Gran Casino (1947)

Mexico
Drama / Romantiek

geregisseerd door Luis Buñuel
met Jorge Negrete, Libertad Lamarque en Julio Villarreal

Begin 1900. Gerardo en Demetrio weten een Argentijnse oliemagnaat ervan te overtuigen hen in te huren, ondanks het feit dat ze ontsnapte gevangenen zijn. Hun poging om een nieuw leven op te bouwen wordt verstoord als hun werkgever spoorloos verdwijnt. Hij wordt vervangen door zijn mooie zus Mercedes. Mercedes vermoedt dat Gerardo en Demetrio iets met de verdwijning te maken hebben en verdenkt hen zelfs van moord. Tegelijkertijd voelt ze zich ook steeds meer aangetrokken tot de knappe Gerardo.

Eerste Bunuel uit zijn Mexicaanse periode,en waarschijnlijk ook zijn slechtste.De man zat duidelijk aan de grond en was wanhopig toen hij ja zij tegen dit project.
Een soort potpourri van allerhande b-genres zoals goedkope westerns,gangsterfilms en musicals,al lijkt het erop dat Bunuel zich ook heeft laten inspireren door de muzikale komedies van Clair,vooral dan ANLL.Let ook op de weinig spectaculaire ontsnappingsscène.Bovendien gaat het over 2 eigenlijk goudeerlijke diefjes warvan er 1 zeer snel carrière maakt in de zakenwereld,maar snel ontdekt dat kapitalisme smerig is.
Voor een Mexicaanse komedie redelijk geacteerd,vooral door Negrete die de film draagt.Van die Argentijnse "schone" kon ik niet echt warm worden,had liever meer van dat danseresje Camelia gezien.
Toch zit er in deze film wel degelik wat Bunueleske weirdness,vooral dan het Cavaleras trio dat op mysterieuze wijze steeds aanwezig is waar Negrete ook maar een lied aanheft( en de film wordt om de haverklap onderbroken door zang en dans,maar wel goed geintegreerd).Deed warempel aan de muppet show denken.
Bunuel verveelde zich duidelijk suf tijdens het filmen en loopt regelmatig te kutten door op onverwachte momenten pardoes in te zoemen of te pennen.
Enfin,de film flopte gigantisch en is nu slechts geschikt voor de diehard completisten.