• 8.522.697 stemmen

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Sidney Lumet

Met onder meer: Vin Diesel, Peter Dinklage en Ron Silver

Plot Find Me Guilty

De film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van het langste maffiaproces in de geschiedenis van de VS. Maffialid Jack DiNorscio wordt een aantal strafbare feiten ten laste gelegd en hij besluit om het proces te doorstaan in plaats van zijn familie te verraden. Het rechtssysteem raakt ontregeld wanneer Jack besluit zelf de verdediging op zich te nemen.

imageimageimage

Bella DiNorscio

Frank Brentano

avatar van Sutherland

Sutherland

Wel een aardig filmpje en ik vond Vin Diesel goed acteren. Toch vond ik het verhaal wat ongeloofwaardig, ze hebben mij niet echt overtuigd.

3 *

avatar van IcU

IcU

Leuke film met een geweldige Vin Diesel. Helaas kon de film mij niet te veel boeien, en werd hij een beetje te langdradig. Dat kwam hoofdzakelijk door de vele rechtzaken. Het werd een beetje eentonig op sommige momenten. Gelukkig gooide Diesel er een paar leuke quotes door heen zodat het wat vermakelijker werd, maar dat was niet genoeg. Ook de geloofwaardigheid was soms ver te zoeken. 3*

avatar van jassonn

jassonn

Ik zie bij de statistieken niets staan m.b.t. een release datum, weet iemand hier meer van?

avatar van jimbo79

jimbo79

ontspannende grappige rechtbankfilm met een leuke vin diesel. niets meer niets minder

avatar van han de barman

han de barman

Ik vond de film erg goed! Vooral omdat het het verhaal erg goed weergeeft. Boeiende waarden en normen en veel humor.

avatar van Waku

Waku

Verrassende film.

Niet zo zeer het rechtbankverhaal zelf maar de acteerprestaties van Vin Diesel zijn bijzonder te genieten.

Geen actiespektakel, geen onverwoestbare vechtmachine, ook geen snelheidsduivel maar dit keer Diesel als zijn eigen advocaat.

Het blijft moeilijk voor Diesel om een diepgaand karakter neer te zetten, zeker als er emoties moeten worden neergezet maar toegegeven hij is in deze "Find me Guilty"goed op weg..

avatar van 5128

Erg interessante film, ook al speelde het bijna alleen in de rechtszaal af, het verveelde geen moment! Gaaf dat dit waargebeurd is hé, en nog vrij recent ook.

*3,5

avatar van First Angelus

First Angelus

*snorrr*

Dit is echt geen spetterende film. Ja, ik weet het, een rechtszaak is nooit spetterend spannend, maar dit had wel beter gekunnen.

Vin Diesel, ik moet toegeven, respect aan zijn adres, hij doet dit goed, maar de mix humor vs drama is zo ongebalanceerd dat hij gewoon niet weet te overtuigen. Hij zet het als rasechte 'mobster' Italiaan vrij goed neer, maar ze wilden blijkbaar zo hard de beste hoogtepunten in het verhaal en in de eigenlijk rechtzaak weergeven, dat er geen lijn of enige zinnige continuïteit in het gevoelsmatige zit. Zo word je dus heen en weer geknuppeld van droef naar funny naar frappant terug naar pakkend enz enz.

Ook nog respect voor de dwerg (sorry voor deze frasering, ik weet zijn naam niet direct en kheb geen zin om het uit te zoek voor de moment), deze mens zet het heel goed neer, volledig overtuigd, zonder meer.

Voor de rest, traag verhaal, men had het wel wat spicier kunnen maken.

avatar van Matchostomos

Matchostomos

Wie pleit schuldig...voor éénmaal niet heer Diesel

Sidney Lumet en Vin Diesel, een combinatie die niemand ooit voor mogelijk had geacht. Toch geschiede het zo in Find me Guilty, een film waarmee ouweheer Lumet (ondertussen maar liefst 82 aardse jaren oud!) terugkeert naar het genre waarmee hij ooit begon; namelijk het rechtsdrama.

Ondanks Lumets kwaliteiten als regisseur, is zijn nieuwste een heus debacle geworden.

Het grootste probleem van Find Me Guilty is dat hij het onderscheid niet kan maken tussen humor en dramatiek. Bij aanvang lijkt dat echter anders, wanneer de film geen pretenties bezit om een zwaar drama te maken en dus voluit gaat voor een meer luchtige sfeer. Dit valt zonder meer af te leiden uit de soundtrack, die de nodige 'gangster' feeling uitstraalt. Vanaf hier komt ook Vin Diesel om de hoek kijken, die namelijk verrassend goed en komisch staat te acteren; zelfs zijn pruikje en buikje kunnen door de vingers gezien worden. Enkel het dwergje weet hem daarbij enigszins te 'overklassen'.

