ad
  • 8.143.179 stemmen

Here Comes the Groom (1951)

Komedie / Muziek | 113 minuten

Genre: Komedie / Muziek

Geregisseerd door: Frank Capra

Met onder meer: Bing Crosby, Jane Wyman en Alexis Smith

IMDb beoordeling: 6,4 (985)

Over Here Comes the Groom

Pete Garvey (Bing Crosby), buitenlands correspondent, runt een improvisorisch adoptiebureau voor oorlogsweeskinderen in Parijs, als het ultimatum van zijn vroegere verloofde, Emmadel Jones (Jane Wyman), hem bereikt. Pete gaat terug naar Boston, compleet met twee geadopteerde weeskinderen, om haar hart te doen smelten. Te laat! Emmadel heeft zich alweer verloofd met de rijke, knappe Wilbur Stanley (Franchot Tone). Maar als Pete niet binnen vijf dagen trouwt, verliest hij de voogdij over de kinderen...

image

George Degnan

Ralph Burchard

Onderhond

Apart.

Ik ben verder niet zo op de hoogte van de carriere van Mr Capra, maar vind ik het toch nogal raar om als eerste een film van hem te moeten zien. Heeft toch een paar alom gekende klassiekers op z'n naam, maar blijkbaar is dat voor velen niet genoeg om heel z'n oeuvre door te spitten.

Uiteraard niet bij deze film terecht gekomen vanwege Capra, wel door de hoofdrol van Crosby. Moet zeggen dat met Crosby in de spotlight Capra's films meteen een stuk dynamischer worden. Capra en Stewart blijven voor mij sterk gelinkt, na deze film te kijken misschien een beetje onterecht.

Wel opvallend weer de man/vrouw verhouding in deze film, Capra gaat zelfs nog een stapje verder. De scene bij het altaar is eigenlijk te gek voor woorden, de gezellige keuvel achteraf tussen Garvey en Stanley nog absurder. Vrouwen als prijs of speelgoed is het toch ook niet echt, het doodt de romantiek van dit soort films.

De humor is verder best aardig. Beetje luidruchtig soms, maar Crosby is op dreef en de rest van de cast doet gezellig mee. Opvallende cameo van Armstrong, leuker is de cameo van Lamour. Na 7 Road films voelde het erg vertrouwd en gezellig om hen weer even samen te zien.

Film duurt te lang, de kindjes zijn wat vervelend en de nummertjes nogal saai (buiten dan halverwege), maar een gezellig feel-good sfeertje en wat vlotte humor maken deze film nog best draaglijk In ieder geval de beste Capra die ik totdusver gezien heb.

avatar van mrklm

mrklm

Journalist Pete Garvey [Bing Crosby] laat zijn verloofde Emmadel Jones [Jane Wyman] al drie jaar op hem wachten terwijl hij in het buitenland werkt in een weeshuis. Wanneer hij bericht krijgt dat zij het wachten beu is en zelfs besloten heeft met een andere man te trouwen, de steenrijke Wilbur Stanley [Franchot Tone], besluit Pete in actie te komen in een poging het huwelijk tegen te houden. Daarbij krijgt hij hulp van twee kinderen om te tonen dat hij klaar is voor het ouderschap. Maar Emmadel blijkt niet voor één gat te vangen en Wilbur laat zich ook niet gemakkelijk uit het veld slaan.

Crosby is helemaal in zijn element, of het nou met de kinderen is of met de stralende Jane Wyman, die zelf verrassend grappig blijkt te kunnen zijn. De liedjes zijn zeer aanstekelijk en 'In The Cool, Cool, Cool of the Evening' leverde schrijver Johnny Mercer en componist Hoagy Carmichael de Oscar voor 'Best Original Song' op. De opening van deze uiterst vermakelijke, goed gecaste komedie mag je niet missen vanwege een indrukwekkend optreden van de toen 15-jarige Anna Maria Alberghetti, wiens feilloze operazang een lust voor het oor is. Niet voor niets zou ze in latere jaren maar liefst 53 (!) keer verschijnen in de legendarische Ed Sullivan-show. Luister, oordeel zelf, en geniet ook van de rest van deze film.