• 8.353.971 stemmen

Geregisseerd door: Alan Shapiro

Met onder meer: Alicia Silverstone, Cary Elwes en Jennifer Rubin

Releasedatum: 2 december 1993

Plot The Crush

"He thought it was just a crush. He was dead wrong."

Nick Elliot is op zoek naar een rustige plek om te werken, en vindt een huis dat van Cliff en Liv Forrester is. Hij ontmoet ook hun dochter, de 14-jarige Adrian, die wanhopig graag een oudere man wil. Wanneer Nick Amy Maddik mee naar huis neemt voor een feestje vindt Adrian dit niets, en ze is bereid alles te doen om zijn aandacht bij haar te houden.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Alicia Silverstone, muse van de rockband Aerosmith, mag het sletje van dienst spelen. Ze ziet er leuk en onschuldig uit in haar strakke short maarrrr, ze is minderjarig. En Eliot is geen man zoals een andere. Hij biedt weerstand en zijn hersenen halen het op zijn ballen. Thriller met een dubieuze moraal maar psychologisch spijtig genoeg niet erg sterk. Tegen het einde toe had ik alle geloofwaardigheid in het verhaal verloren.

avatar van yeyo

yeyo

Tja, ik heb nu eenmaal een zwak voor dit soort films. (en voor Alicia ook natuurlijk ) Ze zet op een erg demonische wijze het typische Lolita-personage neer. Zelfs op psychologisch vlak aanvankelijk redelijk overtuigend, al ontspoort het naar het einde natuurlijk wel een beetje. De gebruikelijke (leuke) clichés worden niet gemeden, het verloop is onderhoudend en Kurtwood Smith is natuurlijk geweldig getypecast als autoritaire 'get of my lawn' patriarch.

Filmkriebel schreef:

met een dubieuze moraal

Welke moraal?

avatar van movie-edje

movie-edje

super-filmpje!

avatar van Mescaline

Mescaline

Standaard aanvoelend thrillertje waar niet gek veel in gebeurd maar die het vooral moet hebben van de onderliggende spanning.

Alicia Silverstone speelt echt perfect de 14 jarige sexy tiener die een obsessie heeft met Nick, het positieve hier aan is dat Adrian in het begin vooral wordt neergezet als een nieuwsgierige en ondeugende tiener en niet gelijk als 1 of andere psycho.

Ook later in de film zijn de beweegredenen van Adrian nog steeds te volgen, alhoewel een gewone tiener natuurlijk niet echt op de daden zelf overgaat maar wel deze gedachtes kan kweken.

The Crush heeft dan wel niet echt een denderend plot, de film weet wel met gemak de hele speelduur te blijven boeien onlangs de voor de hand liggende clichés vond ik het nooit echt vervelend worden en de sexy Silverstone maakt natuurlijk een hoop goed.

Een dikke 3 sterren die de 3,5 net niet haalt.

avatar van edje555

edje555

Een heerlijke psycho-film !

Silverstone zet hier een verassend karakter neer.

avatar van StevenMighty

StevenMighty

Nog eens na lange tijd terug bekeken, ik vind hem nog steeds heel erg goed.

In die periode had je meer van dat soort films zoals bvb Unlawful Entry, met van die degelijke buurten waar zich dan heuse thrillers achter gesloten deuren afspelen. Ik blijf ze geweldig vinden

Het verhaal is hier heel de film spannend en de cast erg goed, met de jonge mooie Alicia Silverstone.

4 sterren

avatar van Curry

Curry

vermakelijke niet al te moeilijke film met Alicia Silverstone als eye candy in een over the top verhaaltje over een tiener met een obsessie voor de nieuwe buurman.

De slaapkamer scene en de bijen zal ik niet vergeten, die laatste is heerlijk met de ontwikkelde foto met het verwijtende gezicht van Silverstone.

Ook hier acteert Elwes erg houterig, dat was dus niet alleen bij Saw

avatar van IH88

IH88

“Nick, ever do a virgin?”

Blijft leuk. Alicia SIlverstone is ijzersterk als aantrekkelijke, sluwe en manipulatieve tiener die haar zinnen zet op de veel oudere Nick (Elwes). En geen afwijzing accepteert, wat voor een aantal spannende en extreme scènes zorgt. De bijenscene is wel een klassieker. Het is gemakkelijk om het gedrag van Darian te veroordelen, maar Silverstone gooit al haar charmes en charisma in de strijdt. En ze laat (net zoals in Clueless) zien dat je onmogelijk een hekel aan haar kan krijgen. Dat is belangrijk, want het zorgt ervoor dat The Crush geen eendimensionaal stalker filmpje is.

avatar van mrkos

mrkos

Leuke film hoor. Als het ze lukt om mijn bloed onder mijn nagels vandaan te halen hebben ze het goed gedaan. Vooral de rol van Alicia is goed gedaan. 1 van de betere stalker/psycho movies.

3,5 sterren.

avatar van slam1975

slam1975

Vond hem wel spannend, heb sowieso een zwak voor 90's thrillers

scorsese

Matige film waarin een journalist een kamer huurt van een koppel met een 14-jarige dochter. Een vrij typische jaren '90 domestic thriller. Het verloop is voorspelbaar en ondanks de niet al te lange speelduur wordt het al snel eentonig. Geen verkeerde debuutrol van Alicia Silverstone die haar rol best vermakelijk neerzet.