Tot op een bepaald moment de film een bocht van 180° neemt en opteert zich om te vormen tot een volwaardig rechtsdrama. Dit gedeelte staat in schril contrast met wat zonet voorafging, bovendien is de dramatische draagkracht daarvoor veel te licht (Diesel komt op dat vlak nog aanzienlijk veel tekort).

Wat me het meest tegenviel is de klassieke filmstijl van Lumet, zijn 'by the book' camerahandhaving levert zelden tot nooit enige spanning op. Iets wat ook te wijten is aan een groot tekort aan diepgang bij de jury. Het blijft bij enkele strakke blikken, waardoor er een minimum aan interactie ontstaat tussen de verschillende aanwezige fronten.

Het is het één of het andere, maar geen combinatie van beiden. Een komedie had een spitsvondig eindproduct kunnen opleveren; een sterk rechtsdrama had ons naar goede gewoonte van het genre een dikke 2 uur aan het grote scherm kunnen gekluisterd houden.

avatar van donnie B.

donnie B.

Komt deze nog eens een keer in de videotheek?? was in maart dit jaar al uit in de VS.

avatar van erwinneke

erwinneke

Ik vond het een leuke film. Vooral het feit dat het een waar gebeurd verhaal is sprak me erg aan.

Een hele sterke rol van Vin Diesel. 4 *

avatar van Gehenna

Gehenna

In deze rechtbank komedie van de reeds 82 jarige Sidney Lumet, zien we een Vin Diesel met haar of beter gezegd met pruik die een maffia kopstuk speelt. Al veroordeeld voor 30 jaar moet hij opnieuw de rechtbank in omdat hij weer, samen met zijn gehele maffia familie, wordt aangeklaagd voor andere criminele activiteiten.

Het grappige is dat hij á la Milosevic zijn eigen verweer wil bieden, dit lijd tot één van de langste zaken in de geschiedenis.

Find Me Guilty is een leuke doch ietwat trage film geworden die bijna over de gehele 2 uur wel vermaakt, al kan het eeuwig voortdurende rechtbank gebeuren soms als een sleur aanvoelen. Vin Diesel speelt, dat moet gezegd worden, boven verwachtingen. De cast kent wat markante typetjes, onder andere een dwerg als advocaat, maar Vin staat als hoofdrolspeler zoals het betaamt vol in het middelpunt van de belangstelling. 3*

avatar van Firecow

Firecow

Vin diesel met haar was in het begin even wennen....

Verhaal speelt zich bijna de hele film af in de rechtzaal wat na een tijdje toch wel langdradig wordt. Verhaal is echter wel goed bedacht. De flauwe grapjes van vin diesel maakt de film net iets leuker. Omdat het een waargebeurd verhaal is blijft het vaak wel tot het eind boeiend.

Gewoon een leuke film om te zien... Meer ook niet.

avatar van videoot

videoot

20 februari te huur in de videotheek

avatar van helleke

helleke

Heeft mij positief verrast.

Hier toont Vin Diesel dat hij werkelijk meer in zijn mars heeft dan enkel de harde actieheld uit te hangen.

Eén van zijn beste vertolkingen.

Enkele dagen terug heb ik Click gezien maar in deze film zaten veel meer grappige momenten.

Het einde in de rechtbank mag dan voor sommige misschien wat te langdradig zijn maar mij heeft het zeker niet gestoord.

En een waargebeurd verhaal over de maffia is meestal wel leuk om te bekijken,net zoals dat bij deze film ook het geval was.

3,5 sterren.

avatar van DeVrouw

DeVrouw

heerlijke film!

ik heb om sommige uitspraken echt gelachen en Vin Diesel was bijna onherkenbaar.

Ik irriteerde me soms wel aan zijn 'trouw' aan de maffia, zijn familie. Terwijl zij m op geen enkel moment hebben gesteund. Ik hoopte stiekem dat hij ze zou terugpakken, maar daarvoor heeft hij teveel respect voor ze.

Een mooi, originele film tussen het eenzijdige komedie/speelfilm aanbod.

een 4

avatar van wendy452

wendy452

eerder komedie dan drama, maar leuk om te zien, wou vin diesel ook we es met haar zien acteren

avatar van Pascal A

Pascal A

Geweldig echt een goede film !

avatar van Hyperbolic

Hyperbolic

Kan niet geloven wat voor berichten hier staan..hoe kan dit een '' meevallende '' film zijn..ga glitter kijken of zo stelletje dombo's

avatar van helleke

helleke

Hyperbolic schreef:

Verklaar u nader want veel begrijp ik niet van hetgeen ge hier zet???

