The Delicate Delinquent (1957)

geregisseerd door Don McGuire
met Jerry Lewis, Darren McGavin en Martha Hyer

Sidney Pythius (Jerry Lewis) is een stuntelige conciërge die betrokken raakt bij een incident en wordt aangezien voor een lid van een jeugdbende. Hij wordt overgehaald om een radicale omslag te maken, van bendelid naar volleerd politieman. Op de politieacademie is het politieagent Mike Damon (Darren Mcgavin), die hem moet omtoveren naar een fatsoenlijk ordehandhaver. Maar bij wie kan de politie zelf terecht voor hulp, als Sidney tijdens zijn opleiding niets dan chaos veroorzaakt?

Na The Bellboy (tevens zijn regiedebuut) heb ik Lewis gisteren maar weer eens een nieuwe kans gegeven.

Op de regie van McGuire hier valt niet veel aan te merken, de plaatjes zijn sfeervol en fris geschoten en het verhaal is leuk genoeg, maar helaas kan ik Lewis gewoon niet grappig vinden. Scheel kijken en een gekke bek trekken is misschien voor een keertje geinig, maar de tweede keer is het eenvoudigweg niet grappig meer en ál die keren daarna is het alleen maar irritant. Als komiek is Lewis voor mij dus niet geslaagd.

The Delicate Delinquent krijgt gelukkig naar het einde toe een wat serieuzere toon, wat deze film alleen maar ten goede komt. Ik kom daardoor uiteindelijk toch nog op een kleine voldoende uit. 3*

Hoezo 'Lewis niet grappig'? Ik vind hem juist geniaal! Al enkele jaren probeer ik al zijn films op DVD te verzamelen, maar er zijn er nog niet zoveel uitgebracht. Deze film vond ik behoorlijk origineel en dus geslaagd in zijn opzet. 3 sterren.

Dick2008
Na een serie films gemaakt te hebben met Dean Martin is dit de eerste film met Jerry Lewis alleen.