The Human Factor (1979)

Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door Otto Preminger
met Nicol Williamson, Richard Attenborough en Derek Jacobi

De film gaat over een bureaubeambte van de Britse veiligheidsdienst die, om een vriend in Afrika te helpen, gevoelige informatie doorspeelt aan de Sovjet-Unie. Hij begint zich achter de oren te krabben wanneer zijn onschuldige naaste collega opeens wordt 'verwijderd'.

FisherKing
Met Joop Doderer (Swiebertje) als de Bad Guy.

avatar van Dievegge
Deze film geeft een veel realistischer beeld van geheim agenten dan we gewend zijn. Ik wil het boek ook wel eens lezen.

avatar van Uzza_Sparta
best een goede espionagefilm, dat me ook een beetje deed denken aan de stijl van Tinker, Tailor, Soldier, Spy, en was gebaseerd op de boek van Graham Greene (eigenlijk de voorganger van Fleming en LeCarre) en beter bekend als schrijver van The Third Man, en Brighton Rock
dit was trouwens de laatse film van Otto Preminger (Exodus, en The Man With The Golden arm), en de allereerste rol voor Iman (die later de vrouw werd van David Bowie)