Silver River (1948)

Western

geregisseerd door Raoul Walsh
met Errol Flynn, Ann Sheridan en Thomas Mitchell

Tijdens de Burgeroorlog wordt kapitein Mike McComb oneervol uit het leger van de Noordelijken ontslagen. Mike vertrekt naar Nevada en hij verdient zijn inkomen als professionele gokker. Hij leert de mooie en kittige Georgia Moore kennen, die samen met haar man en mijnbouwingenieur Stanley, eigenaresse is van een zilvermijn. Mike, die inmiddels een heel gokimperium heeft opgebouwd, wordt verliefd op Georgia. Wanneer Mike verneemt, dat Stanley naar gevaarlijk indianengebied vertrekt, omdat hij daar zilveraders vermoedt, waarschuwt Mike Stanley niet, ondanks dat hij weet, dat die indianen al enige blanken hebben vermoord. Wanneer zij Stanley ook doden, neemt Mike de kans waar om alsnog met Georgia te trouwen. Op een feest ter ingebruikname van Mike’s nieuwe paleis vertelt de dronken advocaat en ex-vriend van Mike, John Plato Beck, de waarheid over de dood van Stanley.

avatar van Purmerend
Poster met wat lichte kreukels.

Purmerend schreef:
Poster met wat lichte kreukels.
Hier nog meer posters.

Vrijdagochtend 4 juli van 01.20-03.05u. op de ARD.
Dit wordt 'mijn' 1e Western met Ann Sheridan.

Een heel erg goede film. Zeer goed spel van Flynn, Sheridan en vooral Thomas Mitchell als Plato Beck.
Een paar hele kleine minpuntjes:
- Het betoog van Plato Beck tijdens het diner had wat confronterender kunnen zijn.
-De omslag in de laatste tien minuten om de film ten koste van de geloofwaardigheid toch een "happy end" te geven.

Een dikke 4*

avatar van Scorpio11
Of Flynn nu een revolver of een degen in de hand heeft maakt niet uit, ook hier speelt hij weer voortreffelijk. (Met revolver uiteraard
Ook van mij 4****
Werd op TCM uitgezonden. Ik heb hem voor de zekerheid maar op de HD gezet.

Barfly schreef:
Een paar hele kleine minpuntjes:

Een dikke 4*
Doordat de ARD later met de film begon, heb ik het gedeelte, vanaf het moment dan nadat Ann Sheridan bij Flynn weg wil gaan (vanwege het -zwakke- betoog van Plato Beck), helaas gemist...
Graag afloop in spoilers.

avatar van matthijs_013
Ik vond de film juist erg saai en langdradig. Ann Sheridan vond ik niet echt een aangename verschijning, maar dat lag grotendeels aan haar personage. Errol Flynn was prima op zijn plaats als onruststoker die Georgia op de stang jaagt. Al de subplots over financiële zaken e.d. konden me niet bezighouden. Ik kijk liever naar westerns als Dodge City dan naar deze film.

avatar van Dogie_Hogan
Zondagochtend 25 juli op de ARD, vanaf 02.20 uur.

avatar van trebremmit
Komt in januari uit op dvd bij Warner Archive.