Un Moment d'Égarement (1977)

Alternatieve titels: A Summer Affair | In a Wild Moment

Frankrijk

geregisseerd door Claude Berri
met Jean-Pierre Marielle, Victor Lanoux en Agnès Soral

Pierre en Jacques zijn reeds jarenlang vrienden. Pierre is gescheiden en dus gaan de twee zonder vrouwen samen op vakantie. Wie er wel mee gaan naar de Côte d'Azur, zijn hun dochters Martine en Françoise. Na een vrolijke en vooral zwoele avond uit, geraken Françoise en Pierre samen in bed. Ze worden minnaars maar al vlug beseft Pierre dat dit niet zo kan. Hij probeert dit duidelijk te maken aan de smoorverliefde Françoise, echter zonder resultaat. Die vertelt op haar beurt aan haar vader dat ze verliefd is op een oudere man, zonder Pierres naam te noemen. Jacques roept de hulp van Pierre in om mee te zoeken naar de schurk die zijn dochter verleid heeft.

Klinkt als het origineel van Blame it on Rio...

Nacht van 18 op 19 oktober op TF1.
Doen, al was het maar om de veelzijdigheid van een acteur als Jean-Pierre Marielle.

Franse zedenkomedie met dramatische ondertoon.
Komisch in situatie en woord en goede evocatie van de zorgeloze Franse vakantiesfeer.
Jean-Pierre Marielle en Victor Lanoux zijn twee vaste waarden uit de Franse filmwereld en zijn ook nu weer op hun best, evenals de jonge Agnès Soral.
Veel beter en inhoudelijker dan "Blame it on Rio".

avatar van rene1960
Typisch jaren 70 product van de Franse cinematografie. Goed acteerwerk en een mooi sfeerbeeld van de vakantietijd dat onbezorgde dat ook bij de Francofielen in Nederland zo bekend is.

Het verhaal is simpel en moet het hebben van de acteurs die er een mooie komisch drama van hebben gemaakt. Het heeft mij in ieder geval nieuwsgierig gemaakt naar meer films van de Franse regisseur Claude Berri.

Ik zag het gisteren op Arte waar ze een revival van Franse klassiekers uitzenden. Helaas allemaal overdag.

avatar van 93.9
Laatst op tv5 zonder ondertiteling, terwijl er wel een Nederlands vlaggetje bij stond. Hoe kan dat? Komt dat vaker voor?

Een aantal weken terug de recente, gelijknamige remake van deze film gezien. Bij wijze van vergelijkingsmateriaal de originele versie nog eens afgestoft. Deze herziening bevestigt mijn vermoeden van toen, dat dit origineel leuker is dan de remake. Het overigens marginale verschil zit vooral in het acteerwerk, dat beter verzorgd is in deze versie. Aardig vakantiefilmpje, dat eerder als ondeugend dan erotisch geklasseerd kan worden.