Yi Jiang Chun Shui Xiang Dong Liu (1947)

Alternatieve titels: The Spring River Flows East | Tears of the Yang-Tse

China

geregisseerd door Chusheng Cai en Junli Zheng
met Yang Bai, Tao Jin en Yunzhu Shangguan

China in de jaren 30. Het dorpje van een arme familie wordt overgenomen door het Japanse leger. Eén van de zoons, Zhongliang, verlaat zijn vrouw en gaat werken als hospik voor het Chinese leger. Zhangmin, de andere zoon, duikt onder om zijn familie te beschermen. De levens van de zoons en hun familie groeien steeds verder uit elkaar.

avatar van Dievegge
Dit grootschalige drama brengt een tragisch liefdesverhaal tegen een historische achtergrond. Het begint met de Japanse invasie in 1931 en eindigt kort na de Japanse overgave in 1945. De wreedheid van de oorlog en sociale onrechtvaardigheid worden aangeklaagd. Het eerste uur is sterk, met als hoogtepunt de ophanging van de grootvader die om eten vroeg. Het vervolg leidt naar de onvermijdelijke herkenningsscène als climax. De hoofdrolspeelster Bai Yang is expressief in haar lichaamstaal. Een prachtige nevenrol is er voor Wu Yin. Het is moeilijk te geloven dat zij pas achtendertig werd in 1947, want ze is zeer overtuigend als de grootmoeder met de wanhopige gezichtsuitdrukking.