Missing in America (2005)

Verenigde Staten / Canada

geregisseerd door Gabrielle Savage Dockterman
met Danny Glover, Ron Perlman en Linda Hamilton

Jack Neeley (Danny Glover) is een Vietnam veteraan die inmiddels al 35 jaar lang helemaal alleen in de bossen leeft. Hier verwerkt hij de traumatische ervaringen uit zijn Vietnam verleden in afzondering van de buitenwereld. Dan staat zijn oude legermaatje Henry plots bij hem voor de deur. Henry is stervende aan longkanker en ziet in Jack de ideale opvoeder voor zijn Vietnamese dochtertje, Lenny. Ook Red (Ron Perlman) is Vietnam veteraan welke zwaar werd verminkt door toedoen van een Vietcong meisje. Hij krijgt lucht van Lenny's aanwezigheid en kan het verleden niet meer scheiden van het heden. Red waant zich ineens weer in Vietnam en ziet in Lenny de oude Vietcong vijand...

Absoluut geen verkeerde film, kijkt best wel lekker weg, maar een tranentrekker.....nee.

avatar van TheRisingSun
Heb de trailer ervan gezien en dit lijkt me wel wat!

Een hele aardige film en zeker een aanrader.
Het lijkt een beetje de zoetsappige kant op te gaan maar krijgt dan plotseling een hele andere wending.

Van mij krijgt deze film 4 ****

Als EO films je ding is, moet je deze zeker kijken! Maar ik zou iedereen aanraden deze film lekker links te laten liggen... Camerawerk was wel goed, alleen jammer van de rest.

Nee geen tranentrekker, ik vond zelfs de acteerprestaties soms ronduit slecht, maar overall: Als je niks te doen hebt is dit het kijken wel waard.

een hele mooie film, Danny Glover is zeer aandoenlijk in deze film.
het meisje deed ook zeer goed haar best in de film.
het zette mij weer aan het denken over de waanzin van de oorlogen die nog steeds aan de orde van de dag zijn.
en de vele slachtoffers, die jaren later nog steeds met de oorlog in hun hoofd leven.
zeker de moeite waard deze film.

Prachte film, aandoenlijk, iemand die van drama houdt, zeker een aanrader, ja krijgt ook 4.5

avatar van TheRisingSun
Prachtig 'klein' filmpje! Glover speelt uitstekend een Vietnamveteraan met 'littekens' van binnen. Een getekend man die de oorlog nog altijd niet heeft weten te verwerken.

Als een oude vriend (Henry) met zijn jonge dochtertje voor de deur staat om haar bij hem achter te laten, is Jake (Glover) daar uiteraard niet zo blij mee. Als Jake eenmaal beseft dat Henry niet meer terug keert en hij 'opgescheept' zit met de kleine meid (Lenny) ontdooit Jake gaandeweg en begint hij het meisje steeds meer te mogen. Dit weet Glover uitstekend neer te zetten, mede geholpen door het vrolijke spel van Zoe Weizenbaum (Lenny).

Ook rollen voor Perlman en Hamilton, die beide een degelijke rol neerzetten, al hoeft Perlman letterlijk geen woord te zeggen.

Een boeiende debuutfilm voor Gabrielle Savage Dockterman, met een verrassende climax!

4 sterren

avatar van Flipman
Ik had eigenlijk verwacht dat Red alles op alles zou zetten om Lenny te vermoorden, maar dat viel mee! Alleen was me wel onduidelijk wat nou precies de reden was om haar niet langer voor vijand aan te zien. Verder een aardige film, het schijnt dat er ook nu nog genoeg Vietnamveteranen in de bossen wonen, en daar is op deze manier heel mooi aandacht voor gevraagd. Deze film ontkomt echter helaas niet aan bepaalde cliché's. Prachtigste vond ik nog de rol van Ron Perlman.

avatar van AmazingPP
Mooi, klein opgezet drama met een fantastische Glover en een prachtige rol van Perlman. Net als in "The Valley of Elah" laat deze film zien wat er gebeurd met mensen die een oorlog hebben moeten meemaken, in dit geval gaat het over de Vietnam-oorlog, maar de uitwerkingen op de soldaten is vrijwel hetzelfde: eenzaamheid verkiezen, een soort gekte, isolatie. Soms is de film wat zoetsappig, maar hij wist me toch te boeien. 3,5 *

beetje sentimenteel af en toe, misschien had er iets meer actie in mogen zitten, maar wel een lekkere wegkijker. 3,0* van mij.

avatar van Scorpio11
Simpel filmpje niet meer en niet minder.

avatar van waxs
Jezus wat een hoog gemiddelde voor zo'n waardeloze film, echt bijzonder slecht.

