• 8.254.956 stemmen

Met onder meer: Tommy the Clown, Larry Berry en Christopher Toler

Releasedatum: 13 oktober 2005

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Rize

In zijn debuutfilm RIZE laat modefotograaf en clip-regisseur David LaChapelle ons kennismaken met het fenomeen "krumping', een hyper-energieke dansvorm waarin combat clown-mime en Afrikaanse tribal-dance elkaar ontmoeten. Een adembenemende en acrobatische hip hop dansvorm die als een revolutionaire beweging vanuit South Central Los Angeles de wereld verovert. Een dansvorm waarin agressie en schoonheid samenvloeien met bewegingen die een directe reactie zijn op het geweld in de omgeving. LaChapelle volgt voormalig drugsdealer Tommy Johnson. Als reactie op de Rodney King rellen in 1992 creëert hij het personage Tommy the Clown om straatfeesten en buurtevenementen op te luisteren. Tommy is populair en kinderen uit de buurt sluiten zich bij hem aan om mee te 'clownen'. Binnen de snel groeiende groep ontstaan diverse nieuwe stijlen, waaronder 'krumping'. Deze dansvorm biedt hen een alternatief voor een leven gedomineerd door drugs en gangs. Op parkeertereinen ontstaan dance-battles tussen clowns en krumpers en al snel vullen deze sporthallen met uitzinnig publiek

image

Heb er stukjes van gezien. Erg grappig als die linke South Central mannen te zien krijgen dat in Afrika al eeuwen op precies dezelfde manier gedanst werd als hun nieuwe hippe dansen.

avatar van rach25

rach25

ik heb al thuis....maar heb er 30 min van gezien....ik vind er niks aan had er ook meer van verwacht!

het dansen is wel leuk maar verder niet echt veel aan

avatar van T.O.

T.O.

• 1913 stemmen

Aangezien ik hier helemaal niks vanaf wist (later begreep ik dat de clip "Galvanize" van The Chemical Brothers dezelfde dans bevat) was het erg fascinerend om te zien hoe de jeugd uit South Central en Watts i.p.v. een gangbanger te worden een positieve uitlaatklep vinden in dansen als 'clowning' en 'crumping', die bestaan uit erg agressieve en wat spastische bewegingen, waarvoor ze tevens gezichtsbeschildering aanbrengen

Veel verder dan dit gaat het dan ook niet en het fenomeen is in die zin ook beperkt dat er (voorlopig) niet meer van te maken valt waarschijnlijk. Jammer dat die LaChappelle op een wat goedkope manier dan toch dingen als de L.A. riots en Martin Luther King er met de haren bijsleept, die hiermee niet direct te maken hebben.

avatar van as

as

Verfrissend filmpje. Erg gestilleerd bij vlagen en met mooie mensen die hun leven ombuigen naar iets positiefs. Helaas is het wel zoals T.O al zegt. Er wordt bij gebrek aan...toch wel wat dingen bijgesleept die er niet in hadden gehoeven, hoewel het wel in perspectief gezet wordt.

Verder verslapt de aandacht in het middengedeelte waarbij er teveel op de emotie wordt gespeeld. Het haalt onnodig de vaart uit de film.

Verder prima vermaakt en ik kon niet stil zitten in mijn stoeltje

3.5*en

-Maandag nog eens te zien in de RKZbios in Groningen.-

avatar van marzuq

marzuq

vond ik ook erg gaaf, waarschijnlijk kan over een x-aantal jaren de waarde pas ingeschat. Als het clownen en crumpen vergeten of doorgebroken is.

avatar van MarjoleinM

MarjoleinM

Ik miste diepgang in deze documentaire.

Het onderwerp is zeker top en het portret dat LaChapelle heeft geschetst waardevol, maar hij laat gewoon erg veel vragen onbeantwoord!

avatar van james_cameron

james_cameron

Visueel indrukwekkende documentaire, prachtig gefilmd en gemonteerd, maar inhoudelijk iets te vrijblijvend. Ondersteund door goed gekozen hip hop-muziek is het geheel goed te genieten, maar de film werkt beter als opgerekte videoclip dan als serieuze documentaire.

avatar van x_ShamieeJ

x_ShamieeJ

ik dacht; leuk! een dansfilm.

Ja echt niet , hij is tegengevallen.

