Submerged (2005)

Verenigd Koninkrijk / Bulgarije
Actie

geregisseerd door Anthony Hickox
met Steven Seagal, Christine Adams en Gary Daniels

Vanuit een oude onderzeeboot leiden een groep criminelen en een wetenschapper een project, waarbij ze door middel van hersenspoeling de macht kunnen krijgen over gevangengenomen soldaten. Een groep gedetineerde commando's krijgt de missie om hier een stokje voor de steken, in ruil voor hun vrijheid.

avatar van Captain Pervert
Nee, nee, nee!!! Er is zoveel mis met deze film.

Vooropgesteld: ik ben fan van Steven Seagal. Maar zijn films zijn de "dit valt nog goed te praten" grens al een tijdje voorbij. Het lijkt zo leuk, Steven Seagal en Vinnie Jones. In een film met een iets ander uitgangspunt dan de andere Seagalfilms.

De film opent met het logo van een volslagen onbekende filmmaatschappij. Welke idioot zal de impressario van Seagal nu weer hebben weten te strikken, vraag je je dan af. En de film zelf oogt alsof de maker rechtstreeks van de filmacademie in Vlagtwedde af komt. Beetje woesj woesj en boem boem effecten bij shots, kleurfiltertjes van kil blauw tot zweterig geel, slowmotion effectjes, tamtamtam lage framerate effectjes, wisselingen tussen kleur en zwartwit. Zo vreselijk plichtmatig "modern" filmen. Het lijkt wel in Windows Moviemaker gemaakt. Ik heb daar een hekel aan. Denk aan Man on Fire met Denzel Washington, maar daar werd het nog enigszins professioneel uitgevoerd. Maar als je kijkt wat de regisseur voor poep op zijn naam heeft staan, is het allemaal niet zo gek.

Het debielste van alles is nog wel dat de plot samenvatting hier op MovieMeter NERGENS op slaat, het beschrijft hooguit een kwartier van de film (het spannendste kwartier, dat wel). Hier op MM gaat het over gevaarlijke mutanten in een onderzeeër, maar de plutsummary op imdb is ook erg fantasievol:

Chris Kody, the world's best mercenary, is freed from prison -- but there's a catch. Kody must use his lethal weapons and fighting skills to stop a group of terrorists who have taken over a nuclear sub.

De titel, beide samenvattingen en de poster hebben vrijwel niets met de film te maken, want de film speelt zich maar voor 10% op een onderzeeër af.

Seagal zelf weet in wat voor rotzooi hij is beland en zet zijn automatische piloot aan. Vinnie Jones is vanouds goed en laat een paar mooie knokpartijen zien. Je krijgt echt het idee dat hij dat wekelijks oefent in zijn pub.

De badguy is een geflipte scientist met een Brits accent die heel irritant is. De regie en montage zijn - zoals gezegd - vervelend en het geheel oogt onprofessioneel en de effectjes zijn misplaatst. Het verhaal is leuk gejat maar zo slecht uitgevoerd. Je krijgt geen binding met Seagal's team, en bij de noodgedwongen slachtoffers ervaar je geen emotie.

Van Damme is in dezelfde vrije val beland als Seagal, maar in diens laatste film "Wake of Death" bespeurde ik grote vooruitgang en misschien een comeback (hulde). Bij "Submerged" is in de verste verte niets van een comeback of zelfs maar de ambitie daartoe te bekennen.

1 ster.

avatar van Quentin
Hoe maak ik met een klein budget een "groots" ogende film .... niet zo .... een woord: goedkoop. 1*

avatar van sinterklaas
Veeeel beter dan Into the sun.
Ik heb deze film gekocht samen met andere twee seagal films in de steven seagal 3pack(into the sun,submerged en today you die) Into the sun is de slechtste today you die is vermakelijk maar ik vind submerged de beste.

Submerged: 2,5

avatar van Rianneke_Dan
Meegekeken vanwege mijn vriend, maar opzich wel te doen.
Natuurlijk niet echt mijn ding, maar het was ook niet zo erg dat ik in slaap ben gevallen.

Heb absoluut niks tegen Steven Seagal hij doet het ook wel leuk, maar ik heb geen drang om meer van hem te zien.

