Colditz (2005)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog
185 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Stuart Orme
met Sophia Myles, Jason Priestley en Damian Lewis

De Britse militair Jack Rose en de mooie Lizzie Carter worden door de oorlog van elkaar gescheiden. Jack wordt opgesloten in kasteel Colditz, een fort in de buurt van Leipzig. De nazi's zien dit middeleeuwse bouwwerk als een gevangenis waaruit ontsnappen zo goed als onmogelijk is. Een select groepje vluchtgevaarlijke geallieerde officiers wordt hier opgesloten. Zo beducht op ontsnappingen zijn de nazi's dat het aantal bewakers dat van de gevangenen overtreft. Jack Rose en zijn 'ontsnappingsacademie', een aantal specialisten op het gebied van tunnels graven, sloten openbreken en andere manieren van ontsnappen, doen er echter alles aan om de Duitsers te slim af te zijn.

het boek was erg goed hopen dat de film beter is maar dat geloof ik wel heb ook entrusted gezien en begoordeook ot deze serie en dat as een zeer goede film dus ik dat deze ht ook ward zal z
ijn

Dan is het waarschijnlijk deze die Bridge 12 april op dvd uitbrengt (aan de hoes te zien).

Dat klopt ja. Ik ga hem dan zeker kijken, heb er veel over gehoord.

Jack Rose ---------- Titanic

avatar van Stephan
Het originele relaas is eigenlijk behoorlijk triest. Gevangenen die de hele dag niets anders doen dan proberen niet gek te worden. Het aantal ontsnappingen zijn ook schrijnend laag. De Nederlanders deden het daar nog behoorlijk overigens.
Vreemd dat die mensen zo'n heldenstatus hebben gekregen voor het (gedwongen) uitzitten van de oorlog.

PS. De scriptschrijver van de bekende serie heb ik overigens persoonlijk gekend. De rechten van P. Reid's boek zijn in handen van de producent van die serie en Miramax probeert al jaren die over te kopen. De overlevenden steken er echter een stokje voor omdat ze hun verworven heldenstatus niet in "Amerikaanse" handen willen laten vallen. Denk aan U571...

Ik heef hem een 4,5...

ik vond de duitsers een beetje aardig...het leek totaal niet op een streng bewaakte gevangenis vond ik.

maar voorde rest een top film !

avatar van JDM
JDM
Kan niet wachten tot ik de film gezien heb. Lijkt me een erg leuke film. Zeker als het gaat om ontsnappingen. Ik had nog nooit eerer gehoord van colditz.

Heb de film gisteren gezien..en ik vind het een goeie film. Er zijn 2 verhalen in 1 waardoor de 3 uur niet saai is omdat er altijd wel wat gebeurd.

Ik zal niet verklappen wat de verhalen zijn want jullie moeten hem zelf maar zien. Ik raad hem aan..ookal duurt het 3 uur..het is de moeite waard!..als je van oorlogsfilms houdt.

Over een paar uur ga ik hem maar eens proberen!

Dracu schreef:

Ik heef hem een 4,5...

maar voorde rest een top film !

Ik heb een boek gelezen, geschreven door de beveiligingsofficier van Colditz. Het voorwoord was van een ex (Colditz)-gevangene uit Nederland. Net als uit reacties van Engelsen in dat boek bleek dat er met de meeste Duitsers aldaar best te leven was, al was het nou ook weer geen feestje. Het beeld wat van de Duitsers geschets wordt in de film is dus zo slecht nog niet!
Wat ik slechter vond is dat er met bepaalde historische feiten een loopje is genomen. Een doofstomme kapitein van het NL leger?? Nooit iets over gelezen (misschien heb ik het fout)! Nou ja, de rest kan ik niet noemen omdat ik anders spoilers veroorzaak!
Colditz was zo interressant omdat je er een stapel intelligente vluchtgevaarlijke figuren bij elkaar zet die 24 uur per dagmet een kat-en-muis spelletje met de bewaking bezig is. Ik ben daar geweest (leuk museum trouwens) en de gekste ontsnappingspogingen hebben ze geprobeerd. Van doodgewone tunnels tot en met complete zweefvliegtuigen. Het was niet een kwestie van alleen maar een oorlog uitzitten. Tijdens een ontsnapping was het natuurlijk levensgevaarlijk!

