Momo (1986)

West-Duitsland / Italië
Familie / Komedie

geregisseerd door Johannes Schaaf
met Radost Bokel, Armin Mueller-Stahl en Mario Adorf

Momo is een natuurkind. Ze woont in een oude ruïne buiten de stad, zonder vader of moeder. Maar ze is niet vaak alleen. Veel mensen en kinderen komen bij haar op bezoek, want Momo kan goed luisteren. Daardoor heeft ze veel echte vrienden. Dat verandert vanaf het moment dat de grijze heren opduiken, de tijdspaarders. Die zetten iedereen aan om tijd niet te verdoen met 'nutteloze' dingen; het komt erop aan dat je in het leven iets bereikt en dat je veel spullen hebt. Voor vriendschap en spelen is geen tijd meer. Het leven verkilt, wordt gehaast en vreugdeloos. De tijdspaarders krijgen iedereen in hun macht, behalve Momo.

avatar van Henry Spencer
Typische Michael Ende-stof en op een manier die de auteur misschien minder zal geërgerd hebben, kleinschalig, europees, niet uitgesproken commercieel, maar wel een beetje amateuristisch, toneelmatig en gedateerd.
Wel erg mooie waarden die overgebracht worden.

Het is echt overduidelijk van Micheal Ende. Ik hou erg van zijn verhalen en het boek is dus ook een van mijn lievelingsboeken samen met:Never ending story ook van Micheal Ende. Ik vond het prachtig

ik geef een 4.5*