Voor dit matig filmpje 2*

avatar van Ajax&Litmanen1
Typische Seagal film. Weinig inhoud, veel (B)-actie.
Alhoewel deze niet eens zo heel slecht was, is het echt wel weer zon typische B film...alles is eigenlijk matig maar bij elkaar wel te genieten.

avatar van Lennert
Wonderbaarlijke film die de potentie had best goed te zijn. Het gaat al meteen fout bij de aanwezig zijnde voice-overs, terwijl de stukken die Seagal wel zelf inspreekt best aardig geacteerd zijn, waarom het hier gedubbed is, is me daarom een raadsel. Daarnaast zijn er in het begin werkelijk afgrijselijke CGI te vinden met nepvliegtuigjes en dito ontploffingen. Maar daar komt ineens de actie, die zeer bloederig in beeld is gebracht op gang en komt er zelfs een heuse tank de tunnel binnenrollen, die zeer nette explosies veroorzaakt, waardoor mijn aandacht meteen weer gevestigd is.

De supportende cast doet het zeker niet verkeerd, helemaal door de grote stoet bekende Engelse acteurs (waarvan Vinnie Jones helemaal de show steelt), alleen ergerde ik me meerdere malen aan de slechte dokter en zijn saaie personage. De film had echter toch een aantal interessante scenes (de operascene bijvoorbeeld, humor (Vinnie Jones die langs rokende sopraanzangeressen sluipt en op het begin na redelijk spectaculaire actie.

Ik hink dan ook op twee gedachten bij deze film, want als de voicedubbing niet aanwezig was geweest en de actiescenes van constant niveau waren geweest, dan had ik hem zeker hoger beloond dan nu. Nu blijft het een vermakelijke actiefilm zoals er wel meer gemaakt zijn.

avatar van Spetie
Matige actiefilm met Steven Seagal, wiens carrière met deze film ook weer een stapje de verkeerde kant opging. Tja bij Steven Seagal weet je wat je te wachten staat, Als het meezit veel actie en matig acteerwerk. Ik ben totaal geen fan van zijn films, maar mijn vrouw heeft er een zwak voor en dan kijk je natuurlijk wel eens mee. De eerste 45 minuten van deze film zijn erg vaag, rommelig gefilmd en er valt niet zoveel te genieten. De tweede helft van de film is gelukkig iets beter en dat is vooral te danken aan Vinnie Jones, die een aardige rol neerzet en ook wat humor aan de film toevoegt. Het is echter bij lange na niet genoeg om deze film met een voldoende te waarderen.

avatar van Lexcoaster
Toch wel een klein beetje ondergewaardeerd. De actie is uitstekend en erg vermakelijk, het verhaal slaat alleen zo nergens op dat je het vol met plotholes en onlogica zit, en daarbij boeit het je allemaal ook niet. Acteerwerk was niet bijzonder, Seagal kan knokken maar bakt er niks van als het op acteren aankomt. Vinnie Jones deed het wel goed, Christine Adams middelmatig.

Al met al veel cliché's en actie, maar weinig logica of diepgang. Is dat je ding, dan vermaak je je vast wel met dit vehikel. Wellicht was de film spannender geweest als hij van begin tot eind in een onderzeeër zou afspelen, wat hij dus niet doet. 2.5*

avatar van yeyo
Onsamenhangende troep die slecht gefilmd en irritant gemonteerd is.

avatar van jeroentjuhhhhh
Het betere werk onder de B-actie films. Seagal is weer top, Vinnie Jones kan het bijbenen en het hele team werkt eigenlijk goed als concept. Vlot begin met al spoedig veel explosieve actie. Aardig, leip, verhaaltje ertegenaan en je zit al snel op een hele comfortabele 90 minuten. Hij heeft ze al beter gemaakt, hij heeft ze al slechter gemaakt. Kan niet fout gaan voor de fans en daar behoor ik gelukkig toe.

avatar van Left4Dead
Zeker niet goed, de maquettes zien er niet uit. Het verhaal is simpel en mager, maar dat weet je van tevoren als je een Seagal-prent erin drukt. Actie is er genoeg en het tempo is prima. Het acteerwerk is matig, net als het script. De regie houdt het tempo hoog maar is ook wel eens te zenuwachtig te noemen. Maar heel slecht is het dus allemaal ook weer niet.

Maar als je alles een beetje bij elkaar optelt kom ik niet verder dan 2,5**.
Vermaak voor een leeg hoofd op een regenachtige dag, dan is het wel te doen.