The Young One (1960)

Alternatieve titels: La Joven | White Trash | Island of Shame

Mexico / Verenigde Staten

geregisseerd door Luis Buñuel
met Zachary Scott, Bernie Hamilton en Key Meersman

Miller leeft op een geïsoleerd eiland voor de kust van Carolina. De enige andere eilandbewoner is Evvie, een onschuldig en naïef 13-jarig meisje. Miller voelt zich seksueel aangetrokken tot haar. Wanneer Traver, een zwarte muzikant op de vlucht voor een bende die hem wil lynchen nadat hij valselijk is beschuldigd van verkrachting, op het eiland arriveert, wil Miller hem meteen aangeven om hem uit de weg te werken. Echter Evvie mag Traver erg graag en beschermt hem. Als een predikant op het eiland aankomt om Evvie mee terug te nemen naar het vaste land, wordt Traver's aanwezigheid opgemerkt. Miller moet nu kiezen tussen het aangeven van Traver, met het risico dat Evvie haar sympathie in hem verliest, en het verzwijgen van Traver's identiteit.

avatar van Poisonthewell
Minder bekende Bunuel, maar zeker geen mindere film. Kan in hetzelfde rijtje genoemd worden als films als In the Heat of the Night en The Defiant Ones, en Bernie Hamilton vormt serieuze concurrentie voor Sidney Poitier in de categorie beste zwarte acteur uit de jaren 60. Dikke 4*

Zojuist op R2 dvd uit als onderdeel van de nieuwe achtdelige Luis Bunuel collectie.

Heel 'disturbing' film, waarschijnlijk nogal in de stijl van Bunuel maar het geeft me niet echt zin om meer van zijn werk te zien...

Racisme, pedofilie worden aangepaket op confronterende wijze maar het maakt dat ik niet echt kon genieten van deze film.

avatar van The One Ring
Vrij goede Buñuel. Hoewel veel critici lijken te willen benadrukken hoe complex deze film omgaat met racisme, valt dat in mijn ogen nog wel mee. De scheiding tussen de goede zwarte en slechte redneck is me toch nog wat te duidelijk. Gelukkig haalt Buñuel er wel veel uit en is met name de machtstrijd in het middenstuk erg spannend en goed uitgewerkt en voegt het pedofiltieplot veel toe aan de diepgang van het verhaal. Daarnaast is het een van Buñuels mooist geschoten films. Minder observerend dan gewoonlijk: er wordt geprobeert zoveel mogelijk te halen uit de bijzondere locatie. Het acteerwerk is echter een beetje een tegenvaller: dit zijn duidelijk niet de beste van de Hollywoodstal.

avatar van yeyo
La Joven is een broeierig drama dat de kenmerkende stijl van Bunuel enigszins mist. Er is een totaal gebrek aan surrealistische taferelen, de dramatiek is minder gedistantieerd en zelfs intens te noemen. Je houdt het niet voor mogelijk, maar daarnaast wordt ook de enige geestelijke als humaan en altruïstisch voorgesteld! Het thema van seksuele onderdrukking is natuurlijk wel eigen aan de regisseur en zijn ook bepaalde shots en de belichting onmiskenbaar Bunuel.