Charlie & Louise - Das Doppelte Lottchen (1994)

Alternatieve titel: Charlie and Louise

Duitsland
Komedie / Familie

geregisseerd door Joseph Vilsmaier
met Fritzi Eichhorn, Floriane Eichhorn en Corinna Harfouch

De elfjarige Charlotte Palfy uit Berlijn en de even oude Louise Krèger uit Hamburg doen mee aan een talenkamp in Schotland. Ze kenden elkaar nog niet, maar... ze zien er hetzelfde uit. Als ze ook nog op dezelfde dag geboren blijken te zijn, is het duidelijk dat ze een tweeling moeten zijn. Maar noch Charlotte's moeder, noch Louise's vader had dat ooit verteld. Allebei hadden ze bovendien hun dochters wijsgemaakt, dat de andere ouder in Australië woont. Omdat ze allebei graag die andere ouder willen leren kennen en ze hun ouders een lesje willen leren, smeden Charlie en Louise een gewaagd plan: ze gaan elkaars plaats innemen.

avatar van SPT
SPT
Er zijn zoals bekend heel wat uitwerkingen van dit verhaal. Dit is echter naar mijn mening een van de beste, en bovendien een van de betere jeugdfilms die ik mij kan herrinneren.

avatar van (R)filmmaker007
verhaal lijkt op "it take two" met de olsentwins
ook op "parent trap" met lindsay lohan!

avatar van Mug
Mug
The Parent Trap en It Takes Two zijn dan ook verfilmingen van het uiterst populaire (i.i.g in Duitsland) jeugdboek van Erich Kästner (uit 1949). Het verhaal is al meerdere keren verfilmd. Deze versie is gemoderniseerd naar de hedendaagse tijd (al doen de 90ties al ontzettend gedateerd aan, alleen al de kleding), en dat pakt goed uit met het zich kunnen identificeren.

Deze verfilming is fris, de ouderen weten zich in te houden door niet al te karikaturaal over te komen, en de zusjes Eichhorn spelen behoorlijk naturel, alhoewel ze als ze schattig moeten doen (gelukkig niet al te vaak), ze dat ook te schattig doen met glinsterende oogjes en een Colgate smile. Aardige jeugdfilm, 3*.

Wat een leuke film. Zat te zappen en viel in de 5e minuut van de film. Heel leuk voor de jeugd.

dit is echt een van de betere films ( ik durf zelfs zeggen de beste)
mijn eigen tweeling moest zelfs wenen

avatar van Witch-king
Beetje 13 in een dozijn film, wel aardig maar je weet van te voren al hoe het afloopt, net zoals al die andere tweeling-die-elkaar-later-leren-kennen-films.

avatar van Chelsea94
Ik vond deze film vroeger echt heel leuk, nu herzien met mn nichtje en toch nog steeds een prima familie/kinderfilm.