ad
  • 139.637 films
  • 6.595 series
  • 19.955 seizoenen
  • 431.595 acteurs
  • 280.214 gebruikers
  • 8.081.707 stemmen
Avatar
 
banner banner

Beloe Solntse Pustyni (1970)

Actie / Komedie | 85 minuten
3,25 30 stemmen

Genre: Actie / Komedie

Speelduur: 85 minuten

Alternatieve titels: White Sun of the Desert / Белое Солнце Пустыни

Oorsprong: Sovjet-Unie

Geregisseerd door: Vladimir Motyl

Met onder meer: Anatoliy Kuznetsov, Spartak Mishulin en Pavel Luspekayev

IMDb beoordeling: 7,8 (6.654)

Oorspronkelijke taal: Russisch

Oorspronkelijke titel: Белое солнце пустыни

Releasedatum: 30 maart 1970

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play

Over Beloe Solntse Pustyni

Sukhov, een soldaat uit het Rode Leger, heeft vele jaren gevochten in de Russische burgeroorlog in Russisch-Azië. Net wanneer hij op het punt staat naar huis te gaan krijgt hij de opdracht om de harem van de gezochte guerrilla-leider Abdulla te escorteren.

image

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Фёдор Сухов

Верещагин

Черный Абдулла

Петруха

Рахимов

Лебедев

Катерина Матвеевна

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van pascal83

pascal83

  • 2727 berichten
  • 2342 stemmen

Leuk weetje:

It is an unbreakable tradition that Russian cosmonauts and foreign guests watch this movie the day before they blast off aboard a Soyuz rocket from Baikonur Cosmodrome.

IMDB


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14269 berichten
  • 2947 stemmen

Geen kosmonauten op MM dus .


avatar van ghostman

ghostman

  • 5442 berichten
  • 2 stemmen

(Voor de Russisch sprekenden onder ons;) wostok delo tonkoje.


avatar van Koos

Koos

  • 308 berichten
  • 2255 stemmen

Leuke film!! Is een cultklassieker onder de russen geloof ik. De film is zeker de moeite waard, ze zouden de film moeten laten zien tijdens de geschiedenis les Het communisme druipt er vanaf, maar hoe dan ook; het is allemaal erg goed gedaan. De liedjes, de beelden, de gesprekken, de one-liners.

Het gegeven van de film is ook gewoon te mooi voor woorden. De beste man moet de harem van Abdulla escorteren. Abdulla zit achter zijn vrouwen en de russen aan. Komrad Sukhov beschermd de vrouwen en krijgt daar wat hulp bij van een soldaat, een of andere rebel die hij heeft opgegraven uit de woestijn en een oud-veteraan.

Dit beschermen gaat Komrad Sukhov natuurlijk goed af! Onze Russische held! Maar zelf wil hij liever terug naar huis om na jaren lang "werkers bevrijden" over heel de wereld weer lekker te genieten van zijn vaderland.

Kijk hoe dit afloopt!! (als je de film ergens kunt vinden.., en dat zal zeker een probleem worden!)

4*


avatar van Wouter

Wouter

  • 18468 berichten
  • 2866 stemmen

Is op dvd, koos.


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2905 stemmen

Best leuke film ja met een opvallend westernsfeertje.


avatar van danuz

danuz

  • 12935 berichten
  • 0 stemmen

Lees op het net over de sterrenstatus van de film in het voormalige Sovjet-Rusland (maar waarom nu precies deze film?). Film maakt die status nu niet direct waar, maar wist me toch wel positief te verassen. Een Sovjet-sprookje met een humoristische inslag, waar een comrad een harem vrouwen verdedigt, een veteraan te - met een paradijselijke tuin - erg mooie liederen zingt. Het of beat tempo (zoals vaak in Sovjetfilms), de liederen, het moralisme dat er dik boven op ligt, maar eigenlijk totaal niet irriteert, de omgeving en het Duizend-en-één-nacht-achtige verhaal maken dit toch tot een bijzondere kijk ervaring.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5442 berichten
  • 2 stemmen

Beloe Solntse Pustyni (1970) is samen met Tini Zabutykh Predkiv (1964) mijn favoriete sovjetfilm . Ik ben in de Sovjet-Unie geboren , misschien ligt het daaraan .

De oneliners hier zijn geniaal ...


avatar van RuudC

RuudC

  • 4377 berichten
  • 2403 stemmen

Een Russisch klassiekertje. Dit soort films kun je gelukkig wel kijken als je met Aeroflot van en naar je vakantiebestemming vliegt.Voor mij aantrekkelijker dan bijna alle andere films die ik al vaak genoeg op tv gezien heb. Hier koos ik zelf voor de film, maar astronauten die vanaf Russische bodem gelanceerd worden, zijn verplicht deze film te kijken.

Een klassiekerstatus is niets heiligs voor mij en om heel eerlijk te zijn, ging The White Sun Of The Desert flink tegenstaan na een half uur. Het verhaal is toch vrij dun en de enige voldoening haalde ik uit de verwijzingen naar het communisme. Het smeden en bewerken van een sikkel met een hamer ligt er dan wel heel dik bovenop. De benadering van de hoofdpersoon naar de harem van de guerillaleider is ook een mooi voorbeeld, omdat het hebben van een harem compleet tegen de idealen van het communisme indruist. Het levert wat botsingen op, maar wordt nergens spektaculair. Hooguit grappig. Evenmin spectaculair is de rest van het verhaal. De dialogen zijn niet boeiend. Het wordt gewoon een beetje saai als de sympathieke hoofdpersoon voor de zoveelste keer naar huis verlangt. Naar die stevige berin van een vrouw, terwijl een complete harem van prachtige dames je aandacht opeisen. Actiescenes zijn er te weinig en bovendien niet bijzonder. Zelfs niet voor een film uit 1970, al is het wel leuk om deze eens gezien te hebben. Gelukkig zal ik nooit de ruimte in geschoten worden.


