende, vrijwel geheel te danken aan Barbra.

3* - 3,5*

Matig.

Eerste deel van de film valt nog wel mee, zoals wel vaker in rise and fall verhaaltjes. Eens het allemaal wat minder begint te lopen komt het op de acteurs aan het drama te dragen, daar loopt het dan vaak al snel mis. Funny Girl in een notendop.

Streisand is matig als bijdehandje, Sharif mist een beetje uitstraling voor z'n rol. Als koppel zijn de twee ook nooit echt geloofwaardig. Maar de film mist ook vooral wat weelderigheid, gezien het toch over de Ziegfeld Follies ging. Het oogt wat statisch en levensloos soms.

Laatste uur is een aardige downer, vervelend dat deze film dan ook een dikke 150 minuten in beslag neemt. Mist wat trimming links en rechts had het makkelijker beter gekund, ook een beter (en vooral vlotter) einde had de film goed gedaan.