ad
  • 8.176.634 stemmen

Liu Xing Hu Die Jian (1976)

Actie | 100 minuten

Genre: Actie

Alternatieve titels: Killer Clans / 流星·蝴蝶·剑

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Yuen Chor

Met onder meer: Chung Wah, Elliot Ngok en Ku Feng

IMDb beoordeling: 6,8 (581)

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Over Liu Xing Hu Die Jian

Een mysterieuze man huurt via een prostituee zwaardvechter Sun Yu in, om de leider van een grote clan te laten liquideren. De geliefde Sun Yu komt ondertussen in conflict met de Kwan-Shi-clan. Ondertussen is de zwaardvechter een plan aan het voorbereiden voor Sun Yu, totdat hij de dochter van zijn doelwit ontmoet en verliefd op haar wordt...

Meng Sheng Wen

Lu Man Tien, Navigator of Lung Men Soc

I Hsien Lung, Helmsman of Lung Men Soc

avatar van Querelle

Querelle

Film zit vol plotwendingen en is sfeervol, maar actie is af en toe wat slordig in beeld gebracht.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Bovengemiddelde Shaw Brothers-film barstensvol ingewikkelde complotten en iedereen die iedereen bedriegt. Bovendien heeft ons potentieel slachtoffer ook nog eens een mantel die hem beschermt tegen al het mogelijke wapentuig.

Prima actie-scenes (en met weinig gebruik van wires) al krijgen we nog wel een mooi touw-spinnen-web te zien.

Tempo ligt lekker hoog zodat de liefhebber zich geen moment hoeft te vervelen.

Eén keertje microfoon in beeld, moet kunnen hoor.

gauke

Deze kung fu film, met een complexe verhaallijn, over twee rivaliserende families, is inmiddels een klassieker. Ik geef wel de voorkeur aan de tegenwoordige producties, waarin de karakters van de personages meer profiel krijgen en het acteerniveau beter, meer naturel, is. Maar de vechtscènes blijven geweldig, de film had tempo en de kleurrijke kostuums waren prachtig.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 1964 berichten

Ik heb gisteravond deze prima Kung Fu film als 2e avondvuller gezien, de 1e was Witchboard 3 uit 1995. Het was een zeer gave print, zowel beeld als geluid met engelse subs. Stijlvol gefilmd, met prima vecht scenes. Was een prima afsluiter van de avond/nacht.

Onderhond

Ietwat matige Chor.

Visueel steeks het wel een stukje boven het gemiddelde Shaw Bros niveau uit. Camerawerk is net wat stabieler en Chor weet het beeld ook vaak wat mooier te vullen. Sowieso waar hij zich in onderscheidt tov de andere Shaw Bros regisseurs.

De overdreven focus op het eerder magere plotje vond ik dan weer minder. Erg veel dialoog en zo interessant was het nu ook weer niet. Het gaat verder ten koste van de actie, die van een wat matiger niveau is. En da's een balans die ik bij de Shaw Bros films liever niet zie, want daar hebben ze gewoon de kwaliteit niet echt voor.

Chor is op z'n best wanneer hij pure fantasy en actie uit z'n mouw mag schudden. Het is leuk dat hij in de marge een hoop andere dingen geprobeerd heeft, maar ik vind het resultaat van die films vaak toch eerder geaccidenteerd. Ook deze vond ik een beetje saai, terwijl alles aanwezig was om hier een feestelijk martial arts filmpje van te maken.