Ai Zuozhan (2004)

Hongkong / China
Romantiek / Actie

geregisseerd door Pou-Soi Cheang
met Eason Chan, Niki Chow en Kenny Kwan

Yui en Ching gaan op vakantie, maar op de dag dat ze vertrekken wordt de auo van Yui gestolen. Dit resulteert in een scheiding tussen beiden en Yui gaat alleen verder. Dan ontdekt hij de gestolen auto, waar de crimineel Wah zichzelf in verbergt.

avatar van J.T.O
Soms net iets te dramatisch, maar ondanks dat wel erg vermakelijk. Leuke cross tussen romance en thriller

Toch wel leuk om te zien dit, maar op veel momenten niet veel meer dan je typische romantische verhaaltje waar de problemen zich blijven opstapelen. In dit geval niet je typische liefdesprobleempjes, maar overdreven dramatisch gebrachte, levensgevaarlijke, situaties waar de lichamen je om de oren vliegen.

Ik ken Cheang eigenlijk alleen van zijn (latere) bikkelharde actie films, dus daar zie je wel wat in terug. Zeker de baas van het groepje criminelen was wel leuk om te volgen; wederom een mannetje zonder enig stukje subtiliteit. Iemand die eerder naar zijn pistool grijpt dan met z'n ogen zal knipperen.

Vooral erg saai, standaard, liefdesverhaaltje waar twee mensen zich op romantische plek aan het water, op romantische manier ontmoeten. Maar op een moderne manier besluiten elkaar niet meer te willen zien; "Dan ga ik wel alleen op vakantie!". Wat volgt is één grote leuke boel aan overdreven shootouts, autoritjes, telefoontjes en dreigementen. Soms wat te serieus, maar soms ook te leuk om niet van te genieten.

Kan er mee door.
2.5/5.0

avatar van Goldenskull
Naar aanleiding van de laatste drie films van Pou-Soi Cheang ook hier maar eens naar op zoek gegaan. Eerste reactie: had een veel betere uitwerking verdiend.

Nu wist Cheang Gau Ngao Gau ook al te degraderen door een matige laatste gedeelte, maar hier overtreft hij zichzelf. Wederom twintig belachelijke laatste minuten. Zeer melodramatisch en zoals vaker aldoor de film wat te sentimenteel.

Erg vernieuwend is het hele plot ook niet, maar als uitgangspunt nog wel voldoende interessant. De uitwerking is alleen erg standaard en de laatste twintig minuten zijn gewoonweg dom. Jammer.

Erg goed.

Het is dat deze Cheang het sentiment niet goed weet te doseren, anders had er zeker meer in gezeten. Meer nog dan in z'n recentere films speelt Cheang met melodrama. Jammer want met die laatste scene(s) doet hij bijvoorbeeld de hele climax tekort. De laatste 20 minuten zijn echt ijzersterk, dan volgt er nog zo'n melig aanhangseltje ...

Verder visueel aantrekkelijk, mooi kleurgebruik en fijn camerawerk. Acteerwerk zit ook goed, qua verhaal en stijl had het eigenlijk zo een Milkyway productie kunnen zijn. Niet al te veel actie verder (meer een thriller met romantische tussenstukjes), maar de actie die er in zit is best lekker.

Cheang blijft absoluut een interessante regisseur. Het moois dat hij later zou maken is hier al goed herkenbaar, alleen het sentiment heeft hij nog niet altijd even goed onder controle.