Into the Arms of Strangers: Stories of the Kindertransport (2000)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Mark Jonathan Harris
met Lorraine Allard, Lory Chan en Mariam Cohen

Tijdens de Tweede Wereldoorlog hielp een uitzonderlijke reddingsoperatie de jongste slachtoffers van de Nazi-terreur. Tienduizend joodse en andere kinderen werden getransporteerd van Duits bezette landen naar pleeggezinnen en tehuizen in Groot-Brittannië. Sommigen bouwden nieuwe familiebanden. Sommigen ondergingen de Blitz. Sommigen sloegen erin, verbazingwekkend genoeg, hun eigen ouders te redden uit Hitler's klauwen. En allemaal hebben ze onvergetelijke verhalen te vertellen.

EmDee schreef:

Wat een ongelofelijk foute NL-titel.
Moet wel een goede documentaire zijn 7.9/10 (208 votes)

EmDee schreef:

Duits

Stories of the?

Kindertransport, daar had jij het toch ook over ?

Ik vind de titel gewoon niet mooi leesbaar zo.

Liever:
-The Story of the Childtransports
òf
-Die Geschichte des Kindertransport
(pak me niet op die Duitse naamval!)
òf
-Het Verhaal over het Kindertransport

Dit is nou eenmaal de originele titel. Zie imdb. Deze titel is niet toevallig gekozen. Er is zelfs een organisatie die zo heet: The Kindertransport Association.

sydney
Vanavond op BBC 2. De IMDB waardering heeft me wel erg benieuwd gemaakt. (8.0)

sydney
Normaliter houd ik niet zo van documentaires waarin alleen maar mensen aan het woord zijn en af en toe wat beelden er doorheen worden gemixt. De verhalen zijn echter heel indrukwekkend. Toch steeg deze documentaire niet uit boven documentaires van Discovery channel. Aangezien deze documentaires op deze zender altijd goed te aanschouwen zijn en deze film daar heel goed tussen past een 3*.

sydney schreef:

huh?

lowhusky
Oscar, Eddie voor beste documentaire!

avatar van valerio2003
een hele mooie documantaire en ik had hem voor 4 euro bij van leest gekocht :>)

avatar van HammerHead
"Sommigen sloegen erin...", juist ja.

hinie
Mooie poster. Kippevel als ik naar die kleintjes kijk.

Wordt in 2 delen uitgezonden.

hinie
Dat vind ik altijd minder.

avatar van Lord Flashheart
Tot nu toe geen hoogvlieger onder de oorlogsdocumentaires. Ik denk dat het tweede deel beter wordt, wanneer de oorlog uitbreekt. Vooralsnog 3***.

neo (crew)
De verhalen over hoe men het kindertransport begon en hoe dat in zijn werk ging waren ontroerend. Die brieven waren ook bijzonder mooi. Maar toen ging men verder over hoe het iedereen verging nadat de oorlog was uitgebroken en begon mijn aandacht min of meer te verslappen.