FisherKing
Het waren natuurlijk allemaal officieren, wat een groot verschil uitmaakte. Bovendien kwamen de meesten er terecht vanwege ontsnappingspogingen in andere kampen.

avatar van sn@ke
Colditz *** 1/2

Beklijvend oontsnappingsverhaal vol goede acteerprestaties en de nodige dosis spanning. Nergens echt saai, vooral het tweede deel is erg boeiend en spannend. Zit wel een 4 sterren in , als ik gul ben.

Echt een topfilm.
Lange "zit" van 3 uur, maar het zeker de moeite waard.

Mooie film, is ook weer een beetje anders als andere oorlogs filmen. Die ontsnappingspogingen waren interresant om te zien. Heb 'm 4* gegeven, maar er had meer ingezeten. Ik begon me een beetje te irriteren aan die kerel die lizzie probeert te versieren, dat vond ik afbreuk doen aan een oorlogsfilm. Dit deed me enigszins aan pear harbor denken, hoewel dit heel anders ging speelde de liefdes-(dubbel)relatie een té grote rol evenals in deze film.

Viel mij erg tegen.
De serie was destijds veel leuker en ging ook veel dieper op de voorbereidingen van een ontsnapping in.

avatar van Timmy757
Dat liefdesverhaal werd na een tijdje irritant, maar ik heb nou eenmaal een zwak voor ontsnappingsverhalen dus 4*.

avatar van stan
raar dat
Master Blaster deze miniserie eerst een 0.5 geeft en nu ineens een 5.0 :

Colditz is een boeiende film.
2 verhaallijnen in ruim 3 uur film.
Beetje "jongensboekachtig" avontuur.
Het wordt nergens saai of langdradig en ik denk dat een brede groep kijkers hier een avondje plezier van heeft.
Het is geen zware film,niet diepgaand maar gewoon een leuke actie/oorlogsfilm.

tja.
ik wist ook niets af van deze film totdat een vriend ermee kwam. heb hem nu ook gezien en vond hem goed.

4.0 *

roysommerdijk
mooie film, en goede ontsnappingspogingen!!!! jammer dat ze niet lukken, maar ja dan was de film wel eerder afgelopen:)

Let op spoilers svp .

Ik ben eigenlijk een beetje teleurgesteld. Het verhaal is verweven met een liefdesgeschiedenis. Ik heb net de docudrama Hitler en Speer gekeken.....TOP. Dit is toch een beetje een slap verhaal. Niet meer dan een 3

leonard0 schreef:
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Jammer, maar toch nog 3,5 sterren. Het is verder namelijk een erg boeiende film.

avatar van pjutter

Ja deed mij inderdaad ook heel erg aan Pearl Harbor denken, maar echt heel storend vond ik het niet, ik vond het wel jammer dat het 2e deel van de serie, voornamelijk uit de liefdesrelatie bestond.

Leuke film, weer eens een ander genre binnen het oorlogsgenre,

ik heb hem 4maanden geleden op dvd gekocht voor maar 8 euro! ik vind hem echt goed zal me niet vervelen wanneer ik hem 2 keer achter elkaar zal kijken *5

een goede film..
beetje melodramatisch, zeg maar

avatar van Quentin
Aardig gemaakt en gespeeld, maar veel herhaling en te lang. krappe 3*

avatar van Stonebridges
De ontsnappingsscenes worden op een gegeven moment bijna komisch. Volgens mij toch niet helemaal de bedoeling. Mijn aandacht verslapte soms omdat ik het verhaal niet dusdanig spannend of boeiend vond voor een drie uur durende film (mini-serie). De dubbele verhaallijn sprak mij wel aan. Voor het overige zeker de moeite waard, maar niet bijzonder. *3.5

avatar van Mister_Movie
Knappe film zeg !

Wat spijtig dat hij niet meer bekendheid heeft verworven omdat hij gemaakt is als mini-serie. 3 uur en je verveelt je geen minuut.