En wat bedoelt ge met glitter kijken?

avatar van dulcinea

dulcinea

Ik had niet echt zin in een rechtbankdrama maar gelukkig had deze ook veel humor en dat maakt het meteen een stuk vlotter om naar te kijken. Van mij dus geen klachten over die mengeling van drama en humor, ik vond dat net een sterk punt aan deze film

Vin Diesel is heel overtuigend en bewijst hier ook dat hij echt wel kan acteren (voor wie er nog aan twijfelde

@ Hyperbolic geef gewoon jouw mening over de film, niet over de mening van andere mensen

avatar van Zwart kijker

Zwart kijker

Heerlijke film .

4 sterren

avatar van Zwart kijker

Zwart kijker

DeVrouw schreef:

heerlijke film!

Een mooi, originele film tussen het eenzijdige komedie/speelfilm aanbod.

een 4

100% mee eens

avatar van daanos;

daanos;

Echt een hele leuke film, zeker een aanrader

werd zoals meerdere hier alleen een beetje moe van het mafia-liefde gevoel van Jacky, maja...

leuk dat het een waargebeurd verhaal is en Vin Diesel speelde voor het eerst in zijn carriere goed vind ik.

4 sterren, genoeg humor, genoeg drama en een goed einde.

avatar van sam007

sam007

Super geweldig film,aanrader voor iedereen,omdat het een true story is kan ik mij meer inleven in de situatie

avatar van bugno

bugno

Die Vin diesel toch,nooit gedacht dat die man kon acteren,hij was in deze Find me Guilty bijzonder goed,ik denk wel zijn beste film.

Persoonlijk ben ik gek op rechtbank films,en deze paste precies in mijn rijtje,humor okee,drama okee,verhaal okee,en hup je hebt een film die van mij 4* krijgt

avatar van Mineworker

Mineworker

Net gekeken..

hij is erg goed in deze film. Misschien wel Vin Diesel op z'n best. Ik ga mee met Bugno, maar ik geef deze film 'n 5!

avatar van raza1

raza1

EIgenlijk een 3* film maar omdat het een maffia-film is krijgt het van mij een extra halve ster omdat het toch altijd een leuk sfeertje creeert. Misschien wat langdradig maar heb het eigenlijk nooit gemerkt tijdens de film, wat toch wat zegt.

avatar van Beek

Beek

Veel beter dan ik had verwacht, een half uurtje doorbijten en vervolgens laat het je niet meer los. Humor en genoeg drama!

avatar van Stijntje

Stijntje

Ik ben een beetje in dubio wat betreft deze film

Aan de ene kant is het wel een aardige rechtbankenfilm, in die zin, dat de dialogen scherp zijn en alles goed geacteerd is. Een op zich saaie bedoening, dialogen tussen boef en aanklager, worden boeiend in beeld gebracht en is leuk om naar te kijken.

Maar waar zitten we eigenlijk naar te kijken? De grondslag van de rechtzaak is ons onduidelijk, er wordt niet laten zien wat die boeven allemaal gedaan hebben. Weliswaar zeggen ze dat ze in drugs en gokken en dergelijke hebben gezeten, maar er zijn maar liefst dik 70 aanklachten, wat houden die allemaal in?

Bovendien krijgen we maar flarden te zien van de rechtzaak, van dag 1 naar dag 20, naar dag 70, zo verder. De film maakt dus onduidelijk wat de rechtzaak precies is.

Volgen we dan het leven van Vin Diesel? Hij is de hoofdpersoon als grappenmaker in een rechtzaak, we volgen aardig hoe hij zijn eigen zaak verdedigd… maar ook bij hem weten we niet wat hij allemaal gedaan heeft, en of hij nou schuldig is of niet, we zien hem alleen als hartendief.

Dat is natuurlijk ook de bedoeling, blijkt aan het eind. Maar hoe is de jury aan zijn oordeel gekomen? Hebben ze nu echt alleen maar gelet op het feit dat Vin Diesel een leuke man is, of zich in ieder geval zo voordoet? En heeft dat meteen impact op alle 20 verdachten en 70 aanklachten? En zijn daarbij de 400 bewijsstukken waar ze het in de film over hebben volledig in de wind geslagen? Of schort er iets aan dat bewijsmateriaal. Ik kan me in ieder geval voorstellen, dat als die 400 stukken sluitend zijn, het OM geheid in beroep was gegaan.

Ik vind het dus allemaal wat onlogisch in elkaar zitten, en je volgt veel te weinig van de rechtzaak om zelf een oordeel te kunnen geven. Eigenlijk volg je niets duidelijk, en dat stoort me. Misschien was een rechtzaak van bijna 2 jaar veel te ambitieus om een film van anderhalf uur te proppen.

3 *