Matige film over Viatnamveteranen.
Ook de rol van Danny Glover vond ik zeer matig en ook het gegeven dat Red wraak zou nemen op het kleine meisje voor wat hem werd aangedaan in de oorlog is zeer zwak uitgewerkt, er is nauwelijks sprake van een wraakneming.
Al bij al een zeer zwak scenario dus dat evenwel een zeer triest einde kent.
De enigen die me een beetje konden bekoren in deze film zijn het kleine meisje en Linda Hamilton.
Het had allemaal wel wat beter gekund, scenario en de vertolkingen van de hoofdrolspelers Ron Perlman en Danny Glover.

Wij hebben genoten van deze film.
Als je van Drama houd zeker kijken.
Niet voor mensen die graag naar overdreven, veel bloed en hoog tempo films kijken.
Ik kon me tranen niet binnen houden maar dat vind ik juist super en zulke films!
Trouwens erg mooie omgeving waar ze gefilmd hebben ook daarvan erg genoten.

Voor mij is dit een zeer mooie film .

Tarkus schreef:
Matige film over Viatnamveteranen.
Al bij al een zeer zwak scenario dus dat evenwel een zeer triest einde kent.

Heb de film een tweede maal bekeken, en geef een halve ster meer, het verhaal is zo gevoelig dat het toch de moeite loont om hem toch nog eens te bekijken. Maar ik blijf erbij dat de vertolkingen iets beter hadden gekund.

avatar van akira124
Erg saai.

avatar van mikey
Zielige maar wel warmbloedige film. Mooi acteerwerk van de gehele cast, zelfs het kindje. Niet overdreven sentimenteel.

armand 1 schreef:
Voor mij is dit een zeer mooie film .

na 2 jaar terug naar gezien nu zou ik een 5 geven!

avatar van mer1973
Prachtig klein drama, dat niet over de top sentimenteel wordt.

avatar van Jan met de pet
Prachtige film, vooral het meisje speelt super:4,0

zeer mooie film had dit niet verwacht van een film die bij bart smit voor 1 euro te koop is

Prachtige film, heel erg ondergewardeerd! De acteurs vertolken hun rol ook perfect! Enkel jammer van het droevige einde....

avatar van SnakeDoc
Kom op mensen, vanwaar al deze lovende recensies en beoordelingen? Dit is echt verschrikkelijk slecht. Nergens weet de film te overtuigen en iedere acteur en/of actrice mag wat mij betreft terug naar de toneelschool, want dit was één grote wanvertoning.

Dat kleine meisje spant de kroon! Uiteraard samen met Ron Perlman die tot nog toe in geen fatsoenlijke film kan spelen. Logisch, want de beste man ziet er ook niet uit.

Ik wou eerst één ster geven, maar weet bij nader inzien totaal niet waarom.
Dit was gewoon te tenenkrommend.

Daarom een 0,5!

avatar van Bijdevaate11
Danny Glover terug naar de toneelschool, is wat overdreven...

avatar van SnakeDoc
Ooow, gaan we zo doen? Ga de film eerst is bekijken Bijdehandje11

avatar van blurp194
Raar om Danny Glover en Linda Hamilton - toch bekende sterren met hoofdrollen in blockbusters - hier zo slecht, zo krampachtig te zien acteren. Met het drakerige verhaal kunnen ze dan ook nog eens geen kant op. De regie is ook om te janken - neem bijvoorbeeld ergens in het begin van de film een kennelijk 'vergeten' scene, die dan maar even met een voice-over in een anders klinkende stem wordt dichtgelopen.

En er was uit het basisgegeven toch echt wel wat te halen geweest. Wat er nu overblijft is een schoolvoorbeeld van dat je met goede bedoelingen niet vanzelf een goede film krijgt.

avatar van tommykonijn
Missing in America is een kleine film die een groot onderwerp aansnijdt.

Tenminste, het verhaal is natuurlijk niet niks. Het Vietnam-verleden wordt aangesneden in een film die zich verder concentreert op de moeilijk op gang komende relatie tussen een knorrige veteraan en een Vietnamees meisje. Wat dat betreft voorloopt de film redelijk voorspelbaar: het is je vrij snel duidelijk dat de relatie tussen Jack en Lenny uiteindelijk wel beter zal worden. Dit alles is leuk om te zien. Het is maar waar je een zwak voor hebt natuurlijk.

De film is simpel geschoten, maar de setting is wel ideaal voor de sfeer die men probeert te creëren. Danny Glover en Linda Hamilton hebben wel eens beter werk laten zien, maar doen het wat mij betreft naar behoren. De overige cast doet het ook aardig. Niemand springt er echt uit, maar er is ook niemand die afbraak doet aan de film. Het einde wist me ook wel te verrassen en te raken. Net toen ik dacht dat de film ten einde ging lopen (toen alles koek en ei leek te zijn), kwam er nog een wending die ik niet zag aankomen.

Het is niet allemaal uitzonderlijk goed. Daar is de film hier en daar ook wat te traag voor; voornamelijk de opbloeiende relatie tussen Jack en Lenny verloopt bij vlagen te moeizaam. Desalniettemin is het over het algemeen een goed te kijken drama over de traumatische nasleep van de Vietnamoorloog.