Beloved (1998)

geregisseerd door Jonathan Demme
met Danny Glover, Oprah Winfrey en Thandie Newton

1873. Na 18 jaar komt hij weer in haar leven, een man die slaaf was op dezelfde plantage. Bij voorbaat verontschuldigt ze zich voor haar huis, en als hij de eerste stap binnenzet merkt hij dat het spookt in huis. Haar overleden oudste dochter is nooit groot geworden en kan gooien met voorwerpen als ze humeurig is. Niet lang na zijn komst houdt de overleden dochter zich echter stil, en haar plaats in huis wordt ingenomen door een vreemdelinge die zich aandient. Vanwege dier interesse in verhalen van vroeger en achtergestelde ontwikkeling is ze ook een welkome aanvulling in het leven van zowel de moeder als de nog levende moeder.

avatar van Armin
De lage waardering voor deze film slaat werkelijk nergens op. Het is misschien geen meesterwerk, maar het verhaal is zeker boeiend en er wordt heel sterk geacteerd.
Deze film verdient dus beter. ***1/2

avatar van Sjaako
Tsja, vorige week gezien op RTL4 en na het zien van de film toc zeer onder de indruk. De TV-gids noemt het een drama, en dat is het natuurlijk ook, maar Thriller had ook gemogen. Heel sterk geacteerde film waarin tijdens de film heel veel vragen ontstaan die (gelukkig) bijna allemaal beantwoord worden. Toch een meesterwerk van Demme.
3.5, inderdaad deze film verdient meer dan een gemiddelde 2.5.

Kleverige rommel met EO-geur.
Het meisje dat Beloved speelde was regelmatig lachwekkend slecht.

FisherKing
Wouter schreef:

Not found

Strange, Verwijderd uit de digitale wereld.

VPRO links zijn allemaal Cinema.nl links geworden. Maar daar is niks van dat artikel te vinden. Zelfs Google bijt zich erop stuk..

FisherKing schreef:

Strange, Verwijderd uit de digitale wereld.

Maar wat was de strekking?

FisherKing
Film werd behoorlijk de hemel in geprezen.

Vandaar mijn aanvankelijke interesse voor deze film. (als ie EO-achtig is kan ie me gestolen worden)

damon
Oprah staat gelijk aan kleverige moralistische "o wat hebben wij zwarten het slecht, terwijl ik wel 1 van de rijkste vrouwen op aarde ben" onderwerp

avatar van Daantje
Ik vond t dus wel een goede film, al duurt ie wel een beetje te lang. Ik heb het boek Beloved van Toni Morrison gelezen en dat vond ik al goed en de film is ook mooi en alles behalve EO-achtig (beetje kortzichtige opmerking trouwens)

avatar van beaster1256
zeer vreemde film met sterke acteerprestaties van iedereen , prachtig verfilmd door genie jonathan demme , het verhaal is moeilijk volgen en buitengewoon onaards , maar de film is een must voor iedere cinefiel , je moet er niet teveel in zoeken maar gewoon de film ondergaan en genieten van de prachtige onheilspellende momenten , met bijzondere fascinerende beelden , je opent de deur in soms een droom , soms een nachtmerrie
al bij al een zeer goeie film.

avatar van loer
Een kleine 3000 personen scoren de film op IMDb gemiddeld eveneens op 2.8 (omgerekend)... Ik zal vanavond zelf maar eens een oordeel vormen...

avatar van Flipman
Ik vond dit een vreemde film, maar ik was wel onder de indruk! Ik geef een vier.

Echt helemaal super. Erg mooi verhaal en heel goed geacteerd. De film is op het eerste gezicht inderdaad wat vreemd. Je zou hem nog eens een keer moeten kijken, dan zie je heel wat meer wat je eerder niet opgevallen is.
Lekkere jankfilm. Heerlijk.

avatar van Justinw
Ik wist niet dat Oprah ook acteerde

Justinw schreef:
Ik wist niet dat Oprah ook acteerde

Color Purple

avatar van maerk
Ondermaats.

Het verhaal van Toni Morrisson is heel erg mooi, maar helaas slecht uitgewerkt in deze film. Hoewel het verhaal erg sterk is, verpest deze film het een beetje door van de ene domme gebeurtenis naar de andere te gaan. De cast doet het aardig. Soms overtuigt het merendeel, opvallend genoeg komen vooral de emotionele scènes goed tot hun recht. Maar soms spelen ze tenenkrommend slecht. Uitzondering op de regel is Thandie Newton die een wanprestatie aflevert waar je u tegen komt zeggen. Mede door haar is de film soms lachwekkend slecht.

Het verhaal komt niet goed uit de verf. Op veel momenten is de film onbedoeld grappig en kun je dit bijna niet meer bekijken als drama. De fotografie is erg mooi en soms zien we een sterk staaltje acteerwerk, maar over het algemeen is dit gewoon een slechte film.

2*.

mooi neer gezette film, zo is het ook werkelijk gegaan in die tijd. De nakomelingen hebben er nu nog de weeën van, (kan haast niet anders)
En dat ze rijk is (Damon) heeft ze op d'r eentje bij elkaar gescharreld. (Voor iedereen staat dit vrij te doen, ook jij Damon, maar de meeste hebben niet het lef en de wil)
Zoals wij steeds W.O.II . films maken om dit niet te vergeten, zullen wij ook de tijd van de slaven NOOIT mogen vergeten.

avatar van hannes64
Wouter schreef:
Kleverige rommel met EO-geur.
Het meisje dat Beloved speelde was regelmatig lachwekkend slecht.

Dat meisje is niemand minder dan Thandie Newton.
Nu een superster.
Goeie, tamelijk lange film, maar de regie van Demme maakt `t een goed te pruimen film.
Een goeie Glover en Winfrey, èn Newton

Is superster niet wat overdreven?
Anyway, ik kan me echt helemaal niks meer herinneren van dit mormel.

avatar van Ronald Vierhuis
Oprah kan wel acteren. Dat blijkt trouwens ook wel uit haar shows, waar ze heel goed de lieve dame speelt die met iedereen begaan is.

avatar van comely
Wat voor een samenvatting is dit nou..