• 10.561 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Ray Enright

Met onder meer: Marlene Dietrich, Randolph Scott en John Wayne

Gesproken taal: Engels

Plot The Spoilers

"Crashing Fists in the Gold-Crazed Alaska of '98!"

Derde remake van ‘The Spoilers’ uit 1914. Nome, Alaska, 1898. Roy Glennister en zijn partner Al Dextry zijn de trotse bezitters van de Midas goudmijn. De geslepen Alexander McNamara krijgt met behulp van de corrupte rechter Horace Stillman de claim van de Midas goudmijn in handen. Glennister wil daarop McNamara doden, maar dit wordt hem zeer afgeraden door zijn vriendin Helen Chester. Helen vindt dat Glennister eerst in hoger beroep moet gaan over het besluit van Stillman. De verleidelijke en jaloerse salooneigenaresse Cherry Malotte, die ook verliefd is op Glennister, vertelt hem dat McNamara en Helen tegen hem samenspannen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van mayhemblik

mayhemblik

Let op dit bericht bevat Spoilers(hi,hi,hi)

De film zelf krijgt 3*** maar de vechtpartij krijgt er 5, fantastisch!!

Er zitten een paar tenenkrommende politiek incorrecte grappen in waar je u tegen zegt, ongelofelijk hoe gewoon dat toen nog was.

Ik vond het voor de rest een hoogst vermakelijke rolprent.

Nou dag allemaal en welterusten.

avatar van Metalfist

Metalfist

You'd look good to me, baby, in a burlap bag

ik had gisteren nog eens zin in een ouderwetse John Wayne film. Ik begin wat door mijn voorraad heen te geraken, dus het is altijd even zoeken wat ik juist ga opzetten. Ik was al eens eerder aan The Spoilers begonnen, maar wegens te slaperig indertijd afgezet. Kon me vandaag de dag nog moeilijk voor de geest halen waarom, want John Wayne zorgt altijd wel voor wat spektakel.

En toch.. The Spoilers is een film die niet overal even goed overkomt. Een remake van een film uit 1914 (William Farnum, die hier advocaat Wheaton speelt, speelde indertijd zelfs de rol van Roy Glennister!) en vooral één uit de beginperiode van Wayne doordat hij hier zijn eerste plaats moet afgeven aan zowel Marlene Dietrich en Randolph Scott. je voelt ook aan dat dit een ietwat atypische film is van de cowboy, want Roy Glennister is er niet vies van om van beide walletjes (Cherry en Helen) te eten. Ondertussen wordt er nog een plot rond de goudkoorts geïntroduceerd en daaruit blijkt dat de film vooral te lijden heeft onder zijn korte speelduur. Nu zeg ik niet dat deze verdubbeld had moeten worden oid, maar iets meer uitdieping van de plannen van McNamara en Judge Horace Stillman had wel gemogen en dat ontbreekt in de dikke 80 minuten van The Spoilers. Gelukkig valt er tussen de lijnen door nog wel wat te genieten. Onder andere een heerlijke vechtpartij (blijf ik fan van in dit soort films) en natuurlijk een uitstekende cast.

Want John Wayne en Marlene Dietrich, het blijft toch een mooie combinatie. Ik ben altijd wel fan van zwart-wit, maar voor mijn part had The Spoilers in kleur mogen zijn. Al was het maar om Dietrich in volle glorie te kunnen bekijken. De chemie tussen haar en Wayne blijft de gehele film overeind, zeker de eindscène is mooi, en Randolph Scott weet zich daar perfect tussen te wringen als de corrupte McNamara. De film steunt dan vooral op deze drie en de rest van de cast is niet echt memorabel. Sowieso zitten hier de gebruikelijke komische figuren in die je moeten liggen, maar storen doet het niet.

Een film die het dus vooral moet hebben van het trio Wayne – Dietrich – Scott. Gelukkig zou je bijna zeggen, want voor de rest is The Spoilers een ietwat nietszeggende film zonder echt memorabele stukken. Al filmt Ray Enright wel één van de leukste café gevechten die ik tot nu toe ben tegengekomen.

avatar van trebremmit

trebremmit

Komt 14 april uit op blu-ray bij Koch.

The Spoilers

avatar van Dutchfan

Dutchfan

Goede western met John Wayne en Randolph Scott in de hoofdrollen die strijden om een mijn en om de gunsten van Marlene Dietrich.

Dietrich is een opvallende verschijning, ik vind haar een beetje lijken op een "drag-queen".

Geen wonder dat de actrice erg geliefd was bij die groep.

De film is behoorlijk spannend, vooral het tweede deel van de film.