Le Golem (1936)

Alternatieve titels: The Golem | The Golem: The Legend of Prague | The Legend of Prague

Frankrijk / Tsjechoslowakije
Horror

geregisseerd door Julien Duvivier
met Harry Baur, Germaine Aussey en Roger Karl

Golem, een gigantisch wezen gemaakt van klei door een rabbi wordt tot leven gewekt om helpen te voorkomen dat joden in Praag het slachttoffer worden van massale joden vervolgingen en daarop volgende pogroms.

Een pogrom is ook wel een soort van jodenvervolging, lijkt me. Enfin, min of meer sequel van de Wegener klassieker die eigenlijk in DE gemaakt zou worden maar dat was gezien de politieke constellatie aldaar niet meteen een haalbaar idee. Duvivier nam het op in de studio in Praag, maar hij had net zo goed in Parijs kunnen blijven want van de echte stad zien we vrijwel niets. Wel zien we enkele Caligari achtige sets die het ghetto moeten voorstellen.
Ten overvloede: de film speelt na de dood van rabbi Low tijdens het bewind van de knettergekke Rudolf 2 ( Baur ) die de golem dolgraag wil hebben als speeltje. Dat moet wel verkeerd aflopen.
Verder een redelijke maar zeker niet geweldige film, Duvivier is een cinematische vakman die de camera soepel hanteert en de art design is ok, maar dit is zeker niet 1 van zijn beste werken. De montage is ook wat nerveus en zeker in het begin springt het verhaal alle kanten op.
Baur is als gebruikelijk goed, de meeste bijrollen zijn mediocre.
De finale die meer aan Samson & Delilah deed denken zal de CGI generatie niet bepaald overweldigen, en de ouderen waarschijnlijk ook niet. Wel aardig was het gebruik van echte leeuwen in de studio waarvan er eentje een figurant bespringt, verwacht je niet in een film uit die tijd.