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18892 berichten
  • 12325 stemmen

Een even leuke als bizarre 'Eastern'. Sukhov droomt al van thuis (wow - wat een kleurenpracht met 'zijn' Roodkapje' - en zag ik daar een bloot been ??) maar belandt in een woestijn die meer doet denken aan het sprookjesachtige en de setting van Parajanov en Ali Baba dan wat je je normaliter voorstelt bij een Sovjet film. De 9 pastelkleurige, zuurstokgelijkende haremdames hebben een vervreemdende werking - evenals de lemen bebouwing en poortjes en roestige opslagtanks aan zee. In deze setting vecht Sukhov zowel tegen Abdullah als de elementen als tegen de machinerie van de Sovjetstaat. Vermoeiend - dat is het trouwens ook...

Ik weet niet of er maandag in EYE in de lezing nog meer over deze film aan duiding werd gegeven. Ik begreep uit de begeleidende tekst dat met de komst van Brzenjev als secretaris-generaal van het politbureau het gedaan was met de in de Jaren 60 ingezette dooiwave binnen de Russische film (tenminste de Russische film die het Westen bereikte) en deze 'eastern' een van de weinige dingen was die 'ons' bereikte. In dat licht moeten we misschien ook kijken naar het opvallende succes dat de Sovjet film boekte in de periode onder Breznjev de Academy Awards: 3 maal winst en nog eens 6 nominaties tussen 1968 en 1984. Ik postte er hier al over.


avatar van Prinz

Prinz

  • 1085 berichten
  • 4221 stemmen

Aparte film, maar op een intrigerende manier.

Ben zelf wel fan van de woestijnsetting, die ik zeker in een Sovjetfilm niet direct had verwacht. Vrij rauw, bij momenten een beetje knullig, maar zeker bovengemiddeld.


avatar van Sol1

Sol1

  • 474 berichten
  • 251 stemmen

Vinokourov schreef:

Best leuke film ja met een opvallend westernsfeertje.

Een vergelijking van verschillende filmvarianten is interessant. Wat algemene informatie volgt hier, met extra’s voor de film zelf.

De “eastern” heeft twee vormen: de feitelijke eastern en de zogenaamde rode western. De feitelijke eastern speelt zich in het Oosten af (in de Aziatische republieken van de voormalige USSR). Dit is een feitelijke eastern.

Bij de rode western speelt de actie zich af “in Amerika”, zoals bij “onze eigen” westerns. Voor de rol van Indianen werden daarbij door de USSR Oost-Europeanen uit verschillende satellietstaten ingezet.

In de westerns is doorgaans sprake van een eenzame held, die dan slechts zijn eigen doelen volgt, zoals geld of wraak. Compleet individualistisch. Soms zelfs met criminele trekjes. Voor de USSR was dat absoluut onbespreekbaar. De held in beide soorten easterns strijdt daar altijd voor algemene idealen en maakt deel uit van een groep, hij is geen superheld, rijdt soms misschien slecht paard en/of schiet beroerd. In Beloe Solntse Pustyni is dat laatste dan weer absoluut niet van toepassing.

Groepen als landbouwers staan altijd aan de goede kant. In de rode western worden de indianen bovendien gerespecteerd, als slachtoffers behandeld, die voor hun rechten strijden. Bij een feitelijke eastern kan de groep makkelijk multi-etnisch zijn. Deze drie elementen komen bij deze film niet aan de orde.

Ook de liefde wordt anders behandeld. In de western kan de held er een hoop relaties op na houden, geliefd zijn bij vrouwen. In een eastern gaat de aandacht voor revolutionaire ideeën voorop en is de held misschien al getrouwd, of heeft helemaal geen geluk bij vrouwen. In Beloe Solntse Pustyni draait het totaal niet om relaties. Vandaar ook de (door de echte USSR-politiek opgelegde) desinteresse van de hoofdpersoon in de harem.

Het taalgebruik, ook tussen man en vrouw, valt mij in deze film verder op. Het Russisch kan heel erg poëtisch zijn, sprookjesachtig en klinkt in onze oren dan heel apart, archaïsch misschien.

Voor mij is dat een verrijking, het stoot anderen misschien af. Ook de religieuze achtergrond van de meeste Russen komt subtiel naar voren in de vorm van iconen en gebaren (kruisjes slaan) in de film.

Deze film is een hele interessante uitnodiging voor een hele interessante cultuur, maar wel voor de liefhebber denk ik (verwacht zeker geen western).


avatar van Sol1

Sol1

  • 474 berichten
  • 251 stemmen

ghostman schreef:

De oneliners hier zijn geniaal ...

Akkoord!


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 10095 berichten
  • 6221 stemmen

Aangename klucht –met hier en daar een dramatisch accent– over een veteraan van de Russische burgeroorlog die op weg naar huis middenin de woestijn plotseling opgezadeld zit met de restanten van een harem. De film kent een aantal memorabele scènes, zoals de onverstoorbare oude mannen en de vrouwen die in paniek hun gezicht moeten bedekken. Erg leuk.