Ik heb ongeveer 5 minuten gekeken en toen was de pret er al van af

Saaaaii ! 1*

avatar van as

as

x_ShamieeJ schreef:

ik dacht; leuk! een dansfilm.

Ja echt niet , hij is tegengevallen.

Ik heb ongeveer 5 minuten gekeken en toen was de pret er al van af

Saaaaii ! 1*

Maar 5 minuten van de film zien is toch echt te weinig om er een goed oordeel over te kunnen geven.

avatar van Marissa_

Marissa_

Ik vond hem wel heel leuk om te zien.. maar ik zou hem niet zo snel nog een keer kijken..

Ik vind het dansen heel interessant, en het verhaal erachter ook.. maar soms vond het het een beetje saai.. langdradig worden..

maar sommige stukken waren heel mooi om te zien.. bijvoorbeeld het stuk dat ehm die ene jongen, weet zn naam zo niet meer, in z'n eentje staat te dansen aan het strand.. bij de ondergaande zon.. echt mooi om te zien..

avatar van AUDRIEKE

AUDRIEKE

die battleshow was GE WEL DIG !! , zou t zelf nooit kunnen. vond het er echt indrukwekkend uitzien

avatar van Salto

Salto

Geweldige film. Kan me niets schelen wat de rest ervan vindt. Deze film is een lust voor het oog. Je moet jezelf inleven met de personages om hun emoties te kunnen voelen.

Mensen in Nederland begrijpen dat niet zo snel. Dat er jongeren in de sloppenwijken van het 'rijkste' land ter wereld vol zitten van binnen met emoties en dat die emoties eruit willen knallen als het ware. Die mensen zijn vergeten, terwijl ze vol met talent zitten. Is het niet met sporttalent, dan is het wel zang- dans- of kunsttalent.

Aan de manier waarop er wordt gedanst kun je dat heel goed zien: agressief, competitief en emotioneel.

Maar zoals ik zei: een lust voor het oog en de muziek is overweldigend. 4*

avatar van Wouter

Wouter

Te lang, maar wel interessant. Eigenlijk genoeg materiaal voor 50 minuten.

avatar van frisseflo

frisseflo

volgens mij was deze film geslaagder geweest als er 1 onderwerp was gekozen om op te fixeren. het gaat eerst over tommy de clown dan clowndancing dan crumping... allemaal andere karakters die elkaar af en toe vanuit het niets afwisselen, dan is er opeens een battle, een inbraak, een onschuldig meisje wordt doodgeschoten tijdens een drive-by.

ik vond de dansen echt geweldig en de beelden ook, vooral die van het eindshot (en poster) maar het verhaal klopte niet. natuurlijk is dit een documentaire en niet zozeer een verhaal maar de gebeurtenissen en vooral de beelden hadden naar mijn idee beter gerangschikt kunnen worden.

uiteindelijk toch een geweldige documentaire maar dit had mijn inziens zoveel beter kunnen zijn.

avatar van notorious_kim

notorious_kim

Zeer mooie documentaire over het krumpin'

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Schitterende visuele ervaring over het zogenaamde Krumpin' en hoe deze ingebed is in de volkscultuur van de Amerikaanse ghetto. Het is meer een ervaring voor de zinnen dan een inhoudelijke verrijking.

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Een erg ontroerende documentaire. De 'Tommy Academy' is een broodnodige exit voor de jongeren in ghetto's die anders met grote zekerheid in de levensbedreigende gangs zouden terechtkomen.

En daar zit geen enkele ouder en overige familie op te wachten, zoals we in deze docu te horen krijgen.

Tommy heeft eigenlijk zijn eigen gang gecreëerd waarin hij alle colors van een clown gebruikt, hoe geniaal is dat? Het is zijn levenswerk. Vanaf 1992 is hij al bezig en inmiddels zijn er meer dan 50 clubs van Clowners. De Clowners dragen geen gangcolors en worden daarom met rust gelaten.

De jeugd heeft een uitlaatklep, dansen en muziek, waarin ze al hun (zo te zien) tomeloze energie in kwijt kunnen. Mooier kan toch niet?

Hoezo geen achtergronden in deze docu? Het leven in ghetto's komt uitvoerig aan bod en velen komen aan het woord, de jongeren zelf, hun familie, de omgeving en zelfs de plaatselijke begrafenisondernemer....

De montage is goed en de beelden prima, de muziek is hiphop.

Wel battles, maar dan Clowning vs Crumping. Beter!