Queen Kelly (1929)

geregisseerd door Erich von Stroheim
met Gloria Swanson, Walter Byron en Seena Owen

Als prins Wolfram von Coburg Nassau een obsessieve liefde ontwikkelt voor het weesmeisje Gloria, wordt zij van het hof verbannen en door haar tante gedwongen met een monsterlijk plantage-eigenaar in Duits Kongo te trouwen.

avatar van Querelle
Ik heb van deze film alleen een ernstig ingekorte versie gezien. Het hele Duits Kongo verhaal kwam er zelfs niet in voor.

(verwijderd)
Hier een fragment uit Queen Kelly. De Poolse scenes uit INLAND EMPIRE van David Lynch lijken hierop geïnspireerd.

avatar van Poisonthewell
Oorspronkelijk was de planning dat de film op zn Stroheims zo'n 5u zou duren. Maar na een paar maanden werd Stroheim ontslagen omdat de kosten de pan uitrezen. Slechts eenderde van het script was toen verfilmd. De meest complete versie die momenteel bestaat is een restauratie van 100 minuten, waarvan pakweg de eerste 85 geheel intact zijn. Daarna zijn aan de hand van wat stills en script notes de gaten opgevuld. Van het Duits Kongo materiaal is heel weinig geschoten (hooguit tien minuten film), dus heel veel heb je niet gemist Querelle.

avatar van Querelle
Oh gelukkig.
Maar het blijft een zeer interessante regisseur die von Stroheim. Ik hou van die lange uitgesponnen scenes waarin het drama erg intens kan worden, en die zitten hier ook in. Dat zie je niet veel bij tijdgenoten op deze manier. Er staan nog steeds een aantal titels van hem op mijn verlanglijstje.

avatar van Flavio
Zonde dat ook dit von Stroheim project ten onder ging. De film is te gekortwiekt om echt te beoordelen, maar het eerste Europese deel biedt al wel een aantal mooie scenes.

Het Afrika-deel voelt nogal misplaatst, zeker omdat er maar zo weinig materiaal van is geschoten. Spijtig want het zag er interessant uit, met Jan Vryheid als sinistere schurk. Dat zo’n groot deel van de plot wordt afgeraffeld als epiloog viel me nogal rauw op het dak, onbekend als ik was met de geschiedenis van deze film.