Forbrydelsens Element (1984)

Denemarken
Drama / Thriller

geregisseerd door Lars von Trier
met Michael Elphick, Esmond Knight en Me Me Lai

Een detective ontmoet, na een lang verblijf in Cairo, zijn voormalige werkgever, met wie hij het boek 'The element of crime' heeft geschreven; een boek dat een methodologie behandelt gebaseerd op het je kunnen identificeren met een crimineel. In een moordzaak waarin hij wordt betrokken, past hij deze methodologie toe.

avatar van Wolkenmeter
Erg vreemde film: alle scènes baden in een rode gloed, het regent voortdurend en alles is 's nachts opgenomen. Daardoor lijkt deze film het vooral van sfeer te moeten hebben, en de onbegrijpelijke wereld waarin het verhaal zich afspeelt zal de meeste kijkers alleen maar verwarren. Niettemin een erg goed verhaal, en een film die na een tweede visie z'n geheimen pas echt prijsgeeft

Saaaaaaaaaaaaaaaaaai. Mooifilmerij om niks.

FisherKing
Een experiment in de ware zin van het woord.

Een van de saaiste films die ik ooit gezien heb. Weet niet eens meer of ik hem heb afgezien.

avatar van Freud
Extreem beklemmende, sfeervolle en spannende film met een schitterend scenario (enkel het einde vond ik teleurstellend banaal). Niet saaier dan een doorsnee Tarkovsky trouwens, en zeker spannender . Het stoort me vaak dat Lars von Triers films pretentieus genoemd worden (niet zozeer op deze site hoor), bij Dogville kan ik dat nog wel verstaan, maar dit is gewoon een perfect te volgen en knappe, maar visueel erg onconventionele psychologische thriller.

avatar van SubSequence
Prachtige film!
Alleen jammer dat de acteurs niet meededen...

avatar van wibro
Bizarre film. Zeker geen doorsnee drama of thriller. Film moet het helemaal hebben van de stijl en de bijzondere kleurenfotografie, wat deze film voor mij zeer sfeervol maakt. De regisseur zou dit soort stijloefening nog eens verbeteren in zijn film "Europa", voor mij Lars von Trier's beste film. Niettemin vind ik dit een geweldig debuut van Lars van Trier, die na "Europa" radicaal van stijl ging veranderen en zich overgaf aan sentimentele draken zoals "Breaking the Waves" en "Dancer in the Dark" of aan experimentele films zoals "Dogville" en "Manderlay".

yorgos.dalman
Deze film bestaat eigenlijk uit tableaus van sterk gecondenceerde poëzie die leiden tot enige ademnood bij de kijker. (Moet af en toe een beetje denken aan de licht verstikkende films van Alexandr Sokurov, zoals The Second circle en Kamen).
Een film die je met elk beeld moet 'lezen', 'ondergaan', en interpreteren. (En af en toe even boven komen om adem te halen...)

Geen lichte kost maar bij vlagen wel briljant, lijkt me.

avatar van Spetie
Dat Lars von Trier geen alledaagse films maakt, was me reeds bekend. Hij experimenteert er soms lustig op los, waarbij ik zijn ene film duidelijk wat beter kan verteren dan de andere. Met deze Forbydelsens Element blijkt, dat hij ook in zijn beginjaren al gek was op experimenteren. Helaas kon ik dit deze keer toch wat minder waarderen.

Forbydelsens Element wordt in een grote flashback verteld wordt door de hoofdrolspeler, die hiervoor onder hypnose is gegaan. Het verhaal bevat een hoop surrealistisch ogende uitspattingen, die soms erg expressionistisch overkomen en voorzien zijn van een rood-geelachtig kleurenfilter. Persoonlijk vond ik dat kleurenfilter maar weinig toevoegen aan het hele gebeuren en bovendien nog eens spuuglelijk. De sterke visuele stijl, die von Trier in sommige van zijn latere films heeft, zag ik hier in ieder geval nog niet terug. Verder zit er een hoop absurdisme en aparte humor in, die ik ook niet altijd even goed vond werken. Ik heb een keer moeten lachen, maar verder ging de humor toch grotendeels langs mij heen.

Het moge duidelijk zijn, dat ik hier niet kapot van ben. Het begin was nog wel aardig, maar daarna werd het toch een redelijk lange zit richting het einde. Von Trier mag dan geïnspireerd zijn door grote cineasten als Tarkovsky, maar hier komt het er in ieder geval nog niet goed uit. Visueel niet mooi, verhaaltechnisch niet al te interessant en ook op andere gebieden eigenlijk onder de maat. Dat maakt Forbydelsens Element helaas de minste von Trier die ik tot nu toe zag.

avatar van wendyvortex
Vroege Lars von Trier met veel bruin en geel-tinten.
Politieman onder hypnose gaat terug in een zaak rond een seriemoordenaar met behulp van het boek "The Element of Crime".
Ademt visueel en qua verhaal wel iets van latere films als "Europa" en "The Kingdom" inclusief wat film noir, Tarkovsky en "Alphaville".
Met name qua plot wat minder sterk en visueel misschien wat te gestilleerd allemaal.
Prima visitekaartje, maar de echte briljante films zouden nog komen.

Zag van Lars Von Trier nog onlangs het mooie "Breaking the Waves" en voorheen ook "Dancer in the Dark" en "Melancholia", maar dit hier is toch andere koek.
Het gegeven is duidelijk maar het uitwerken ervan lijkt mij niet bij te benen.
Een aaneenschakeling van duistere scènes in lugubere, bijna horrorachtige locaties, met spookachtige belichtingen, heel bijzondere invalshoeken en personages, eigenlijk even onappetijtelijk (op Kim na) als de decors.
Wellicht zitten er in al die opnames heel wat allusies en symboliek, maar wat er achter steekt blijft wel even mysterieus evenals het zoeken naar een zekere logica in de dialogen.
Maar goed, noem het een weinig toegankelijke film, wat gelet op het stemoverzicht hier, wel dicht bij de waarheid uitvalt.