Nine to Five (1980)

Alternatieve titel: 9 to 5

2,61

geregisseerd door Colin Higgins
met Jane Fonda, Lily Tomlin en Dolly Parton

Als haar man haar verlaat voor een andere vrouw staat ze er plots alleen voor. Ze krijgt een baan als secretaresse bij een groot bedrijf met een vrouwenonderdrukker als chef. De uitvoerende leiding van de afdeling is in handen van een zeer ervaren vrouw die op het punt staat promotie te maken. Ze krijgt de promotie echter niet, omdat de chef liever een man op de positie heeft. Ze loopt kwaad weg naar een bar en de nieuweling volgt haar om haar te vertellen dat een collega onrechtvaardig ontslagen is. Ook de secretaresse waarvan iedereen zegt dat ze een affaire met de chef heeft, komt erbij. Met zijn drieën roken ze marihuana en fantaseren hoe ze de chef zouden willen vermoorden.

13 BERICHTEN4 MENINGEN
avatar van Sparkle
geplaatst op 11 augustus 2002, 19:01 uur, permalink
Als kind vond ik dit een fantastische komedie - zovele jaren later is dat wel wat minder. 't Heeft nog leuke momenten, maar veel te ver gezocht bij tijden. Jane, Lily en Dolly zijn uitstekend gecast. En de titelsong is nog steeds top 😉

geplaatst op 17 november 2002, 2:21 uur, permalink
Toen een domme journalist tegen Dolly Parton opmerkte dat ze zulke kleine voeten had, zei ze stralend 'Voeten groeien niet in de schaduw'.
Leuk mens.

geplaatst op 28 november 2004, 13:50 uur, permalink
Veel te flauwe seventy's komedie, die naar het einde toe toch mijn interesse kan wekken

geplaatst op 24 oktober 2005, 14:44 uur, permalink
Leuke film!! Een heerlijk openingsnummer en voor de rest een lekker gekke film. Moeten maar eens vaker van dit soort films gemaakt worden. 4*

WesleyMovie
geplaatst op 26 augustus 2006, 19:53 uur, permalink
Goede film. Goed acteerwerk. De film heeft ook een boodschap die goed naar voren wordt gebracht. 4 sterren.

avatar van valerio2003
geplaatst op 11 december 2007, 20:14 uur, permalink
een leuke komedie kan ik me nog herinneren,ik zou hem best nog wel een keer willen zien 3*

geplaatst op 17 januari 2008, 18:56 uur, permalink
Leuke film je moet er van houden

avatar van Katharina
geplaatst op 25 juli 2009, 0:26 uur, permalink
Leuke, oude film, die geweldig begint met muziek die ervoor zorgt dat je er zin in hebt. Hoewel de film niet gewéldig was, heb ik me geen moment verveeld. De hoofdrolspeelsters acteerden leuk met elkaar en Dolly Parton kan niet alleen zingen, maar ook haar acteerwerk was goed en kwam grappig over.

avatar van movie acteurs
geplaatst op 21 april 2010, 18:46 uur, permalink
Een aardige/ luchtige, vermakelijke komedie. Vooral het acteerwerk van Dabney Coleman en de drie vrouwen is erg leuk. Goede/plezierige komische film. 3,5.

avatar van erik neuteboom
geplaatst op 8 september 2010, 15:31 uur, permalink
Zonder meer een leuke film die met recht een komedie genoemd kan worden, er valt volop te lachen en ik vind dat de drie hoofdrolspeelsters elkaar perfect aanvullen. De grootste verrassing is Dolly Parton die laat zien dat ze niet alleen aandacht verdient vanwege die enorme boezem, ze komt op mij ook erg naturel over. Het verhaal is verder niet zo bijzonder, het ziet er anno 2010 ook nogal gedateerd uit (met die typische kapsels en kleding van die tijd) maar het kijkt allemaal zo lekker weg en die titelsong is natuurlijk een zeer aanstekelijke topper, dan kun je niet stil blijven zitten.

geplaatst op 19 januari 2014, 12:00 uur, permalink
Aardige film waarin drie secretaresses hun seksistische baas meer dan zat zijn en het heft in eigen handen nemen. Een leuke en vermakelijke screwball-achtige komedie waarin de komische ontwikkelingen zich opstapelen. Een leuke cast die zichtbaar plezier hebben met hun rollen en waarbij dit het debuut betekende voor Dolly Parton die uiteraard ook verantwoordelijk is voor de titelsong.

geplaatst op 30 juli 2014, 21:34 uur, permalink
Hele leuke film ben er al jaren gek op. Weet iemand misschien waar deze met nederlandse subs tekoop is.

avatar van Metalfist
geplaatst op 13 oktober 2014, 15:33 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
I've killed the boss, you think they're not gonna fire me for a thing like that?

Vreemd genoeg wist ik tot voor kort niet dat het nummer Nine to Five van Dolly Parton geschreven was voor de gelijknamige film. Parton werd zelfs genomineerd voor een Oscar, maar moest het uiteindelijk afleggen tegen de titelsong van Fame. Niet meteen een reden om de film te gaan zien, maar de aanwezigheid van Jane Fonda trok me toch over de schreef. Gisteren werd de film uitgezonden op televisie en ineens maar gekeken.

Al moet ik wel zeggen dat ik met de verkeerde verwachtingen aan de film was begonnen, want ik zat met het idee dat Dolly Parton een serveerster ging spelen. Geen idee waarom, zal wel uit een andere film komen, maar ik werd in ieder geval aangenaam verrast door deze komedie waar 3 vrouwen ongewild besluiten om hun baas te ontvoeren en te chanteren. De film heeft wat een screwball gehalte met de ene na de andere gekke situatie en bovendien is dit nog zo'n komedie waarbij je nu eens niet weet wat je kunt verwachten. Een aantal vreemde scènes zoals het segment waar de drie dames zich tegoed doen aan een flinke joint of elk fantaseren wat ze zouden doen om Hart het leven zuur te maken. Erg leuk in ieder geval en verbazingwekkend genoeg zakt de film nergens in. Ik ben meestal niet zo te vinden voor komedies die rond de twee uur draaien, maar regisseur Colin Higgins slaagt erin om het allemaal nog vrij vlot te houden.

Iets wat vooral te wijten is aan een degelijke cast. Voornamelijk gezien vanwege Jane Fonda, maar het mag gezegd worden dat Dolly Parton en Lily Tomlin niet voor haar moeten onderdoen. Vooral aangenaam verrast door Parton eigenlijk die zich, weliswaar met een verschrikkelijke haartooi, goed stand weet te houden ten opzichte van Fonda en Tomlin. Hoewel de film dus voornamelijk steunt op deze drie, mag ook de invloed van Dabney Coleman als Hart niet onderschat worden. Die vormt een uitstekend klankbord voor de fratsen van de drie dames. Voor de rest nog een leuke bijrol van Elizabeth Wilson als Roz, een personage dat in de gelijknamige serie die op het succes van de film volgde meer en meer in the picture zou komen. Al zou niemand van de film zijn rol terug opnemen.

Nine to Five gaat los en het resulteert in een film die vooral erg gek is. Zo'n soort van film dat je vandaag de dag niet meer gemaakt ziet worden. Niet alles is altijd even goed geslaagd, maar de hit or miss ratio balanceert gelukkig serieus naar de eerste categorie.

Dikke 3.5*